S/C versus trottlebodies

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Thorney beweert op het Engelse forum dat ze nu bezig zijn met het installeren van TB's op 4 auto's.

Natuurlijk nog steeds zonder opgave van het vermogen en prijs ... wordt vervolgd.

SteV6
S4 Avant
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

Net met iemand even gepraat over ITB's.
Hij heeft zeker wat autokennis, hij werkt na zijn werkuren in een garage en hij heeft vele prijzen in de wacht gespleept ivm het tunen van zijn honda crx.
Volgens hem is het tunen van een motor vroeg of laat om problemen vragen.
Alsook ligt het benzineverbruik heel hoog bij ITB's.
Hij zei ook dat je niet door de autokeuring kan komen met ITB's (althans niet in Belgie).
Wat is jullie mening daarover?
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

tb

Bericht door Pipo »

Ik zou niet weten waarom ze bij de keuring moeilijk gaan doen over de TB's, zolang je aan de uitlaatgasnormen voldoet :roll:

En wat het tunen van een motor betreft. Het is zo dat je de motor meer gaat belasten, maar motoren worden altijd gebouwd met een ruime veiligheidsmarge (ze worden dikwijls al af-fabriek in verscheidene pk-versies uitgebracht). Dus als je niet overdrijft met tunen, ga je de levensduur niet in gevaar brengen. En anders moet je de zwakke onderdelen gaan versterken (lagers, drijfstangen, zuigers). Dan zorg je weer voor wat meer tuning-marge.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Benzineverbruik? Dat gaat natuurlijk omhoog als je van 150 naar 200pk gaat. Maar nog steeds zit er een ECU achter die je lambda metingen in de gaten houdt en bij rustig toeren je mengsel mooi "zunig" houdt.
Daarbij verbruikt mijn speedster nu niet zoveel, gemiddeld 1:11, dus daar mag nog best wat vanaf 8)
Compressor 2.2's lopen betrouwbaar met 250pk, dan is 200 pk ook nog wel te doen hoor, en de toerenbegrenzer zal niet dramatisch verhoogt worden.
Een race-auto moet nou eenmaal om de paar 1000km gereviseerd worden, daar moet je vantevoren gewoon rekening mee houden :wink:
Maar daarna rijdt hij weer als nieuw! :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Maar daarna rijdt hij weer als nieuw!



Na de paar 1000 km inrijden wel ja........
En dan alweer bijna reviseren.....
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Dat het tunen van de motor de levensduur verkort lijkt me logisch. Je vraagt meer van hetzelfde object, dat moet ergens vandaan komen. Of het een probleem is, dat is vraag twee. Aangezien de 2.2 nogal redelijk weinig vermogen levert in standaard uitvoering (147pk uit 2200 cc is niet echt veel) zal een standaard motor bij net gebruik waarschijnlijk een hele berg km's kunnen halen (zeker in een lichte auto zoals de speedster). Voor zover ik weet is dezelfde 2.2 gebruikt door alfa met wijzigingen aan de kop waar hij ongeveer 180pk levert. Dus als je met itb's tussen de 200 en 220 zou halen wijk je nog helemaal niet zoveel af. Dat soort vermogen moet haalbaar zijn bij toerentallen onder de 7000. Je kunt er dan rustig vanuit gaan dat de motor het nog steeds rustig heeft.

Bezineverbruik ligt erg aan de rijstijl. Als je frequent vermogen aanspreek zal de motor meer benzine nodig hebben om het vermogen te leveren (energie moet ergens vandaan komen). Als ik het vergelijk met rijden op de openbare weg of op het circuit zie ik hetzelfde. 8.5L per 100km op de weg tegen soms 15 of 20L per 100km op het circuit.

Keuring durf ik niet te zeggen in Belgie. In nederland zal zo'n auto prima door de APK heen komen. Officieel zal je er wel niet mee de weg op mogen, aangezien je wijzigingen aan de motor hebt aangebracht. Als ik het goed heb moet ie dan officieel gekeurd worden door de RDW..

Oh, om een idee te krijgen waar de limieten ergens zitten met het 2.2 blok is dit wel een aardig artikel:

http://www.year2032.com/ecotec.htm

Natuurlijk wel erg race georienteerd, maar het geeft wel een idee.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Bericht door TorBeest »

Zijn er hier al Belgen naar de keuring geweest met een getunede Motor/uitlaat?

of betreed ik hier een gevoelig onderwerp? 8)
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

Alvast bedankt voor de vele reactie op mijn vragen.

Net het artikel gelezen over hoe ze de 2.2 opvijzelen naar 750 pk en vanaf 283PK begonnen met de kleine aanpassingen.
Kvoel me al wat meer gerust mede door de vrij grote marge en omdat ik de speedster bijna dagelijks gebruik en meestal dan zacht rij waardoor het verbruik en slijtage waarschijnlijk bijna verwaarloosbaar zal zijn neem ik aan.
Ik ga soms eens hard maar niet héél vaak.
Heb zelfs nog altijd niet op circuit gereden omdat ik wat bang ben (door horrorverhalen) dat door de g-forces bij het bochtenwerk er geen oliedruk meer zou kunnen zijn en daardoor de motor het begeeft.
Daar heb je een baffled sump (heet dat in het engels) voor nodig dacht ik zo.

Hoe dan ook, ik zag op de Belgische autokeuringsite dat motortunen niet is toegestaan.
Als ITB's verstaan worden als motortunen bij de keuring vrees ik ervoor.
Of mis ik iets?
Misschien melden bij de verzekering en dan keuren of moet ik dan naar een ander soort keuring om zo de openbare weg op te kunnen?

Hier een link van de belgische keuring...

http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Ik geloof niet dat er iemand op dit forum in een bocht zijn olielampje aan krijgt. Tenzij hun oliepeil onder het minimum staat. :wink:

12 mei hebben wij een prima dag om op je eigen tempo rondjes te rijden op Zandvoort. Ik heb alleen geen idee of er nog plaats is.
In een 'gecontroleerde' omgeving komen tevens remproef / slalom etc. aan de orde.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

RCduck7 schreef:Hoe dan ook, ik zag op de Belgische autokeuringsite dat motortunen niet is toegestaan.
Als ITB's verstaan worden als motortunen bij de keuring vrees ik ervoor.
Of mis ik iets?
Voor zover ik weet klopt dat wel.

Maar... Als je echt wilt, dan kan je ook in Belgie daar wat aan doen, maar dan moet je de medewerking hebben van de officiele vertegenwoordiger van het automerk (de hoofd-importeur dan waarschijnljk).

Wat ik begreep kan in Belgie deze vertegenwoordiger uit naam vn de fabrikant een verklaring van goedkeuring afgeven voor evt. aanpassingen aan de auto (motorisch of anders), welke je dan weer bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en vervoer kunt gebruiken om je autopapieren te laten aanpassen zodat de auto nu ook in de documenten officieel in deze staat is.

Hierna zou de jaarlijkse(?) keuring geen probleem meer moeten zijn.

Niet echt een procedure die je 1-2-3 even doet, maar voor de mensen die echt willen zijn er dus wel wat mogelijkheden.

Op zich lijkt het systeem in Belgie op dat in Duitsland, maar daar is het wat meer geformaliseerd en geautomatiseerd en kan je wijzigingen laten keuren en in je kentekenbewijs laten opnemen bij een lokaal keurings-station of door de tuner zelf als die de juiste papieren heeft.

In Belgie lijkt men alleen vooral er op uit te zijn alle auto's in het land zoveel mogelijk 'vast' te zetten op hun (type)goedkeuring specificaties en is het lastig om deze aan te passen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Bericht door TorBeest »

Vandaar dat de automerken van hun kant uit altijd maar meer afkomen met "fabrieksgetunede" wagens, zowel optisch als motorisch.

Vroeger zal je op de grote autovrachtwagens altijd de auto's staan met hele "domme" velgen/banden, nu zie je ze met mooie velgen, omdat dit er al moet op liggen vanaf ze uit de fabriek rijden.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Breaking news van het vx-forum :idea:
Thorney schreef:We'll put customer car rev limits at 7500 I think, I'm running our car as a daily driver at the moment and its nigh on perfect I feel. We have the first customer car fitted at the moment so we'll be releasing it all next week.
8) 8) 8) 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

dus toch de hoge toerentallen. Zonder hardware aanpassingen?



gelukkig duurt het allemaal niet zo lang he... :shock:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zover ik weet alleen andere nokkenassen, dus geen sterkere drijfstangen en/of zuigers.
Ik las dat de krukas weleens het zwakste punt zou kunnen zijn, die breken bij 8200rpm :wink:
Ik moet nog even afwachten wat de volledige kit gaat inhouden, dat is nog niet bekend...
Montage zou niet echt een ramp moeten zijn (qua tijd en dus kosten als je het door TMS laat doen), het zou in 1 dag gepiept moeten zijn :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ntry584587

Goed nieuws voor mensen met interesse voor TB's. :D
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Plaats reactie