S/C versus trottlebodies

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Damn, waarom schrijft die gast nou niet meteen zijn allereerste echte ervaringen :( HIER WACHTEN WE AL BIJNA 2 JAAR OP!!!! :idea: :lol:
Maar het kan nu niet lang meer duren.... :) :) :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ntry585215

Je zult er even naar toe moeten Maik. Erg scheutig met info is hij niet.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nee, dat merk ik.... had dan niet gezegd dat de eerste partikuliere ITB set al gemonteerd was, maar zeg dat dan na een week als hij dan pas met ervaringen naar buiten mag/wil komen :?
Beetje frustrerend :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Het eerste filmpje van een Speedster met TrottleBodies:

http://www.youtube.com/watch?v=J5YOv-dPhJ4
Thorney schreef:There will be three versions offered, stage 1 is a full kit on a standard or Milltek'd car. Stage 2 adds on cams and head work and stage 3 cams and extra headwork. We're still umming and ahhing on price as installation is taking longer than we hoped but stage 1 will certainly be under (maybe only just) £3k fully fitted.
Dat is dus 4500 euri + reisje retour voor Stage 1 ... en ik kan er niet uit opmaken of een full Milltek gewenst is, zoals bij de 245pk kit van HiTec.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Geluid is niet wat ik er van verwacht had.... Is natuurlijk wel anders als het rijd :roll:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat zal inderdaad anders zijn als je rijdt. Zo een beetje gassen met onbelaste motor geeft geen goede indruk helaas... Als de motor echt koppel moet gaan leveren dan zal je het karakteristieke aanzuiggeluid wel beter gaan horen (hoop ik), je hoort het hier ook wel, maar nog erg op de achtergrond. ook de demping van de uitlaat lijkt hier wat erg zijn best te doen, maar dat kan je zelf aanpakken 8)
We wachten maar weer af op meer details, ik ben benieuwd hoeveel pk er bv in die basis set gaat zitten, zou nog weleens een beetje tegen kunnen vallen denk ik....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

SteV6 schreef:Het eerste filmpje van een Speedster met TrottleBodies:

http://www.youtube.com/watch?v=J5YOv-dPhJ4
Thorney schreef:There will be three versions offered, stage 1 is a full kit on a standard or Milltek'd car. Stage 2 adds on cams and head work and stage 3 cams and extra headwork. We're still umming and ahhing on price as installation is taking longer than we hoped but stage 1 will certainly be under (maybe only just) £3k fully fitted.
Dat is dus 4500 euri + reisje retour voor Stage 1 ... en ik kan er niet uit opmaken of een full Milltek gewenst is, zoals bij de 245pk kit van HiTec.

SteV6
Bij stage 1 heb je niet een milltek nodig, maar dat zal je een pk'tje of 10 gaan schelen. Bij de andere stages zal je dat echt wel nodig hebben omdat de software daar dan wel echt op afgesteld zal zijn denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hou er rekening mee dat je met de stage 1 van deze kit waarschijnlijk absoluut niet in de buurt gaat komen van de 245pk zoals bij de kit van HiTec. Buiten dat de standaard kit werkt met de standaard uitlaat (of nog beter, de standaard prekat en hoofd kat) werkt ie ook met de standaard 245 graden nokkenassen. Die pieken bij een te vroeg toerental om aan de 245pk te komen. Wat er waarschijnlijk wel geleverd zal worden is een berg koppel. Maar dat is dan waarschijnlijk minder te danken aan de throttlebodies dan wel aan een goed op de motor ingeregeld motormanagement.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zullen we een pooltje maken over welke vermogens er gehaald gaan worden? :wink:
Ik zeg:
stage 1: 190pk
stage 2: 200pk
stage 3: 210pk

En de prijzen? Ik denk 2900GBP, 4200GBP en 5200GBP (incl. inbouw).... jammer genoeg :(
Ik zit er toch weer aan te denken om een keer langs Kronenburg te gaan...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hot news van het vx forum :idea:

Op de vraag van iemand of er nu eindelijk specs en prijzen komen van de ITB-kit:
Thorney schreef: I'm coming in on Sat to type it all up and get it on the website, Webcon want to joint press release it so it needs a bit of co-ordination.
:)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

zaterdag dus nog maar eens gaan lezen Maik !
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maarten schreef:zaterdag dus nog maar eens gaan lezen Maik !
Alleen zegt Thorney er nooit bij welke zaterdag hij bedoeld. Gezien de trend in dat draadje zou dat dus wel eens zaterdag over 2 maanden kunnen zijn ...

Maar misschien een keertje een verrassing in positive zin, wie weet?!

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Thorney is niet te volgen, dan zegt hij zaterdag, en wij denken zaterdag volgend jaar....., maar dan wordt het gewoon deze vrijdag!! :)

EINDELIJK een KLEIN BEETJE info over de ITB set van TMS!

http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuni ... ower.shtml

Vanaf power pack #4!

Even voor de luie donders hier een copy-paste:

Thorney Motorsport VX220 NA Power Pack 4 - £2999
Thorney Motorsport Throttle Body Conversion +30bhp and 40llbs
Developed over two years in conjunction with Webcon this is the ultimate progression to enhance power from the 2.2 engine and still keep the perfect power delivery that only normally aspirated engines can give. Replacing the single throttle body assembly with separate throttle bodies is the time honoured way of increasing power without affecting natural normally aspirated power delivery. The car is literally transformed, low and mid range torque and power remain similar to the standard car but 4500rpm (where the standard car starts to tail off) the throttle bodies literally drive the power ever further; driving a throttle body car is a very different experience to a standard VX220.

Being blunt, if low down grunt and lazy power is your aim then look elsewhere, the throttle body conversion is about high revving stupidity, if you thrash your car then this conversion is aimed exactly at you. The electronic throttle is removed and replaced with a cable throttle and mirrors identically the throttle feel and travel of the Elise (it should do, we borrowed the design) so former Elise owners will be well versed in the feel. The cars ECU is retained (to run the rev counter) but otherwise is completely replaced by the Alpha N unit which comes complete with its own loom and is 'plug and play'.

Of course there is also the noise, nothing sounds like a throttle body car, at low rpm the car barks and rumbles like a pure race car and you'll find yourself blippig the throttle everywhere just to hear it. At high rpm the sound is simply intoxicating and you'll be holding higher gears just to hear it (let alone the linear power delivery). THe cars rev limit is programable but we raise it to 6800rpm (with a hard cut at 7000) so basically you can finally say you got the car off the clock as the VX220 rev counter only goes round to 7000 anyway!

Instalation typically takes 3 days but we like to have the car for a week to make sure, however the kit is also available as a self instalation with complete fitting instructions, a decent home mechanic could fit it in a a weekend.


Thorney Motorsport VX220 NA Power Pack 5 - £4999
Thorney Motorsport Throttle Body conversion, gas flowed head, Schrick racing cams

Simple really, throttle body conversions gain power at the upper revs so why not add a decent set of cams and gas flow/port the head to take advantage of this extra power.

The Schrick racing cams are well proven in the excellent power increase and driveability and whilst the 2.2 head is hardly poor a propoer gas flowing and decent porting will exploit every available hose power. The combination of these two attributes already grace our stage 3 conversion so add the throttle body kit makes a tremendous difference.

The Schrick cams are a complete top engine re-build with double valve springs, caps and collets so we're able to raise the rev limit further to 7400rpm and even then power is still climbing all the way over 8000 (where frankly we bottled it). Driving one of these conversions is like sailing, you don't get the harsh push that you get with forced induction as akin to a motorboat it's more a wave of effortless drive that feels endless and encourages you just to keep going and going.

Oh yes, they also sound stunning, think of the nicest sounding Caterham and you're about right - thats throttle bodies.


Thorney Motorsport VX220 NA Power Pack 6 - £TBC
Thorney Motorsport Throttle Body Conversion, gas flowed head, Schrick racing cams, high compression head, TMS equal length, 4 into 1 four branch manifold

Currently our ultimate level of tuning for the VX220 NA and still in testing. All we're doing now is strangthening the bottom end and we'll be going for 275-300bhp - whatever is possible.

The four branch manifold is a work of art and on its own generates 8-10bhp on even a bog standard car. Developed in conjunction with Primary Designs who are best known for their work on F1, F3000 and GP2 cars the design brief was simple. The 2.2 already had decent torque levels (it was designed with torque in mind) but to gain upper end power more akin to a sports car a 4 into 1 manifold is needed. The crucial concept is that each branch must be of identical length to maximise power and airflow which is no easy feat considering the lack of space to work in.

The design is perfect, it bolts straight onto a Milltek cat section without modification, requires no cutting to the clam in any way and has shown to be one of the best ways to gain power on any configuration of VX220 NA, in fact we're kicking ourselves we didn't do this earlier! On a standard NA it gain 12bhp, on a stage 2 it gained 10bhp on a stage 3 it gained 8bhp - this is one of the most consistent methods of gaining power we've ever seen.

The four branch manifold is available separately for £1175.


All prices include VAT
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jammer dat er nog geen vermogens en koppelkromme's zijn, dat is toch wel erg belangrijk... :(

Misschien dan maar eens voorzichtig aan denken over power pack #4 :)
En dan een keer over naar #5..... alhoewel die toerentallen wel een beetje eng aan doen voor die stage :roll:
Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

3000 Pond voor 30 Pk :shock: Mijn hemel, wat een geld :?
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Plaats reactie