Pagina 10 van 10

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Geplaatst: 23 dec 2025 6:26
door Arno
Max schreef: 20 dec 2025 13:05 Wat is dan het nadeel van de gescheiden IAT en MAP sensor?
Het is meer werk ;)
Ik heb nu de IAT sensor al in de uitgang van mijn intercooler zitten, en heb de optie ‘Intake air temp sensor sees boost’ aan staan.
Lijkt mij dat hij daar beter reageert op inkomende temperatuur dan in zo'n "dood hoekje" ergens in de inlaat?
Is ook afhankelijk van type temp sensor.

De TMAP versies hebben vaak temperatuur sensors gemaakt voor N/A toepassingen en die reageren niet zo snel op verandering van inlaat lucht temperatuur. Is daar ook niet echt nodig omdat de buitenlucht nu eenmaal niet echt veel 'doet'.

Op een SC of Turbo achter de compressor is dat heel anders. Daarom plaatsen de meeste mensen zo'n fast-acting GM temperatuur sensor in die plaats zodat de ECU snel weet als de lucht (veel) heter wordt om timing en brandstof te gaan aanpassen.

Zoiets: https://www.jfetech.nl/GM-Open-Element- ... -Connector

OBD-tuner ondersteunt dat soort typen ook daarom..

Als jij een 'snelle' temperatuur sensor nu hebt die achter de IC zit, dan zou ik die setup gewoon houden, want dat gaat het beste voor je werken met de turbo. Hooguit dan gewoon alleen het MAP deel aansluiten van een TMAP sensor en die op het spruitstuk plaatsen.

Bye, Arno.