aboellaard schreef: Wat ik raar vind is dat er erg veel filters met metaal element aangeboden worden voor injectiesystemen met een filtering van 30 to 60 micron. Als hoofdfilter. Afijn, zal niet de eerste keer zijn dat de commercie toeslaat.
Hangt ook van de toepassing af natuurlijk.. In de circuit-racerij is het niet ongewoon dat er spullen worden gebruikt die wat minder op de 'duurzaamheid' zijn gericht maar vooral op het maximaliseren van het vermogen voor kortere tijd of met (veel) kortere service intervallen.
Een race-auto legt natuurlijk in een seizoen eigenlijk maar een heel beperkt aantal kilometers af en daarbij is het niet eens vreemd om in het seizoen nog eens het 1 en ander regelmatig te laten reviseren/vervangen zoals injectors en zo. (als mensen al niet hele motoren halverwege een seizoen reviseren!)
Dan is een erg goed filter dus niet eens nodig en omdat een fijner filter in theorie eerder zal verstoppen is het een keuze in die toepassing om dan een minder goede filtering te pakken en wat vaker spullen te wisselen.
Zelfde zie je in sommige oplossingen in race-auto's mbt. ophanging en andere onderdelen. Zaken die wellicht bere-sterk zijn en prima voldoen in een race auto, maar na 1 jaar 'op straat' waarschijnlijk rijp voor de sloop zijn wegens corrosie, vervuiling, etc. etc..
Oplossingen uit de rally-hoek zijn vaak nog het meest bruikbaar voor langdurig/straat gebruik omdat deze ook vaak met vuil en slechte omstandigheden te maken hebben. Hoewel ook hier de kanttekening blijft dat zo'n auto na een seizoen of zelfs een paar races vaak helemaal uit elkaar gaat en alles weer 'schoon' in elkaar gezet wordt, wat op een straat-auto gewoon niet gebeurt..
ISO fuel cleanness standards hebben het alleen maar over deeltjes kleiner dan 30 micron, dus dat is al een goede indicatie dat een filter die d'r ook uit moet halen. En het laatste dat ik wil is gedonder met injectoren.
De OEM filters hebben meestal bij de 30 micron een 99+% filter efficiency en halen zo'n 95% bij 5 micron deeltjes.
Sommige filters gaan nog verder/dieper, helemaal als je naar filters van direct ingespoten motoren gaat waar de extreem hogedruk pompen meestal erg allergisch zijn voor vuil. Vaak worden die wel een stuk groter omdat ze meer vuil 'vangen' en meer oppervlak nodig hebben zodat het niet te snel gaat verstoppen.
Ik heb wel eens het 1 en ander nagevraagd bij o.a. Bosch over olie en brandstof-filters.
Die mannen hebben interessante info en dan kom je er ook achter dat allerlei filters die op zich best kunnen passen en er identiek uit zien een heel andere filter 'grofheid' kunnen hebben.
Jammer genoeg hebben ze deze informatie vaak wel in hun interne databases en zijn ze niet te beroerd de info te geven als je er specifiek naar vraagt, maar ze kunnen niet zoeken in hun produkt lineup als je zegt "Welk filter heeft dan xxx-liter/min en xx-micron filter capaciteit?"..
Da's jammer als je op zoek bent naar een vervangend filter met bijvoorbeeld andere aansluitingen oid. Kan je alleen zelf al een aantal selecteren en dan vragen "wat doet deze? en deze?"
Ach.. Is ook te doen, alleen wat meer werk
Bye, Arno.