Pagina 10 van 11

Geplaatst: 16 okt 2008 13:36
door Elise
Maik schreef:
Elise schreef:
Maik schreef:En een powerband met de lengte van Allen zelf!!
Welnee, hoe kom je er bij?
Ooit in een TDI gereden? power van 2000-4000rpm, dat is nie veel...
Ik heb 8 jaar lang een VW TDI gehad, dus ik heb wel enig idee hoe zo'n ding rijdt ja ;)
Trouwens, ik heb veel meer diesels gehad en gereden, waaronder ook een 6 cilinder 4.2 Liter Landcruiser (ongeblazen), dus ik kan ook wel aardig onderling vergelijken.

Voor een eerlijk vergelijk neem ik even een TDI blok met gelijkwaardig vermogen aan de speedster
VW TDI 140PK ==> 320 Nm@1750 tpm / 140 pk@4000 tpm
Speedster ==> 203 Nm@4000 tpm / 147 pk@5800 tpm

Als we dan voor het gemak even de powerband nemen tpm max vermogen - tmp max koppel
TDI powerband van 2250
Speedster powerband van 1800.

Dus per saldo is de powerband van de TDI blok zelfs gewoon beter als van de speedster....
Maik schreef:Daarbij mot ik geen lompe turbo op mijn fijngevoelige bochtenmonstertje :wink:
Tja, wel of geen turbo willen is natuurlijk een heel andere discussie.
Voor een benzine ben ik het helemaal met je eens, maar voor een diesel ontkom je er gewoon niet aan.
Diesels zijn juist dankzij de turbo's populair geworden.

Geplaatst: 16 okt 2008 13:47
door allen
Elise schreef:Voor een benzine ben ik het helemaal met je eens,
Stap maar eens in een 335i. Turbo voor diesels... :roll: :lol:

Geplaatst: 16 okt 2008 13:59
door Maik
Leuk vergelijk Bert, maar dat gaat niet helemaal zo op, de drop-offs aan weerzijde van jouw genoemde powerbands zijn veel abrupter voor een turbo-diesel. Dus het verhaal zit wat complexer inelkaar :wink:

En tsja, dat je er dus niet aankomt om op een diesel een turbo te schroeven, dat is juist 1 van de grote nadelen, want een turbo vind ik in de speedster dus per definitie niet fijn rijden, benzine of diesel maakt dan eigenlijk niet uit. Turbo = lag en vaak ook erg niet-lineaire gasresponse.

Geplaatst: 16 okt 2008 14:12
door Elise
allen schreef:Turbo voor diesels... :roll: :lol:
Ja, dat heeft nou net te maken met de manier waarop een diesel werkt :wink:

Geplaatst: 16 okt 2008 14:22
door Elise
Maik schreef:Leuk vergelijk Bert, maar dat gaat niet helemaal zo op, de drop-offs aan weerzijde van jouw genoemde powerbands zijn veel abrupter voor een turbo-diesel. Dus het verhaal zit wat complexer inelkaar :wink:
Het verhaal zit wel iets complexer in elkaar ja, maar de waarheid zit er niet zo heel ver van mijn voorbeeld af.
Dat die drop-offs abrupter zijn geeft niets, je moet in dat gebied gewoon niet komen, diesel of benzine maakt daarvoor niet uit.
In ieder geval is wel duidelijk dat die (korte) powerband opmerking nergens op slaat :!:

Maik schreef: En tsja, dat je er dus niet aankomt om op een diesel een turbo te schroeven, dat is juist 1 van de grote nadelen, want een turbo vind ik in de speedster dus per definitie niet fijn rijden, benzine of diesel maakt dan eigenlijk niet uit. Turbo = lag en vaak ook erg niet-lineaire gasresponse.
Huh? Dat verhaal kan ik geen kaas van maken :)
Ik zeg juist dat er WEL een turbo op een diesel moet.

Geplaatst: 16 okt 2008 15:04
door Maik
Een turbo op een diesel MOET ja, anders haal je er helemaal geen fatsoenlijk vermogen meer uit, maar dan heb je automatisch de nadelen van een turbo die ik dus niet fijn vind op een circuitwagen.

En die powerband opmerking slaat dus nog steeds ergens op, want een goed getunede NA motor (wat die van mij uiteindelijk moet worden :roll: ), zal een bijna 2keer zo brede powerband hebben dan een turbodiesel. Dus behoorlijk wat koppel van 3000 tot 7000rpm...

Geplaatst: 16 okt 2008 17:32
door Elise
Maik schreef:want een goed getunede NA motor
Tuurlijk, en dan gaan we de powerband van die goed getunede NA motor vergelijken met een standaard TDI blok.

Kortom, dit gaat helemaal nergens meer over.

* En ik nog wel netjes een standaard 140pk TDI nemen voor een eerlijk vergelijk met een standaard speedster *

Geplaatst: 16 okt 2008 17:37
door allen
* pakt de popcorn en gaat er eens goed voor zitten... :jump:

Geplaatst: 16 okt 2008 17:39
door Rallye
allen schreef:* pakt de popcorn en gaat er eens goed voor zitten... :jump:
Hahaha, inderdaad. :)

'JERRY! - JERRY! - JERRY!' ;)

Geplaatst: 16 okt 2008 18:24
door linne150
allen schreef:* pakt de popcorn en gaat er eens goed voor zitten... :jump:

:thumbsup:

Geplaatst: 16 okt 2008 19:03
door Maik
Een eerlijk vergelijk? Het gaat er toch om dat je overweegt (en gelukkig snel tot de conclusie komt dat het geen goed idee is :wink: ) een turbodiesel in je elise wilt lepelen? Ik ga dan liever voor gewoon de benzineslurper goed kietelen.
En je mag van mij ook een goed getuned dieselblok vergelijken met een goed getunede benzine. Jammer dat een diesel dan alleen nog maar piekeriger in het middengebied wordt. Hogere toerentallen dan 5000rpm haal je niet ivm de (lage) snelheid van het vlamfront van diesel. Een dikke turbo erop (voor lekker wat vermogen) zal ook alleen maar zorgen voor meer lag en minder koppel bij lage toeren.

Diesel zuigt 8)

Geplaatst: 17 okt 2008 11:53
door Elise
Maik schreef:Diesel zuigt 8)
Afbeelding

Geplaatst: 17 okt 2008 12:02
door Maarten
[quote="Elise
Voor een eerlijk vergelijk neem ik even een TDI blok met gelijkwaardig vermogen aan de speedster
VW TDI 140PK ==> 320 Nm@1750 tpm / 140 pk@4000 tpm
Speedster ==> 203 Nm@4000 tpm / 147 pk@5800 tpm

Als we dan voor het gemak even de powerband nemen tpm max vermogen - tmp max koppel
TDI powerband van 2250
Speedster powerband van 1800.

Dus per saldo is de powerband van de TDI blok zelfs gewoon beter als van de speedster....

[/quote]

In dit vergelijk moet je ook de bakoverbrenging meenemen en naar wielkoppel kijken. De Speedster heeft een groter toerenbereik, kan/moet dus met veel kortere bakverhoudingen rijden als een diesel. Daardoor wordt het wielkoppel versterkt, maar de 'powerband' nog kleiner in verhouding tot wiel toerental.

Maar met een turbo benzine kan je de voordelen van een Turbo diesel verbinden met een groter toerenbereik. Dan moet je natuurlijk wel een lage druk turbo nemen en niet een die alleen maar vermogen heeft. Een lage druk turbo is over het algemeen ook veel beter in respons.

Ik heb veel turbo ervaring en heel veel versnellingsbak ervaring en ik wil in de Speedster geen turbomotor. Past naar mijn mening niet bij een lichte sportwagen. Past wel erg goed in een comfortabele reisauto.......

Geplaatst: 17 okt 2008 12:47
door the-duke
Beste Maarten,

ik las toevallig:
Ik heb veel turbo ervaring en heel veel versnellingsbak ervaring en ik wil in de Speedster geen turbomotor. Past naar mijn mening niet bij een lichte sportwagen. Past wel erg goed in een comfortabele reisauto.......
Misschien ontmoeten we elkaar nog eens ergens en kan je eens een stukje meerijden in mijn Speedster.
Ik denk dat je dan tot de conclusie zal komen dat de ene turbo motor de andere niet is.
Kijk maar eens naar mijn vermogensopbouw bijvoorbeeld, dan zal je zien dat deze net zo verloopt als een opgevoerde NA motor..

Vriendelijke groeten,
The-Duke

Geplaatst: 17 okt 2008 14:24
door Exmantaa
Maarten schreef:
In dit vergelijk moet je ook de bakoverbrenging meenemen en naar wielkoppel kijken. De Speedster heeft een groter toerenbereik, kan/moet dus met veel kortere bakverhoudingen rijden als een diesel. Daardoor wordt het wielkoppel versterkt, maar de 'powerband' nog kleiner in verhouding tot wiel toerental.

Maar met een turbo benzine kan je de voordelen van een Turbo diesel verbinden met een groter toerenbereik. Dan moet je natuurlijk wel een lage druk turbo nemen en niet een die alleen maar vermogen heeft. Een lage druk turbo is over het algemeen ook veel beter in respons.

Ik heb veel turbo ervaring en heel veel versnellingsbak ervaring en ik wil in de Speedster geen turbomotor. Past naar mijn mening niet bij een lichte sportwagen. Past wel erg goed in een comfortabele reisauto.......
Yup,
Het gaat hier nu ook even niet om de powercurve, maar meer om het responsegevoel van een turboblok. Er blijft toch altijd het "gasklep aan een elastiekje" gevoel wat ook ik niet in mijn speedy wil.
(En daarom komt er ook een supercharger op.. :D )