Pagina 10 van 20
Re: Project Saab
Geplaatst: 20 mei 2015 16:08
door frederic
Smiley schreef:Het was even noodzaak omdat die tullett cats het niet zo lang uithouden. (op een track auto, of als je frederique heet)
De mijne was gesmolten.

welke cat heb je dan gemonteerd Smiley

Re: Project Saab
Geplaatst: 20 mei 2015 16:31
door Smiley
the-duke schreef:Als al die kat's smelten, draaien jullie niet dan toevallig / per ongeluk met een veel te rijk mengsel bijvoorbeeld ?
Moeilijk beoordelen.
De mijne draaide het gros van zijn levensduur op een courtenay basemap, daarna obdtuner.
Daarna heeft Speedster4fun hem de genadeklap gegeven met HP tuners en de harrop.
Alleen mijn basemap was veel te rijk. De rest zou goed geweest moeten zijn.
Dan is die van Frederique nog gestorven (met obdtuner), en die van Co (met obdtuner)
Re: Project Saab
Geplaatst: 20 mei 2015 16:31
door Smiley
frederic schreef:Smiley schreef:Het was even noodzaak omdat die tullett cats het niet zo lang uithouden. (op een track auto, of als je frederique heet)
De mijne was gesmolten.

welke cat heb je dan gemonteerd Smiley

Die van de turbo.
Re: Project Saab
Geplaatst: 20 mei 2015 20:46
door Pipo
In tegenstelling tot de keramische van de atmo, is de Turbo-cat een metaalcat. Die is veel schok- en hittebestendiger. Voor dat je die laat smelten moet je er al heel zwaar overfuelen. Kijk maar naar de precat's. Dat zijn ook allemaal metaalcat's omdat ze vlak na het uitlaatspruitstuk zitten.
Re: Project Saab
Geplaatst: 21 mei 2015 5:36
door frederic
zonder al teveel vermogen verlies, hoop ik dan

Re: Project Saab
Geplaatst: 21 mei 2015 7:47
door Smiley
Moeilijk te zeggen.
Blijft een compromis tussen geluid en performance natuurlijk.
Re: Project Saab
Geplaatst: 21 mei 2015 9:47
door Pipo
frederic schreef:zonder al teveel vermogen verlies, hoop ik dan

De voorcat zorgt toch voor behoorlijk wat vermogensverlies omdat hij vlak achter het spruitstuk zit waar de druk nog heel hoog is (hoeveel is afhankelijk van het type motor). En gezien zijn werking na de eerste minuut nihil is en ze het toch niet kunnen checken op de keuring, zeg ik "eruit met dat ding"
Je hoofdcatalysator is natuurlijk onmisbaar voor de technische keuring (en het milieu natuurlijk 0

). Ik schat dan je nog 3 tot 5% vermogenwinst kunt halen door deze er van tussen te halen. Dus misschien heeft het meer zin hem gewoon door een meer open sportcat te vervangen om het geluidsniveau binnen de perken te houden, de vulling van je einddemper wat te sparen, en de moeite om jaarlijks voor de keuring terug even een cat onder te hangen.
Re: Project Saab
Geplaatst: 21 mei 2015 16:58
door Daan
Rijden jullie met een keramische sportcat rond op de sc's??
Re: Project Saab
Geplaatst: 21 mei 2015 17:21
door Exmantaa
Keramische sportcat ben ik nog niet tegengekomen. Een metal sportcat dus, alhoewel er ook aardig wat Stage 2 SC's met de standaard 2.2 downpipe rondrijden, wat een keramische is. Wel zonder pre-cat dan...
Re: Project Saab
Geplaatst: 23 jun 2015 19:38
door Smiley
Wilde even laten weten dat dit pijpje inmiddels erg hoog op mijn lijstje van kloteklusjes staat
En nee: hij zit er nog niet op.

Re: Project Saab
Geplaatst: 23 jun 2015 19:45
door Exmantaa
Huh? Dat had je toch al (een keer) gedaan??
ps; hoe is je uitlaatgeluid op het circuit nu je weer met enige demping rondrijdt?

Re: Project Saab
Geplaatst: 23 jun 2015 20:16
door Smiley
Exmantaa schreef:Huh? Dat had je toch al (een keer) gedaan??
ps; hoe is je uitlaatgeluid op het circuit nu je weer met enige demping rondrijdt?

Nee, de oude pijp op de nieuwe walbro gezet.
En op SPA einde dag een 1171 met fan continue aan.
Zat een klein gaatje in de toevoer, dus wisselen.
Demper is prima. Wel voel ik meer tegendruk dan met open pijp.
Iemand nog een tip voor het oprekken van het pijpje met Huis/Tuin/keukemateriaal?
Re: Project Saab
Geplaatst: 23 jun 2015 21:06
door Exmantaa
http://kuijpersinstruments.nl/index.php ... oprektang/
Goed voor hartsurgery, dus zal ook wel werken voor een Speedster operatie...
(ps; cheapo gebogen punttangetje op juiste maat afslijpen?
Re: Project Saab
Geplaatst: 24 jun 2015 5:56
door speedokus
Het slangetje kun je gemakkelijk oprekken door het met een verfbrander te verwarmen.
Toptip doe handschoenen aan want het is een vingersverbrandend klusje om het slangetje over de tule te krijgen.
nog een toptip vijl de randen van de tule glad en het gaat nog gemakkelijker.
werkte bij mij gewoon goed.
je kunt er voor de zekerheid nog een slangklemmetje opzetten.
grt Speedokus.
Re: Project Saab
Geplaatst: 24 jun 2015 7:20
door Smiley
In maik's topic was er ook een flinke discussie over de best practice.
De verfbrander kan snel slachtoffers maken, dus die zet ik onderaan de lijst.
De rand van de thule dunner maken zal ik zeker meenemen.
Heb nog wat reserve bij Courtenay besteld, dus als mijn ene poging fout gaat, kan ik nog verder.