S/C versus trottlebodies
Net met iemand even gepraat over ITB's.
Hij heeft zeker wat autokennis, hij werkt na zijn werkuren in een garage en hij heeft vele prijzen in de wacht gespleept ivm het tunen van zijn honda crx.
Volgens hem is het tunen van een motor vroeg of laat om problemen vragen.
Alsook ligt het benzineverbruik heel hoog bij ITB's.
Hij zei ook dat je niet door de autokeuring kan komen met ITB's (althans niet in Belgie).
Wat is jullie mening daarover?
Hij heeft zeker wat autokennis, hij werkt na zijn werkuren in een garage en hij heeft vele prijzen in de wacht gespleept ivm het tunen van zijn honda crx.
Volgens hem is het tunen van een motor vroeg of laat om problemen vragen.
Alsook ligt het benzineverbruik heel hoog bij ITB's.
Hij zei ook dat je niet door de autokeuring kan komen met ITB's (althans niet in Belgie).
Wat is jullie mening daarover?
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
tb
Ik zou niet weten waarom ze bij de keuring moeilijk gaan doen over de TB's, zolang je aan de uitlaatgasnormen voldoet
En wat het tunen van een motor betreft. Het is zo dat je de motor meer gaat belasten, maar motoren worden altijd gebouwd met een ruime veiligheidsmarge (ze worden dikwijls al af-fabriek in verscheidene pk-versies uitgebracht). Dus als je niet overdrijft met tunen, ga je de levensduur niet in gevaar brengen. En anders moet je de zwakke onderdelen gaan versterken (lagers, drijfstangen, zuigers). Dan zorg je weer voor wat meer tuning-marge.

En wat het tunen van een motor betreft. Het is zo dat je de motor meer gaat belasten, maar motoren worden altijd gebouwd met een ruime veiligheidsmarge (ze worden dikwijls al af-fabriek in verscheidene pk-versies uitgebracht). Dus als je niet overdrijft met tunen, ga je de levensduur niet in gevaar brengen. En anders moet je de zwakke onderdelen gaan versterken (lagers, drijfstangen, zuigers). Dan zorg je weer voor wat meer tuning-marge.
A thing of beauty is a joy forever!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Benzineverbruik? Dat gaat natuurlijk omhoog als je van 150 naar 200pk gaat. Maar nog steeds zit er een ECU achter die je lambda metingen in de gaten houdt en bij rustig toeren je mengsel mooi "zunig" houdt.
Daarbij verbruikt mijn speedster nu niet zoveel, gemiddeld 1:11, dus daar mag nog best wat vanaf
Compressor 2.2's lopen betrouwbaar met 250pk, dan is 200 pk ook nog wel te doen hoor, en de toerenbegrenzer zal niet dramatisch verhoogt worden.
Een race-auto moet nou eenmaal om de paar 1000km gereviseerd worden, daar moet je vantevoren gewoon rekening mee houden
Maar daarna rijdt hij weer als nieuw!
Daarbij verbruikt mijn speedster nu niet zoveel, gemiddeld 1:11, dus daar mag nog best wat vanaf

Compressor 2.2's lopen betrouwbaar met 250pk, dan is 200 pk ook nog wel te doen hoor, en de toerenbegrenzer zal niet dramatisch verhoogt worden.
Een race-auto moet nou eenmaal om de paar 1000km gereviseerd worden, daar moet je vantevoren gewoon rekening mee houden

Maar daarna rijdt hij weer als nieuw!


Dat het tunen van de motor de levensduur verkort lijkt me logisch. Je vraagt meer van hetzelfde object, dat moet ergens vandaan komen. Of het een probleem is, dat is vraag twee. Aangezien de 2.2 nogal redelijk weinig vermogen levert in standaard uitvoering (147pk uit 2200 cc is niet echt veel) zal een standaard motor bij net gebruik waarschijnlijk een hele berg km's kunnen halen (zeker in een lichte auto zoals de speedster). Voor zover ik weet is dezelfde 2.2 gebruikt door alfa met wijzigingen aan de kop waar hij ongeveer 180pk levert. Dus als je met itb's tussen de 200 en 220 zou halen wijk je nog helemaal niet zoveel af. Dat soort vermogen moet haalbaar zijn bij toerentallen onder de 7000. Je kunt er dan rustig vanuit gaan dat de motor het nog steeds rustig heeft.
Bezineverbruik ligt erg aan de rijstijl. Als je frequent vermogen aanspreek zal de motor meer benzine nodig hebben om het vermogen te leveren (energie moet ergens vandaan komen). Als ik het vergelijk met rijden op de openbare weg of op het circuit zie ik hetzelfde. 8.5L per 100km op de weg tegen soms 15 of 20L per 100km op het circuit.
Keuring durf ik niet te zeggen in Belgie. In nederland zal zo'n auto prima door de APK heen komen. Officieel zal je er wel niet mee de weg op mogen, aangezien je wijzigingen aan de motor hebt aangebracht. Als ik het goed heb moet ie dan officieel gekeurd worden door de RDW..
Oh, om een idee te krijgen waar de limieten ergens zitten met het 2.2 blok is dit wel een aardig artikel:
http://www.year2032.com/ecotec.htm
Natuurlijk wel erg race georienteerd, maar het geeft wel een idee.
Mark
Bezineverbruik ligt erg aan de rijstijl. Als je frequent vermogen aanspreek zal de motor meer benzine nodig hebben om het vermogen te leveren (energie moet ergens vandaan komen). Als ik het vergelijk met rijden op de openbare weg of op het circuit zie ik hetzelfde. 8.5L per 100km op de weg tegen soms 15 of 20L per 100km op het circuit.
Keuring durf ik niet te zeggen in Belgie. In nederland zal zo'n auto prima door de APK heen komen. Officieel zal je er wel niet mee de weg op mogen, aangezien je wijzigingen aan de motor hebt aangebracht. Als ik het goed heb moet ie dan officieel gekeurd worden door de RDW..
Oh, om een idee te krijgen waar de limieten ergens zitten met het 2.2 blok is dit wel een aardig artikel:
http://www.year2032.com/ecotec.htm
Natuurlijk wel erg race georienteerd, maar het geeft wel een idee.
Mark
C30-94@0.55bar
Alvast bedankt voor de vele reactie op mijn vragen.
Net het artikel gelezen over hoe ze de 2.2 opvijzelen naar 750 pk en vanaf 283PK begonnen met de kleine aanpassingen.
Kvoel me al wat meer gerust mede door de vrij grote marge en omdat ik de speedster bijna dagelijks gebruik en meestal dan zacht rij waardoor het verbruik en slijtage waarschijnlijk bijna verwaarloosbaar zal zijn neem ik aan.
Ik ga soms eens hard maar niet héél vaak.
Heb zelfs nog altijd niet op circuit gereden omdat ik wat bang ben (door horrorverhalen) dat door de g-forces bij het bochtenwerk er geen oliedruk meer zou kunnen zijn en daardoor de motor het begeeft.
Daar heb je een baffled sump (heet dat in het engels) voor nodig dacht ik zo.
Hoe dan ook, ik zag op de Belgische autokeuringsite dat motortunen niet is toegestaan.
Als ITB's verstaan worden als motortunen bij de keuring vrees ik ervoor.
Of mis ik iets?
Misschien melden bij de verzekering en dan keuren of moet ik dan naar een ander soort keuring om zo de openbare weg op te kunnen?
Hier een link van de belgische keuring...
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
Net het artikel gelezen over hoe ze de 2.2 opvijzelen naar 750 pk en vanaf 283PK begonnen met de kleine aanpassingen.
Kvoel me al wat meer gerust mede door de vrij grote marge en omdat ik de speedster bijna dagelijks gebruik en meestal dan zacht rij waardoor het verbruik en slijtage waarschijnlijk bijna verwaarloosbaar zal zijn neem ik aan.
Ik ga soms eens hard maar niet héél vaak.
Heb zelfs nog altijd niet op circuit gereden omdat ik wat bang ben (door horrorverhalen) dat door de g-forces bij het bochtenwerk er geen oliedruk meer zou kunnen zijn en daardoor de motor het begeeft.
Daar heb je een baffled sump (heet dat in het engels) voor nodig dacht ik zo.
Hoe dan ook, ik zag op de Belgische autokeuringsite dat motortunen niet is toegestaan.
Als ITB's verstaan worden als motortunen bij de keuring vrees ik ervoor.
Of mis ik iets?
Misschien melden bij de verzekering en dan keuren of moet ik dan naar een ander soort keuring om zo de openbare weg op te kunnen?
Hier een link van de belgische keuring...
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Ik geloof niet dat er iemand op dit forum in een bocht zijn olielampje aan krijgt. Tenzij hun oliepeil onder het minimum staat.
12 mei hebben wij een prima dag om op je eigen tempo rondjes te rijden op Zandvoort. Ik heb alleen geen idee of er nog plaats is.
In een 'gecontroleerde' omgeving komen tevens remproef / slalom etc. aan de orde.

12 mei hebben wij een prima dag om op je eigen tempo rondjes te rijden op Zandvoort. Ik heb alleen geen idee of er nog plaats is.
In een 'gecontroleerde' omgeving komen tevens remproef / slalom etc. aan de orde.

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Voor zover ik weet klopt dat wel.RCduck7 schreef:Hoe dan ook, ik zag op de Belgische autokeuringsite dat motortunen niet is toegestaan.
Als ITB's verstaan worden als motortunen bij de keuring vrees ik ervoor.
Of mis ik iets?
Maar... Als je echt wilt, dan kan je ook in Belgie daar wat aan doen, maar dan moet je de medewerking hebben van de officiele vertegenwoordiger van het automerk (de hoofd-importeur dan waarschijnljk).
Wat ik begreep kan in Belgie deze vertegenwoordiger uit naam vn de fabrikant een verklaring van goedkeuring afgeven voor evt. aanpassingen aan de auto (motorisch of anders), welke je dan weer bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en vervoer kunt gebruiken om je autopapieren te laten aanpassen zodat de auto nu ook in de documenten officieel in deze staat is.
Hierna zou de jaarlijkse(?) keuring geen probleem meer moeten zijn.
Niet echt een procedure die je 1-2-3 even doet, maar voor de mensen die echt willen zijn er dus wel wat mogelijkheden.
Op zich lijkt het systeem in Belgie op dat in Duitsland, maar daar is het wat meer geformaliseerd en geautomatiseerd en kan je wijzigingen laten keuren en in je kentekenbewijs laten opnemen bij een lokaal keurings-station of door de tuner zelf als die de juiste papieren heeft.
In Belgie lijkt men alleen vooral er op uit te zijn alle auto's in het land zoveel mogelijk 'vast' te zetten op hun (type)goedkeuring specificaties en is het lastig om deze aan te passen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- TorBeest
- Actief lid
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
- Locatie: België, Oostduinkerke
Vandaar dat de automerken van hun kant uit altijd maar meer afkomen met "fabrieksgetunede" wagens, zowel optisch als motorisch.
Vroeger zal je op de grote autovrachtwagens altijd de auto's staan met hele "domme" velgen/banden, nu zie je ze met mooie velgen, omdat dit er al moet op liggen vanaf ze uit de fabriek rijden.
Vroeger zal je op de grote autovrachtwagens altijd de auto's staan met hele "domme" velgen/banden, nu zie je ze met mooie velgen, omdat dit er al moet op liggen vanaf ze uit de fabriek rijden.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Zover ik weet alleen andere nokkenassen, dus geen sterkere drijfstangen en/of zuigers.
Ik las dat de krukas weleens het zwakste punt zou kunnen zijn, die breken bij 8200rpm
Ik moet nog even afwachten wat de volledige kit gaat inhouden, dat is nog niet bekend...
Montage zou niet echt een ramp moeten zijn (qua tijd en dus kosten als je het door TMS laat doen), het zou in 1 dag gepiept moeten zijn
Ik las dat de krukas weleens het zwakste punt zou kunnen zijn, die breken bij 8200rpm

Ik moet nog even afwachten wat de volledige kit gaat inhouden, dat is nog niet bekend...
Montage zou niet echt een ramp moeten zijn (qua tijd en dus kosten als je het door TMS laat doen), het zou in 1 dag gepiept moeten zijn


http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ntry584587
Goed nieuws voor mensen met interesse voor TB's.
Goed nieuws voor mensen met interesse voor TB's.

Heeft alleen nog pet met nr:0672