@ Gerard, Ok de apk in Nederland is minder streng als in België maar waar kijken ze zoal naar op de keuring en hebben die mensen wel verstand van een speedster, en hoe reageren ze op je speedster
De keurmeester van het bedrijf dat de APK uitvoert, let op de verkeersveiligheid, het milieu en de juiste registratie. Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen:
Verkeersveiligheid:
Remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie;
Milieu:
Uitlaatgassen;
Algemeen:
Het Voertuigbewijs, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.
Andere belangrijke punten:
Kentekenplaten
Op het voertuig moeten de juiste kentekenplaten zitten.
Gebleken is dat kentekenplaten soms verdwijnen. Dit kan gebeuren door diefstal. Een andere mogelijkheid is verlies, aangezien veel kentekenplaten in houders geklemd zitten en niet op de auto zijn vastgeschroefd. De RDW adviseert iedere voertuigbezitter de kentekenplaten goed vast te schroeven of vast te plakken met dubbelzijdig tape.
De duplicaatcode van het kentekenbewijs moet overeenkomen met de duplicaatcode op de kentekenplaat. Meer hierover leest u bij: Duplicaatcode op kentekenbewijs en kentekenplaat.
Roetmeting
Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.
Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.
Verstand van de Speedster hebben ze wel. Laat het doen bij de dealer waar de auto ook in onderhoud is.
Reacties op de Speedster zijn tot nu toe alleen maar positief
Huh dat wist ik helemaal niet dat dealers de keuring moeten/mogen doen . Als je een goeie klant bent gaan ze hem toch nooit afkeuren . Damn als je dat met onze keuring vergelijkt die doen niks liever als je auto afkeuren
Denk toch niet dat ze dat snel zullen doen. Ze kunnen een steekproef krijgen en als dan blijkt dat ze een wagen onterecht hebben goedgekeurd zijn ze het bokkie.
Denk dat in NL er toch ook meer wagens onterecht afgekeurd dan onterecht goedgekeurd worden.