Pagina 8 van 9
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 24 aug 2021 18:46
door Max
Smiley schreef: 21 aug 2021 19:12
Kan het zijn dat je door de regen wat rustiger hebt gereden, waardoor de abs het ook rustiger had?
Ie nog een keer testen op een droog dagje?
Ik had nog nooit zo hard gereden

maar zal zeker nog een keer op een droge dag proberen
En idd, strak asfalt en nieuwe semislicks zullen ook geholpen hebben.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 21 sep 2021 17:41
door Max
Vandaag even balen bij het verwijderen van de originele injectoren.
Er kwam 1 injector uit zonder O ring, deze was de inlaat in gevallen;
Gelukkig had ik nog een chinees endoscoop setje liggen en hiermee heb ik hem er uit weten te vissen
Verder stond ik er van te kijken hoe schoon het inlaatkanaal en de kleppen zijn, pas afgelopen winter de EGR afgesloten en toen was de originele inlaat nog zwart en plakkerig van de drab.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 30 jun 2024 17:13
door Max
Afgelopen maanden maar weer eens het stof van de speedster geblazen, het werd maar eens tijd voor de turbo ombouw.
Voor een Holset HX35 Twinscroll met 10cm housing gekozen omdat deze;
- (Theoretisch) op tijd wakker zou moeten zijn, zelfs op 1.6L blokken
- Ruimte over houdt voor meer in de toekomst.
- Goed te betalen is
Als ik het goed heb zou de standaard Z22SE/koppeling zo'n 250-280pk moeten kunnen hebben?
Ik heb nog een B207 blok liggen die mogelijk wat meer boost lust.
En de 44mm externe wastegate zou ook de mogelijkheid moeten bieden om met lage boost te rijden zonder boostcreep.
Ik ga beginnen met de kleinste 0,3bar veer
Luchtfilter komt direct op de turbo en ik zal zorgen dat hij kan ademen via de linker lucht inlaat
In progress; De buitenste 2 cilinders komen op 1 scroll, de binnenste op de andere;
Omdat Holsets een grote olie afvoer nodig hebben maar voor deze route gegaan;
Helaas weer wat meer aan het werk de komende tijd, to be continued

Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 30 jun 2024 18:50
door niekcarfreak
Wow, wat een project weer. Respect

Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 30 jun 2024 18:52
door gertje
Altijd leuk dat mensen een project doen dat afwijkt van de bewandelde paden. Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn
Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 01 jul 2024 5:26
door Arno
Cool! Ga je nog een extra steun maken om de turbo aan het blok op te hangen? Gewicht van zo'n ding op een spruitstuk kan wel eens wat wiebelig worden als alles heet wordt.
Zo'n soort ding:
BTW.. Zou de hele 'kofferbak' in jouw geval gewoon uit de clam zagen. Mocht je nog iets willen opbergen daar, dan kan je altijd nog iets van een alu bak maken en daar een soort zak/bekleding in maken zoals de originele S1 Elises hadden..
Bye, Arno.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 07 jul 2024 14:46
door Max
Ja zeker, maar heb het gewicht ondersteund vanaf de onderkant met 2 strippen staal en hier zit ook meteen de olieafvoer in verwerkt. Stevig gemonteerd op het blok en de versnellingsbak, maar wel (hopelijk) voldoende beweging er in om uitzetting/krimp van het spruitstuk op te vangen.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 15 jul 2024 19:34
door Daan
Als je de filter direkt op de turbo zet ga ik er van uit dat je carter ontlucht in de lucht ipv een vacuum op je carter vanaf de intakepijp?
Op zich prima, maar houd rekening met beperkte carterontluchting via dat kleine nippeltje op het klepdeksel.
Reden dat ik er vacuum op zet vanuit mn intake maar met catchcan er tussen.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 06 sep 2024 11:06
door Max
Gister eindelijk voor het eerst kunnen test starten, so far so good
https://youtube.com/shorts/uFYrCTjIJ6k?feature=shared
https://youtu.be/WWqd8SofK64?feature=shared
Nu eerst het spruitstuk ontlaten/vlakken om zoveel mogelijk spanningen er uit te halen.
Na al dat laswerk mag het wel een tijdje heel blijven zeg maar.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 06 sep 2024 13:40
door Daan
Lekker bezig!
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 06 sep 2024 15:40
door matzwart
klinkt goed , en ziet er goed uit

Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 07 nov 2024 14:31
door Max
Inmiddels weer wat verder gekomen;
-Spruitstukflens naar het motorblok laten vlakken
-Spruitstuk gepast op het B207 blok
-Downpipe klaar (excl lambdabungs)
-Water gekoelde intercooler complete systeem gemonteerd, radiator zou net moeten passen onder de clam
Meer foto's;
https://imgur.com/a/speedster-turbo-AXNIDkv
To do list voor de eerste rit op de weg;
- Rest van de uitlaat afmaken
- Elektrische boost controller monteren
- Waterpomp/fan van water intercooler elektrisch aansluiten
- Upgrade toelink kit monteren
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 16 jan 2025 19:09
door Max
Inmiddels de upgraded toe-links gemonteerd en de uitlaat is vandaag ook eindelijk af

Een kleine ode aan de speedster die me ooit het virus gegeven heeft
De klep trekt op vacuum dicht, dus bij lage toeren klinkt het ondanks de minimale demper nog redelijk beschaafd.
Maar eens zien hoe het straks op straat klinkt
To do list:
- Elektrische boost controller monteren
- Waterpomp/fan van water intercooler elektrisch aansluiten
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 18 jan 2025 13:10
door matzwart
mooi werk man, doe je het laswerk zelf?
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Geplaatst: 21 jan 2025 18:26
door niekcarfreak
Wauw, mooie uitlaat.