Mijn Nitrons zitten er onder!!!!!!
Dat wil nog niet zeggen dat de ET goed is
Het past misschien allemaal wel, Maar die Duitsers hebben een andere voorkeur dan rijkwaliteiten over het algemeen
@Maik, Ik weet dat als de Kosei past/cq verkrijgbaar is dat die het gaan worden. En anders ga ik shoppen voor de OZ SuperT of SuperL (Die heb ik ook al onder een Speedy gezien)


@Maik, Ik weet dat als de Kosei past/cq verkrijgbaar is dat die het gaan worden. En anders ga ik shoppen voor de OZ SuperT of SuperL (Die heb ik ook al onder een Speedy gezien)
Grtn. Stefan
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...
#0731
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...

#0731
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
De ATS-DTC die je nu alleen nog maar kan kopen hebben een andere ET waarde dan die van jou Jans. De voorvelgen zijn het probleem niet. Een ET van 25 achter WEL. Je kan je die rode turbo toch nog wel herinneren in Edersee Jans? Ik zat toen te meten of die nou echt een andere ET had dan die van jou, omdat die achtervelgen van die rode echt BUITEN de body staken. De ET waardes die ik pasgeleden dus doorkreeg van verschillende leveranciers bevestigden dat dus. Ik wil geen velgen die uitsteken buiten de body. Ook vind ik 7,5J voor een 205 band en een 9J voor een 235 eigenlijk niet goed. En misschien wil ik voor zelfs 195 hebben (dan zit ik wel aan 16" vast...).jans schreef:Hoezo ET is niet goed MaikZe zijn speciaal gemaakt voor de speedster
![]()

Wel raar dat ATS van die aparte maten maakt dan nuMaik schreef:De ATS-DTC die je nu alleen nog maar kan kopen hebben een andere ET waarde dan die van jou Jans. De voorvelgen zijn het probleem niet. Een ET van 25 achter WEL. Je kan je die rode turbo toch nog wel herinneren in Edersee Jans? Ik zat toen te meten of die nou echt een andere ET had dan die van jou, omdat die achtervelgen van die rode echt BUITEN de body staken. De ET waardes die ik pasgeleden dus doorkreeg van verschillende leveranciers bevestigden dat dus. Ik wil geen velgen die uitsteken buiten de body. Ook vind ik 7,5J voor een 205 band en een 9J voor een 235 eigenlijk niet goed. En misschien wil ik voor zelfs 195 hebben (dan zit ik wel aan 16" vast...).jans schreef:Hoezo ET is niet goed MaikZe zijn speciaal gemaakt voor de speedster
![]()

Eerst maken ze mooi pas, en later lijkt het nergens meer op


Heb op deze velgen in het begin 205 vóo'r gehaden passen prima.
De meeste met deze velgen m.n. achter ( 9j ) hebben er 235 op. En ook dat past prima.Als deze versleten zijn ,gaan er 235 op.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik vind het ook raar Jans.
205 en 235 erop kan wel ja, maar ik vind ze dan iets teveel "getrokken" erop staan. En ik vind dat "eng" m.b.t. beschadigen van de velgrand. Ik heb het liefst een band die er recht opstaat, zodat de band de velg wat beter beschermd.
Dus jans, doe maar geen moeite meer, die DTC's gaan het niet worden (mij krijg je niet zo snel gek als Marcel
). De DTC's hebben voor mij 3 minpunten: velg te breed, ET niet goed, en te zwaar (de superlights die jij dus hebt zijn niet meer te krijgen).
205 en 235 erop kan wel ja, maar ik vind ze dan iets teveel "getrokken" erop staan. En ik vind dat "eng" m.b.t. beschadigen van de velgrand. Ik heb het liefst een band die er recht opstaat, zodat de band de velg wat beter beschermd.
Dus jans, doe maar geen moeite meer, die DTC's gaan het niet worden (mij krijg je niet zo snel gek als Marcel


- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Dat ze zwaarder zijn kan zitten in het type materiaal ja, maar ook hebben ze misschien de velg op bepaalde plekken wat dikker gemaakt (ik denk dan met name aan de de hele ring waar de band in ligt) om de boel wat sterker te maken. Zal mij ook niets verbazen als het een combinatie van die 2 is. Met het blote ook zal je het ook nauwelijks tot niet zien denk ik...

Tis allemaal heel mooi.. die aftermarket velgen, maar er is een belangrijk ding wat je mee moet nemen in de overwegingen of en wat je dan gaat doen...
De velgen die Lotus standaard heeft geleverd zijn redelijk licht. Niet omdat dat zo uitkwam, maar ze zijn berekend om op het eerste de beste zijdelings genomen stoeprandje gewoon af te breken..
Dat is niet zo aardig natuurlijk, je staat toch wel een beetje voor paal met zo'n gescheurd velgje, maar... negen van de tien keer heb je daarmee het chassis gespaard. D.w.z. dat je ervoor gezorgd hebt dat jouw speedster niet bij de eerste de beste zijdelingse impact op de velgrand afgeschreven wordt omdat een draagarm uit het chassis is gescheurd. DAT is nl het alternatief voor die afgebroken velg!
o:o
Uiteraard kan je stellen dat als het té hard gaat dat er toch niets te redden valt, maar je zal de eerste niet zijn die net even onderstuurd van dat rotondetje afgeleid en daar dus een velg op breekt.
De aftermarket velgen zijn een stuk zwaarder en zijn over het algemeen ontwikkeld voor zwaardere auto's. D.w.z. dat zo'n velg een stuk taaier is en niet zomaar op zal geven. Resultaat: draagarm uit het chassis > write off.
Schoonheid kan zijn prijs hebben
De velgen die Lotus standaard heeft geleverd zijn redelijk licht. Niet omdat dat zo uitkwam, maar ze zijn berekend om op het eerste de beste zijdelings genomen stoeprandje gewoon af te breken..
Dat is niet zo aardig natuurlijk, je staat toch wel een beetje voor paal met zo'n gescheurd velgje, maar... negen van de tien keer heb je daarmee het chassis gespaard. D.w.z. dat je ervoor gezorgd hebt dat jouw speedster niet bij de eerste de beste zijdelingse impact op de velgrand afgeschreven wordt omdat een draagarm uit het chassis is gescheurd. DAT is nl het alternatief voor die afgebroken velg!

Uiteraard kan je stellen dat als het té hard gaat dat er toch niets te redden valt, maar je zal de eerste niet zijn die net even onderstuurd van dat rotondetje afgeleid en daar dus een velg op breekt.
De aftermarket velgen zijn een stuk zwaarder en zijn over het algemeen ontwikkeld voor zwaardere auto's. D.w.z. dat zo'n velg een stuk taaier is en niet zomaar op zal geven. Resultaat: draagarm uit het chassis > write off.
Schoonheid kan zijn prijs hebben

Zeg eens eerlijk Yvo, Verwacht je dat met dit wiel ook? Ik verwacht dat een standaard Speedster wiel sterker/taaier is dan dit wiel, En dit wiel levert een flinke gewichtsbesparing t.o.v. de originele wielen.stef666 schreef:Dit wiel is verkrijg baar in de volgende maten:
MAAT ET GATEN STEEK
7X17 36/42/50 4/5 98/100/108/110/112/114.3
8X17 35/45 5 98/100/110/112/114.3
Gaat dit passen onder de Speedster?
![]()
Grtn. Stefan
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...
#0731
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...

#0731
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
@jans
Ten eerste zijn jouw velgen niet pas gemaakt voor de speedster, als ik mijzelf niet vergis heb jij voor maar liefste 25mm spacers zitten
Ten tweede heb je jouw velgen in twee soorten:
Je hebt de normale ATS-DTC en je hebt ATS DTC Superlight (track use only) die Felgen wurden nach Angabe von ATS bearbeitet und erleichtert.
Is dus waar Yvotuk het over heeft, eigenlijk niet geschikt voor dagelijks gebruik op de openbare weg.
@steff666
Klopt dat je de superl onder een speedster hebt
:!:
@yvotuk
Volgens mij zijn OZ velgen absoluut niet zwakker, ik dacht dat die velgen juist speciaal gemaakt zijn op licht en sterk.......veel anderen kan ik me wel voorstellen dat de sterkte onder het gewicht )of gebrek aan) heeft te lijden.
Ten eerste zijn jouw velgen niet pas gemaakt voor de speedster, als ik mijzelf niet vergis heb jij voor maar liefste 25mm spacers zitten

Ten tweede heb je jouw velgen in twee soorten:
Je hebt de normale ATS-DTC en je hebt ATS DTC Superlight (track use only) die Felgen wurden nach Angabe von ATS bearbeitet und erleichtert.
Is dus waar Yvotuk het over heeft, eigenlijk niet geschikt voor dagelijks gebruik op de openbare weg.
@steff666
Klopt dat je de superl onder een speedster hebt

@yvotuk
Volgens mij zijn OZ velgen absoluut niet zwakker, ik dacht dat die velgen juist speciaal gemaakt zijn op licht en sterk.......veel anderen kan ik me wel voorstellen dat de sterkte onder het gewicht )of gebrek aan) heeft te lijden.
- Bijlagen
-
- post-2-1051301744.jpg (225.28 KiB) 4317 keer bekeken
-
- post-2-1051301867.jpg (194.73 KiB) 4319 keer bekeken