Pagina 8 van 19

Geplaatst: 23 aug 2011 21:47
door the-duke
Tibby zei:
bij hun 20 euro's /liter en op het internet tot 24 euro de liter
Volgende keer (als je het zelf moet betalen) hier halen: http://www.dekruibergolie.nl/kruiberg_n ... sitaet=829

Daar maar 9,50 euro de liter in 5 liter verpakking :wink:
Mijn vaste adresje sinds ik het ontdekt heb.

Gr,
The Duke

Geplaatst: 29 aug 2011 11:32
door tibby
:thumbsup:

Geplaatst: 13 sep 2011 17:20
door tibby
Dag iedereen,
Effe een vraagje aan de 'motor' kenners onder ons.
Ik zit met het volgende probleempje.
Er zit olie op de schroefdraad van 1 bougie. Als ik deze bougie eruit haal druipt de olie eraf. Dus NIET aan de tips van de bougie. Wagen blaast ook bij warme start zwart/blauwe damp uit. Eens warm,start de wagen ook moeilijk... :evil:
grtz

Geplaatst: 13 sep 2011 18:03
door Manta79
tibby schreef:Dag iedereen,
Effe een vraagje aan de 'motor' kenners onder ons.
Ik zit met het volgende probleempje.
Er zit olie op de schroefdraad van 1 bougie. Als ik deze bougie eruit haal druipt de olie eraf. Dus NIET aan de tips van de bougie. Wagen blaast ook bij warme start zwart/blauwe damp uit. Eens warm,start de wagen ook moeilijk... :evil:
grtz
koppakking lek ?
mooi k*dt zeg...

Geplaatst: 13 sep 2011 18:15
door RaoulLauffer
Manta79 schreef:
tibby schreef:Dag iedereen,
Effe een vraagje aan de 'motor' kenners onder ons.
Ik zit met het volgende probleempje.
Er zit olie op de schroefdraad van 1 bougie. Als ik deze bougie eruit haal druipt de olie eraf. Dus NIET aan de tips van de bougie. Wagen blaast ook bij warme start zwart/blauwe damp uit. Eens warm,start de wagen ook moeilijk... :evil:
grtz
koppakking lek ?
mooi k*dt zeg...
Misschien is de bougie wel versleten en wordt hij te warm waardoor de elektroden weg branden en er misschien wel olie ontsnapt. Kijk eens tussen het motorblok en de cilinderkop. Als daar olie zit moet de koppakking vervangen worden.
De zwart/blauwe damp komt doordat de motor te veel olie verbuikt. Daarom zit er ook olie bij de bougie en druipt het er vanaf.

Het is een gokje dus weet het niet zeker. Kan ook iets anders zijn...:P

Geplaatst: 13 sep 2011 20:07
door tibby
Bedankt voor de tips.
De bougies zijn 200 km oud ondertussen, daar ligt het niet aan.
Bij opzoekwerk op het internet kwam ik ook als resultaat defecte kleppendekselpakking uit. Deze is vorige week al besteld bij Selectparts.nl . Deze ga ik vervangen gewoon voor al eens te zien wat resultaat het oplevert.
Nogthans zat er GEEN olie tussen de pakking en het bougiegat.Ik hoop niet op het ergste natuurlijk... (zuigerveren,klepgeleiders,...)
Dbilas ondertussen ook verwittigd. Zien wat zij ervan zeggen.
Indien de wagen naar Dbilas gaat in Rhodermark komen er zowiezo aangepaste nokken in combinatie met de turbokit en wordt hij afgesteld op een rollerbank. :twisted:
Reden van de nokken is dat nu de boost constant blijft na 6000 tr/min. Ik zou willen dat hij blijft opbouwen tot 7000 tr/min. Hoop dat dit lukt bij andere nokken???? (ondertussen al derde paar dan :roll:)
Iemand ervaring???
Grtz

Geplaatst: 13 sep 2011 21:22
door the-duke
Hmm, ik hoop voor je dat het meevalt, maar klink niet erg hoopgevend.
Er zit olie op de schroefdraad van 1 bougie. Als ik deze bougie eruit haal druipt de olie eraf. Dus NIET aan de tips van de bougie.
Wagen blaast ook bij warme start zwart/blauwe damp uit. Eens warm,start de wagen ook moeilijk...
Nogthans zat er GEEN olie tussen de pakking en het bougiegat.
Heb je daar ook misschien een foto van, want ik snap de combinatie van deze opmerkingen niet helemaal.

Wat je ook doet: pas op met de bougies aandraaien ! Dit komt echt nauw (ik weet zo uit mijn hoofd het juiste moment waarop ze moeten niet), maar draai je ze te vast, dan heb je grote kans dat je je kop scheurt bij dit type motor, met bijvoorbeeld koelvloeistoflekkage tot gevolg of misschien ook wel olielekkage, maar dat weet ik niet.

Gr,
The Duke

Geplaatst: 13 sep 2011 21:34
door Exmantaa
^^^^ Gescheurde kop door bougies te hard aandraaien is een bekend euvel van de 2,2.

En als je geen olie vindt in het bougiegat ernaast (= deel van de kleppendekselpakking) maar wel op het schroefdraad, dan zou dat misschien kunnen, alleen verwacht ik daardoor dan een koelvloeistof lekkage en geen olie.

Foto's zeggen meer...

Geplaatst: 13 sep 2011 21:44
door tibby
De bougies zitten echt niet vast in de kop gedraait. (daar hebben al veel mensen me om gewaarschuuwd).
Bij de 'oude bougies' had ik ook dat dezelfde onder de olie zat (dit was de rede dat ik ze ook vervangen heb gehad)
Bij het verder uitpluizen van dit probleem kwam ik op een defecte kleppendekselpakking uit. Bij elke bougie zit er een pakking tussen deze deksel en de 'culasse'. Mischien dat zo dus een pakking versleten is?
Als er zo een pakking versleten was sijpelt er olie naar beneden richting schroefdraad bougie.
Zo een nieuwe pakking koste nu ook weer niet zoveel zodat ik ze eerst zelf eens vervang en zie wat het me opbrengt.
Echt eens benieuwd wat Dbilas ervan vind :!:
Grtz

Geplaatst: 13 sep 2011 21:48
door tibby
De wagen blaast geen witte rook en er zit geen bruine/witte smurrie onder de olievuldop/oliepijlstok alsook in het waterexpantievat. Dus geen water bij de olie.
grtz

Geplaatst: 13 sep 2011 21:54
door Exmantaa
Dan eerst maar eens snel een nieuwe pakking erin, want daarvoor hoef je niet naar Duitsland. :wink:

Die zwarte rook kan heel goed de ecu mapping zijn, want de SC's met ongeveer dezelfde mapping lopen ook behoorlijk rijk. (vraag maar aan Co'tje...)

Geplaatst: 13 sep 2011 21:56
door tibby
Tja, foto's
De olie op de schroefdraad heb ik in stappen ondervonden gehad.
De bougie wordt EERST bovenkant schroefdraad nat (ong 30km rijden)
Na een 100km is de volledige schroefdraad nat. Na 300 km druipt de olie er vanaf.
Grtz

Geplaatst: 13 sep 2011 22:00
door tibby
Ja, ik had er het met Stefan (Smiley) er ook over gehad. Zijn sc speedster start ook met een wolkje.
Als het echt maar de pakking is, map ik de wagen toch opnieuw met Speerkes software i.v.m. slechte warme start.
Grtz

Geplaatst: 13 sep 2011 22:15
door Exmantaa
Zodra Speerke z'n Speed Density mapping voor boostgebruik af heeft dan zal dat een stukje mooier lopen, hoewel DBilas dit ook moet kunnen verbeteren.

Geplaatst: 14 sep 2011 13:04
door the-duke
Die van mij loopt en start koud/warm altijd als een tierelier, dus moet zeker door DBilas te corrigeren zijn.
Voor hen nu natuurlijk onmogelijk geweest om echt af te stemmen op je auto, omdat je niet ter plekke bent geweest en daarnaast als je blijkbaar nog andere technische / mechanische issues hebt aan je auto, moeten die natuurlijk wel eerst uit de weg geruimd zijn, voordat je überhaupt kan zeggen dat er iets aan mapping niet klopt bijvoorbeeld..

Gr,
The Duke