Pagina 10 van 32
Geplaatst: 03 jan 2013 8:39
door Maik
Vakantie, dus weer een klein beetje knutselen aan de badkuip.
Draadboom heeft wat modificaties nodig omdat de ECU naar de andere kant verhuist. Bij mij zelfs nog wat verder de hoek in dan bij de meeste andere conversies begreep ik. Dit omdat bij mij het koelcircuit van de chargecooling wat anders gaat lopen.
Deze beugel die normaal het standaard luchtfilter ondersteund hebben we in ieder geval niet meer nodig en zit ook wat in de weg voor al het slangen- en kabelwerk:
Even een stukje isolatie weggehaald op de nieuwe plek van de de ECU (zit standaard op het inlaatspruitstuk gemonteerd, aan de rechterkant van de motorruimte dus):
Woohoo!

:
Hier de ECU op z'n nieuwe plek:
Dan klooien met de kabelboom, eerst maar eens even wat injectorstekkertjes nummeren:
Hier horen ze:
Één helft van de kabelboom afdekkapje verwijderd:
Wat verder ontmanteld:
Schaar erin!
En na wat knip- en plakwerk ziet het er zo uit:
Dus dat wordt veel solderen en puzzelen met draadloop de komende uurtjes.
Ook alvast wat kachelslang gehaald voor het aansluiten van de chargecooler:
Weer 3kg erbij! Hel ende verdoemenis!!
Hopelijk snel weer een update...
Geplaatst: 03 jan 2013 13:11
door Exmantaa
Ehhhhhhhhhhhhh
Jij hebt wel heel rigoreus je draadboom doorgeknipt...
Bij een SC conversie hoeft alleen je 4 injectoren, je MAP sensor en je EVAP klep te verlengen. Zie Smiley's build.
(En het is handiger om de draadboom/ecu pas als laaste te doen als je precies weet waar de SC, TB en injectoren gemonteerd zitten. Oftewel eerst de chargecooler spullen erin plaatsen.

)
Geplaatst: 03 jan 2013 13:46
door Smiley
Exmantaa schreef:Ehhhhhhhhhhhhh
Jij hebt wel heel rigoreus je draadboom doorgeknipt...
elke gram is er 1 he
snip snip

Geplaatst: 03 jan 2013 14:46
door Arno
Zitten er nog niet wat ongebruikte stekkers en draden in de kabelboom die je er meteen nu uit kunt vissen? Oude EGR klep sturing en zo?
Geen idee hoe 'overbemeten' de Z22SE kabelboom is, maar vaak zit er van alles en nogwat al in de kabelboom omdat ze die op alle motoren gooien, of er nou bijvoorbeeld wel of geen A/C, stuurbekrachtiging, etc. etc. op zit.
Dat kan nog best oplopen met de hoeveelheid draad en stekkers die er nutteloos in zitten.
AFAIK zit er in ieder geval 1 stekker die lijkt op de tweede lambda sensor connector een beetje voor spek en bonen in de kabelboom volgens mij?
Bye, Arno.
Geplaatst: 03 jan 2013 15:18
door Exmantaa
Smiley schreef:Exmantaa schreef:Ehhhhhhhhhhhhh
Jij hebt wel heel rigoreus je draadboom doorgeknipt...
elke gram is er 1 he
snip snip

ja, maar die 2 kg soldeertin die er nu weer op moet gaan niet helpen...
Geplaatst: 03 jan 2013 15:51
door Maik
Ik heb zitten kijken, puzzelen, meten, en geklooid, maar ik kwam er niet onderuit om het zoals dit te doen was mijn conclusie. Ik wil graag een "relaxte" loop van de kabelboom. En met de ECU op deze plek kwam ik bv al lengte tekort om naar de ontsteking te gaan bv. En nu kon ik inderdaad ook die mooie stekker van de EGR eruit vissen ja
Frank, wanneer kan ik die compressor bij je op komen halen? Die is nu wel handig om te hebben voordat ik de boel weer aanelkaar soldeer ja, en ook voor het pielen met het andere leidingwerk

Geplaatst: 03 jan 2013 18:36
door Exmantaa
Zal je even mailen.
Succes met dit soldeerwerkje!

Geplaatst: 03 jan 2013 19:02
door Smiley
Maik schreef:PA koeltankje, of zo'n mini corsa plastic dingetje om gewicht te sparen? - Nog meer mini waarschijnlijk!
Nu maak je me wel nieuwsgierig.
Zo'n flink reservoir helpt ook met koelen he

.
Geplaatst: 03 jan 2013 19:05
door Smiley
Exmantaa schreef:ja, maar die 2 kg soldeertin die er nu weer op moet gaan niet helpen...
Dat hoort dan weer bij de puzzel van april; "Eerste keer gestart, maar hij loopt niet lekker" zeg maar.
Geintje Maik; je durft maar

Geplaatst: 03 jan 2013 21:09
door Maik
Smiley schreef:Maik schreef:PA koeltankje, of zo'n mini corsa plastic dingetje om gewicht te sparen? - Nog meer mini waarschijnlijk!
Nu maak je me wel nieuwsgierig.
Zo'n flink reservoir helpt ook met koelen he

.
Ik ga voor zo'n mini-plastic dingetje
Ik denk dat zo'n pro-alloy tankje niet heel veel brengt behalve gewicht
Als het koelwater zo rond de 50graden zal zijn dan weet ik niet of hij warmte kwijt kan aan de omgeving die daar niet echt heel koel zal zijn. Je kan wel wat warmte opslaan in die tank natuurlijk, maar op het circuit zal die qua warmte snel verzadigd zijn is mijn gevoel. Nou goed, we gaan het zien en meemaken

Geplaatst: 03 jan 2013 22:18
door Herman
Deleted
Geplaatst: 03 jan 2013 22:25
door Maik
Tsja, een langzame bocht op een serieus circuit, zeg een audi S, die neem je met 65 km/u, 2 seconde daarna rij je alweer 20 km/u harder en een paar seconde daarna... Met 80 km/u heb je denk ik al meer luchtstroom door je pre-rad dan je fans op kunnen wekken? Ik ga de inlaatluchttemp weleens monitoren als het zover is, een enorme tank met koelribben en aparte koele lucht toevoer kan er altijd nog ingeprutst worden.
Geplaatst: 06 jan 2013 20:17
door allen
Als dat kleine stukje al 30 gram gewichtsbesparing opleverde, wat dacht je dan van het idee om de rest te vervangen voor dat mooie goudkleurige rommel zoals je bij je uitlaat hebt?

Geplaatst: 13 jan 2013 17:28
door Maik
Tsja, het zou best eens een kilo op kunnen leveren Allen, maar ik vind dat die ene milimeter papier maché die ik dan overhoud wel weer heel weinig wordt ivm geluid... Het was al behoorlijk die hard zeg maar

Geplaatst: 13 jan 2013 17:50
door Maik
En weer een klein beetje geklust.
De draadboom zit alweer voor de helft inelkaar, eerst moeten er meer zaken zoals compressor en gasklep en wat koelleidingen gemonteerd worden voordat ik daarmee verder kan.
Eerst het definitieve plan gemaakt van hoe ik de koelleidingen van de chargecooler ga laten lopen, zodat ik wat slangenspul en bochtjes kan gaan inslaan:
Een schetsje (mee eens Frank en Rob?

)
Dan wat voorbereidingen om de koelslangen door de dorpel naar voren te kunnen geleiden. Het gat wat ik hieronder maak is alleen nodig om door twee schuimblokken in de dorpel heen te kunnen prikken.
Eerst deze hoek wat schoongemaakt:
Deze scheur kan ik gelijk even een beetje repareren met wat polyester, is nog een litteken van een brok flinke pick up op Zandvoort (brok rubber opgepikt en teken de dorpel aangeslingerd). Uiteindelijk komt er een plaatje carbon voor wat daar sowieso nodig zal zijn, zie verder in het verhaal:
Dan aftekenen:
Dan de zaag (multi tool in dit geval, ging erg goed hiermee) erin:
Dit gat ga ik later weer dichtzetten met een stukje carbon.
Een cm of 40 boven dit grote gat komen twee kleinere waar de twee koelslangen uiteindelijk uit de dorpel gaan komen. Dat klusje ga ik van de week even doen...