Pagina 9 van 16

Geplaatst: 04 mar 2009 15:04
door Dennizz
Daar had ik ook al gekeken ja. Echt heel informatief die site van Mark :thumbsup:

Wat er eigenlijk op neer komt is dat je de 2.4 inlaat moet doen in combinatie met een (geheel) uitlaatsysteem. Deze 2 modificaties leveren over het gehele toerenbereik merkbare winst en relatief goedkoop.

Dit samen is voor mij toch te kostbaar dus vroeg me eigenlijk af wat nu het beste is in volgorde qua prestaties. Zelf neig ik naar de 2.4 inlaat aangezien dat financieel een stuk goedkoper is.
Een demper werkt meest meer tegen op hogere toerentallen.

Ik heb liever pk winst in het gebied waarin ik het meest rijd dus tussen de 1000 en 4000 toeren met half gas bijv. Dan enkel erg veel winst bij volgas en pas bij 5000 toeren. Alle winst die bovenin wordt meegenomen is mooi natuurlijk!

Zijn er ook grafieken te zien met bijv half gas, wat dan de winsten zijn?

Ik geef het maar eerlijk toe, maar ik rij eigenlijk weinig volgas tijdens m`n ritjes :roll: Die sprintjes zijn qua tijd te verwaarlozen tov de gehele rijtijd.

Moment dat je circuit rijdt, zit je wel constant boven de 4000 toeren en dan heeft die piekvermogen wel enorm veel zin op hoge toeren....

Geplaatst: 04 mar 2009 16:12
door Spider
zou ik even niet weten maar half gas, wat is voor jou half gas?
wat is de waarde ervan? voor mij als ik naar de grafiek kijk lees ik de motor levert meer vermogen dus is krachtiger maar kan ie het ook kwijt maw levert ie ook trekkracht lees koppel. als beide in de grafiek omhoog gaan over het hele bereik zou ik zeggen heb je ook met jouw halfgas een beter rijdende auto maar met een vaste gasstand is in mijn ogen niet interressant want het gaat om de dynamiek van nul naar 200 van 80 naar 120 van 150 naar 200 etc hoe makkelijker hoe dynamisher levendiger je auto aanvoelt. eenmaal op een vaste snelheid bijv 140 km/h heeft alles dezelfde dynamiek of dat nu een speedster is of een diesellocomotief.

Geplaatst: 04 mar 2009 16:29
door stefan
@ dennizz

als je het goedkoop wil houden kan dat perfect (zoals je zelf al zei via mark zen hoekje)
ikzelf had ook nog nooit aan een speedy gewerkt en via het forum en vooral mark zen hoekje alles zelf gedaan .en eerlijk gezegd is de speedy best een simpele wagen
en het grote voordeel is als je een probleem hebt :thumbup: voor die mannen hier ze helpen je verdomd snel weer op weg hoor
neen echt zoals hier geholpen word dat vind je nergens wees daar maar zeker van :D


grt stefan & monia

Geplaatst: 04 mar 2009 16:47
door Exmantaa
Dennizz schreef:

Dit samen is voor mij toch te kostbaar dus vroeg me eigenlijk af wat nu het beste is in volgorde qua prestaties. Zelf neig ik naar de 2.4 inlaat aangezien dat financieel een stuk goedkoper is.
Een demper werkt meest meer tegen op hogere toerentallen.

Ik heb liever pk winst in het gebied waarin ik het meest rijd dus tussen de 1000 en 4000 toeren met half gas bijv. Dan enkel erg veel winst bij volgas en pas bij 5000 toeren. Alle winst die bovenin wordt meegenomen is mooi natuurlijk!

.
Als je in dat gebied meer wilt moet je zeker GEEN 2,4 inlaat monteren, aangezien deze de koppelkromme juist naar de hogere toeren verschuift. Minder onderin, meer bovenin dus. Exact wat jij dus niet wilt. :?

Geplaatst: 04 mar 2009 16:51
door Spider
de oplossing is op de volgende meet eind maart? een keer meerijden met iemand die alleen een inlaat heeft aangepast en iemand die alleen een uitlaat heeft aangepast en of allebei :wink: , voila!

Geplaatst: 04 mar 2009 17:00
door Dennizz
Spider schreef:zou ik even niet weten maar half gas, wat is voor jou half gas?
wat is de waarde ervan? voor mij als ik naar de grafiek kijk lees ik de motor levert meer vermogen dus is krachtiger maar kan ie het ook kwijt maw levert ie ook trekkracht lees koppel. als beide in de grafiek omhoog gaan over het hele bereik zou ik zeggen heb je ook met jouw halfgas een beter rijdende auto maar met een vaste gasstand is in mijn ogen niet interressant want het gaat om de dynamiek van nul naar 200 van 80 naar 120 van 150 naar 200 etc hoe makkelijker hoe dynamisher levendiger je auto aanvoelt. eenmaal op een vaste snelheid bijv 140 km/h heeft alles dezelfde dynamiek of dat nu een speedster is of een diesellocomotief.
Even terug naar een andere soort motor 600cc met allerlei spullen erop.
Met de gas stand 100% open (volgas) had ik de eerste 11.000 toeren nauwelijks winst (1 pk ofzo) vanaf 11.000 liep dat op naar 5 pk.

Na die aanpassingen had ik wel met half gas (50% gasklep open) over de gehele linie 10 pk winst tegen over eerst.

Waar je voorheen 3/4 gas moest geven om een bepaalde acceleratie te halen hoefde je daarna nog maar half gas te geven voor hetzelfde gevoel/acceleratie.

Stel je doet een meting met de speedy, maar ipv vol gas druk je het pedaal maar 50% in (wat ook meer standaard is tijdens het rijden) tot aan de begrenzer. De pk`s die je dan meet zijn er dan misschien 80?

Misschien heb je na aanpassingen met halfgas misschien wel 95 pk, dan zou dat erg merkbaar zijn tijdens het rijden. Dit ga je natuurlijk super goed merken tijdens normaal rijden. Omdat je met normaal woon-werk niet het pedaal contant op de bodem trapt?

Eigenlijk is de vraag:
Is de winst pk`s bij volgas evenredig met andere gas(klep) standen. Zo nee, hoe wijkt deze af?

De runs zijn bij volgas en dan heb je een vermogenswinst van 10 pk over de linie, maar als je maar de helft gas geeft heb je dan ook 10 pk winst of misschien wel 20 pk?
Als je dus bij half gas nauwelijks winst hebt (of bij alle standen m.u.v. 100%) heb je niets aan die pk`s/Nm`s alleen als je volgas geeft....

Kom ik een beetje begrijpelijk over?

Geplaatst: 04 mar 2009 17:04
door Dennizz
Spider schreef:de oplossing is op de volgende meet eind maart? een keer meerijden met iemand die alleen een inlaat heeft aangepast en iemand die alleen een uitlaat heeft aangepast en of allebei :wink: , voila!
Grafiekjes zou het mooist zijn :D
Als ik een beetje uitlaat geluid hoor heb ik al vaak het idee dat het allemaal sneller gaat, terwijl achteraf het tegendeel zich bewijst :oops:

Geplaatst: 04 mar 2009 17:13
door M-speed
het maakt eigenlijk niet uit welke aanpassing je ze zijn alle 2 merkbaar
ik heb zelf een geheel ander inlaat traject (op de gasklep na dan) en uitlaat traject
dit samen is zeker merkbaar qua vermogen zeker in hogere toeren
op lagere wat minder en zeker bij half gas niet echt merk baar dan hoeft de motor ook niet zoveel lucht naar binnen te halen en eruit te gooien
en het ergste is nog je raakt er snel aan gewent dus lijkt het snel of je weer niet echt vooruit komt :wink:

maar wat hier een stukje terug gezegd werd begin met het uitlaat gedeelte dat zou ik zeker doen
al zou je met het inlaat systeem beginnen kan het zijn dat de auto moeilijk gaat doen hij krijgt dan meer lucht binnen dan dat hij kwijt kan.

ook omdat de uitlaat simpeler werk is om te monteren als de inlaat en je hebt op dat moment gelijk de grootste koste van het tune gehad.

gr michael

Geplaatst: 04 mar 2009 17:27
door Spider
@ Dennizz

Nu begrijp ik je ook beter over het halfgas,
maar ook jij hebt het over de dynamiek van de motor maar dan niet doortrekkend naar de hogere toerentallen!
blijft gewoon lastig om voor een stukje beleving toch een aardige som geld uit te geven uitlaat is niet een paar tientjes,
Maar de precat verwijderd al gedaan?
ik vond dat ook al schelen en als jezelf sleutelt kost dat alleen maar tijd!! :idea:

Geplaatst: 12 mar 2009 10:05
door stefan
@ maik

de fotos van de zelfbouw uitlaat gaan volgen
ik hoop dat ze het kan fixen
ik ben natuurlijk weer ni slim geweest en heb de fotos van de verdere
mod van pipo zen demper gewist
maar de rest volgt :oops:




grt stefan & monia

Geplaatst: 12 mar 2009 11:24
door Co'tje
M-speed schreef:het maakt eigenlijk niet uit welke aanpassing je ze zijn alle 2 merkbaar
ik heb zelf een geheel ander inlaat traject (op de gasklep na dan) en uitlaat traject
dit samen is zeker merkbaar qua vermogen zeker in hogere toeren

maar wat hier een stukje terug gezegd werd begin met het uitlaat gedeelte dat zou ik zeker doen
al zou je met het inlaat systeem beginnen kan het zijn dat de auto moeilijk gaat doen hij krijgt dan meer lucht binnen dan dat hij kwijt kan.
Ik werk van het luchtfilter naar de uitlaat. Van het weekend komt het spruitstuk en de airbox erop :o) Het motormanagement zorgt ervoor dat hij niet meer lucht binnenkrijgt dan de rest van motor kan verwerken.

Bij de uitlaat beginnen zou ook kunnen natuurlijk....... Maar helaas is het volledige 2Bular systeem nog steeds niet voorhanden, voor mij geen optie dus :cry:

@ Spider: over de werkelijke vermogenswinst van een uitlaatsysteem of inlaat hoef je je geen zorgen te maken:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... ndex.html

Geplaatst: 12 mar 2009 19:50
door 12Esc
ik ben het niet helemaal met jullie eens. Ik ben begonnen met de inlaat en dat was een enorm verschil. De uitlaat daarna leverde niet zo veel extra winst meer op volgens mij.
Bovendien is het inlaattraject m.i. juist veel eenvoudiger én veel goedkoper dan de uitlaat.
Ik zou dus zeggen: begin bij de inlaat.

Geplaatst: 12 mar 2009 19:52
door Co'tje
12Esc schreef:ik ben het niet helemaal met jullie eens. Ik ben begonnen met de inlaat en dat was een enorm verschil. De uitlaat daarna leverde niet zo veel extra winst meer op volgens mij.
Bovendien is het inlaattraject m.i. juist veel eenvoudiger én veel goedkoper dan de uitlaat.
Ik zou dus zeggen: begin bij de inlaat.
En een goed inlaatgeluid is ook fantastisch :wink:
Bij jou goed gelukt....

Geplaatst: 13 mar 2009 8:55
door Dennizz
Dan is dat ook het eerste wat ik ga doen :D Zal alleen nog wel even duren, de vering is me echt tegen gevallen.... Dus daar wordt waarschijnlijk eerst in geïnvesteerd.

Ik was vorige week op het circuit en schaamde me wel :oops: Mijn auto hoorde je geen eens langs rijden. Iedereen had het erover :shock: ,,Dat is een auto die je bij het stopcontact oplaadt" :roll:

Geplaatst: 13 mar 2009 11:51
door Gerard
Dat is een auto die je bij het stopcontact oplaadt
Dat wordt toch de toekomst dus zou het maar zo laten. :wink: