Pagina 8 van 14

Geplaatst: 15 sep 2009 20:53
door Dennizz
sooike schreef:Jouw nummer 4 in het lijstje is toch de "throttle body seal (#12600729) "
Dit is toch de dichting tussen de gasklep en het inlaatspruitstuk?
Volgens mij is nr 4 en 8 in jouw lijstje hetzelfde onderdeel?

Anders zit ik goed mis :oops:
In mijn lijstje zijn 4 en 8 dus echt verschillend! Ik bedoel er het volgende mee:
Afbeelding

Nu is alleen de vraag hoe noem je 4 en hoe noem je 8 in de Engelse term...

Ik denk dat nummer 4 de throttle body seal (#12600729) is.... Maar hoe noem je dan 8?
8 is de pakking (dichting in het Belgisch?) tussen de inlaat en de gasklep. Zover ik weet kun je die dus prima hergebruiken :)

Geplaatst: 15 sep 2009 21:12
door Smiley
Een throttle body is een gasklep. Nr 12600729 dus de seal ervoor. (wat jij nummer 8 noemt)
Jouw nummer 4 zie ik voor het eerst voorbij komen, als zijnde een onderdeel nodig voor de 2.4 conversie.

Geplaatst: 15 sep 2009 21:20
door Dennizz
Oke, lijstje heeft weer een update gehad:

1. 2.4 inlaat (#12587878)
2. klein groen plaatje tussen inlaat 2 & 3 (c/case vent pas seal) (#12589516)
3. pakking set voor de 4 inlaten van de 2.4 inlaat (gaskets) (#24455112)
4. MAP sensor (#16212460) onderdeel nr 4 op foto http://img15.imageshack.us/img15/4885/13imgp127111.jpg
5. ecu plaatje (zelf zagen van 2 mm aluminium http://www.2shared.com/file/7813592/14c ... frame.html)
6. peilstokhouderplaatje http://img32.imageshack.us/img32/3747/imag0411.jpg
7. EGR ombouwset naar keuze... (afdekplaatje 100% #5850526 en de cheater http://www.z22se.co.uk/shop/product_inf ... ucts_id=31)
8. throttle body seal (#12600729) pakking tussen gasklep en inlaat (je kunt de oude hergebruiken)
9. stukje slang (maat weet ik niet, moet wel stevige slang zijn)
10. luchtklep 2xbreed (#564607)
11. boutjes/moeren, slangen klemmen ect.

Wie o wie kent onderdeel nummer 4? Op het Engelse forum las ik iets over een MAP sensor...

Even een mailtje gequote:
Originally Saturn was selling the manifold with gaskets and sensor, now they're selling only the bare manifold. Whether or not you would need the additional parts depends on how many of the parts you're carrying over from the existing manifold.

The following sensor and seals is what was included with Saturn's original
manifold:
#16212460 - sensor - $87.20
#12600729 - throttle body seal - $19.48
#12589516 - c/case vent pas seal - $16.56
#24455112 - Gasket - $4.72 each (4 required)

Meteen veranderd in de lijst. Volgens mij is het lijstje nu toch wel redelijk compleet :) Ik ga slapen!

Geplaatst: 15 sep 2009 21:52
door Manta79
4. onbekend onderdeel nr 4 op foto http://img15.imageshack.us/img15/4885/13imgp127111.jpg

Dit sensoronderdeel 4 (16212460) moet je volgens mij uit je 2.2 inlaat halen en overzetten op de nieuwe 2.4 inlaat. Dit is dezelfde !

http://www.z22se.co.uk forum zegt dit hierover:
Looking at part number, I noticed the map sensor is the same! It is already mounted on the original 2.2 manifold and can be reused....
En dan is volgens mij no. 2 de nieuwe pakking voor dit onderdeel. Tussen de inlaat en het blok.

Het slangtype mag geen waterslang zijn maar voor (vacuum)lucht bedoelt. Deze zijn steviger en kunnen niet inklappen door de speciale wand.


Dus volgens mij moet de 2.4i luchtinlaat levering die Smiley verzorgt minimaal dit bevatten:
#12587878 - manifold
#12600729 - throttle body seal - $19.48 (hoeft niet, de ervaringen te horen)
#12589516 - c/case vent pas seal - $16.56 (mapsensor pakking moet zeker wel)
#24455112 - Gasket - $4.72 each (4 required tbv luchtinlaten blok)

De rest is lokaal werk.

Slaap lekker ;-)

Geplaatst: 16 sep 2009 6:15
door stefan
hey mannen goede morgen

ga ook zeker kijken op mark zen site(bij 2.4 inlaatmontage) daar staat alles perfect uitgelegd en met fotos;en ook wat je allemaal kan overplaatsen
volg je dat kan het echt niet misgaan :)






grt stefan

Geplaatst: 16 sep 2009 16:29
door sooike
Dennizz schreef:
Even een mailtje gequote:
Originally Saturn was selling the manifold with gaskets and sensor, now they're selling only the bare manifold. Whether or not you would need the additional parts depends on how many of the parts you're carrying over from the existing manifold.

The following sensor and seals is what was included with Saturn's original
manifold:
#16212460 - sensor - $87.20
#12600729 - throttle body seal - $19.48
#12589516 - c/case vent pas seal - $16.56
#24455112 - Gasket - $4.72 each (4 required)
Dit is ook te zien op Mark zijn site, dat de pakkingen en mapsensor al aanwezig zijn op de 2.4 manifold.
Hierdoor had ik ook niet verwacht dat die 'map sensor' moest bij besteld worden.

Misschien verklaart dit het prijsverschil bij de Opeldealer (komplete manifold) en de goedkopere site's (manifold kaal, zonder pakkingen en map sensor) :?:

Geplaatst: 16 sep 2009 19:49
door Manta79
Middagje klooien en dan heb je dit !

Afbeelding

Geplaatst: 16 sep 2009 20:05
door Smiley
Ziet er goed uit manta.
Wanneer zijn de andere 10 setjes klaar?

Geplaatst: 16 sep 2009 20:34
door Dennizz
Smiley schreef:Ziet er goed uit manta.
Wanneer zijn de andere 10 setjes klaar?
Ik verdien toch wel zo`n Cheater :roll: :lol:

Ziet er erg netjes uit! Hobby-en kan je wel :thumbsup:

Geplaatst: 16 sep 2009 20:57
door Smiley
Dennis, de egr cheater is gewoon te koop aan de andere kant van de plas:
http://www.z22se.co.uk/shop/

Geplaatst: 16 sep 2009 21:03
door Manta79
Okay,

Je krijgt een cheater ;-) Omdat je zo vriendelijk was de tekening te plaatsen van het aluminium. De ECU plaat maken is wel veel werk ! Met de tekening is ie goed na te maken.
Ik wil best meer cheaters maken hoor voor de groupbuy deelnemers, max een stuk of 10, voor de kosten van een bubbelenveloppe, postzegel, onderdelen bij opsturen en die is 4 tot 5 keer keer lager dan de overkant zeg maar... PM maar.
Ik heb geen idee of ze dit bij het VX220 forum leuk zullen vinden...
We zien wel.
(Onderdelen: stukje gaatjes print, onderdeeltjes, zelfde kleur draadjes, tape, krimpkous, wat soldeertijd)

Aansluiten en schema is deze:

AfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 17 sep 2009 7:06
door martinb
[quote="Manta79"]Okay,


Ik heb geen idee of ze dit bij het VX220 forum leuk zullen vinden...
We zien wel.
quote]
Denk niet dat ze zich er druk om maken? Als je het tegen kostprijs doet al helemaal niet. Je bent in ieder geval al heel goed bezig zie ik.
Ik heb wel de cheater uit engeland, voor iets meer uiteraard. Simpele installatie, ik heb wel de stekker behouden. Er zijn er bij die de stekker eraf knippen, vooralsnog zou ik in ieder geval makkelijk terugkunnen naar origineel.
zie: http://www.boltje.com/speedsteroverig/egr_cheater.htm
Ik lees met interesse dit onderdeel, toch ben ik zelf aan het orienteren voor een kompressor of turbo.
gr, martin

Geplaatst: 17 sep 2009 7:39
door Dennizz
martinb schreef:
Manta79 schreef:Okay,


Ik heb geen idee of ze dit bij het VX220 forum leuk zullen vinden...
We zien wel.
Denk niet dat ze zich er druk om maken? Als je het tegen kostprijs doet al helemaal niet. Je bent in ieder geval al heel goed bezig zie ik.
Ik heb wel de cheater uit engeland, voor iets meer uiteraard. Simpele installatie, ik heb wel de stekker behouden. Er zijn er bij die de stekker eraf knippen, vooralsnog zou ik in ieder geval makkelijk terugkunnen naar origineel.
zie: http://www.boltje.com/speedsteroverig/egr_cheater.htm
Ik lees met interesse dit onderdeel, toch ben ik zelf aan het orienteren voor een kompressor of turbo.
gr, martin
Je hebt natuurlijk altijd baas boven baas :lol: Compressor is het mooiste natuurlijk, zeker als het in het budget valt! Als er een knopje op de speedster zou zitten had ik hem op 200 pk op het achterwiel gezet :wink:

Ik denk dat er weinig Engelse dit forum meelezen? Welke "buitenlander" kan nou Nederlands? Daarbij zie ik ook geen problemen. Je kopieert geen gat in de markt product om er geld aan over te houden.

Geplaatst: 17 sep 2009 19:23
door the-duke
Dennizz zei:
Compressor is het mooiste natuurlijk
Blijkbaar nooit met een 2.2 turbo meegereden 8)

gr,
The Duke

Geplaatst: 18 sep 2009 10:13
door Dennizz
the-duke schreef:Dennizz zei:
Compressor is het mooiste natuurlijk
Blijkbaar nooit met een 2.2 turbo meegereden 8)

gr,
The Duke
Alleen in mijn standaard eigen Speedy gereden en meegereden ja. Ben dus niets gewend qua speedy`s.

Wel met een RX7 twinturbo 1.3 rotatie motor en Subaru`s. Wat ik een "nadeel" vind bij m`n maten vroeger dat voordat ze konden uitstappen eerst de motor stationair laten lopen... Tegenwoordig zit er een turbo-timer op, waardoor ze de auto afsluiten en nog even blijft lopen zonder sleutel. Dat geeft wel weer leuke gezichten bij mensen :lol:

Daarbij heerst het gevoel/ervaring bij mij dat turbo`s stuk gaan... Als je een nieuwe monteert en er netjes mee omgaat blijven ze het natuurlijk wel netjes en goed doen.

Zo`n boost is natuurlijk voor het gevoel wel erg lekker ipv het geleidelijke. Maar voor trekkracht moet je wel wat hoger in de toeren zitten...