
Wat rij jij op Zandvoort?
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Vergis je niet in die Youngtimers! Afgelopen weekend heb ik ze in de Eifel weer in volle glorie en actie gezien. Prachtig om ze te zien driften en het blijft een streling voor het oor. "Gewone" 2.0 litertjes met Trottlebodies of injectie met minimaal 200 tot ongeveer 240 pk. Lichtgewichtjes met goede gewichtsverdeling, motor voorin en aandrijving achterDominique schreef:Ik word hier anders redelijk verdrietig van....
Michael Nolte (GER)
Youngtimers - Klasse C - Opel Kadet C Coupe 1:56.891

SteV6
S4 Avant
2min is idd een moeilijke klus. Aangezien dat je met de mega potente Lotus, (MET DEZELFDE MOTOR ALS MIJN CELICA
) en een (waarschijnlijk) snel iemand 2min 6sec rijd...
Toch denk ik dat met de goede banden (semi slicks) een Speedster 2.2 zonder motor tuning 2min 10wel mogelijk moet zijn...
Een speedster turbo heeft natuurlijk nog meer potentie maar ze zijn nu eenmaal schaars/duur!

Toch denk ik dat met de goede banden (semi slicks) een Speedster 2.2 zonder motor tuning 2min 10wel mogelijk moet zijn...
Een speedster turbo heeft natuurlijk nog meer potentie maar ze zijn nu eenmaal schaars/duur!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
WTF, heb jij 218pk in die Celica?TopFuel schreef:.... Aangezien dat je met de mega potente Lotus, (MET DEZELFDE MOTOR ALS MIJN CELICA) en een (waarschijnlijk) snel iemand 2min 6sec rijd...


2:10 moet lukken in een speedster met semislicks, dat denk ik ook ja, maar dan moet er al wel een ander onderstel onder zitten (kost maar 1700 euri


- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Zeker weten, alleen is de 2ZZ (en in mindere mate de 1ZZ) helaas geen staaltje 'Toyota betrouwbaarheid' die we genwend waren van de voorgangers zoals de 4AGE en de 3SG(T)E motoren. Deze waren uiterst sterk en overleefden vaak de meest vreselijke mishandeling.TopFuel schreef:Rover is een kut merk, er is geen betere als Toyota als het gaat om betrouwbaarheid, maargoed we gaan off topic!
Genoeg 2ZZ's die al het loodje hebben gelegd wegens vrij triviale dingen. Vooral de olievoorziening naar de nokkenassen en de klep-beheersing is erg 'op het randje', waardoor er beetje te weinig reserve is en het dus daarwerkelijk nog wel eens fout gaat. (ongeacht Elise/Exige of Celica)
Het is op zich een goede motor, maar beetje fragiel voor wat we van een Toyota produkt gewend zijn (nou is de 2ZZ een Yamaha en niet echt een Toyota, maar dat terzijde

Ze reageren wel goed op superchargers, waarbij ik persoonlijk de Bemani oplossing mooier en beter vind werken als de Lotus eigen setup.
En om op de thread terug te komen.. Waar je in mijn ervaring enorm tijd gaat winnen op zandvoort is banden.
Goede (semi)slicks en de juiste setup qua dempers/veren doet je rondetijden enorm omlaag vallen als je het left hebt om hier dan ook het maximum uit te halen qua op de grens rijden. Je wint veel meer tijd als je de bochten met 10 a 15km/h door kunt komen (en dat voordeel 'meeneemt' een recht stuk op) als wanneer je 50PK meer hebt en dat alleen op de rechte(re) stukken kunt gebruiken.
(afgezien van echte vermogen-circuits zoals spa-francorchamps waar je eigenlijk nooit genoeg vermogen kunt hebben)
Dat laatste is trouwens wel het voordeel van het rijden in zo'n Youngtimer zoals C-kadetts, BMW E30's, Porsche 924/944/968, etc. etc..
Vaak zijn het auto's die (laten we eerlijk zijn) weinig meer waard zijn, dus dan ga je veel makkelijker risico's aan die je in een auto van een factortje 10 of meer duurder (aka. Speedster, Elise) toch liever maar niet neemt.
Hoe vaak zie je bijvoorbeeld een 'leuke' Ferrari of Lambo op het circuit die ook echt HARD gereden wordt? Antwoord: vrijwel nooit.. Het is gewoon te kostbaar als je met zo'n ding schade rijdt, dus blijf je veel conservatiever.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
ja een beetje laat voor een reactie lees het nu maar pas.
Ik heb geprobeerd om wat tijden te nemen tijdens LOT
ik draaide rond de 2m10 met volledige standaard Speedster turbo.
(en met heel verkeerde bandendruk achteraf gebleken).
Wat arno zei is korrekt !
je haalt veel meer uit een auto die goed afgeveerd is met goede banden en grotere remmen dan door motortuning
vb Nitrons Yokohama's 4 pot remklauwen.
Ik kon de snelle elise's goed bijhouden op rechte stuk maar in de bochten kon ik ze niet volgen door hun Yokohama"s
zelfde verhaal in Francorchamps.
Ik dacht ergens een video gezien te hebben van een Duitser met getunde turbo die tijden draaide van 2min03sec op zandvoort met tragere auto's op de baan.
2min00 moet er dus zeker in zitten bij goede weercondities !!
Daarom ga ik zelf eerst mijn dempers banden en remmen aanpassen
vooraleer ik de motor ga tunen.
Ik heb trouwens vandaag hele mooi zwarte Team Dynamics Pro wielen thuis opgestuurd gekregen.
Hopelijk komt de rest ook nog op tijd klaar voor 12 mei.
gr.
Alain
Ik heb geprobeerd om wat tijden te nemen tijdens LOT
ik draaide rond de 2m10 met volledige standaard Speedster turbo.
(en met heel verkeerde bandendruk achteraf gebleken).
Wat arno zei is korrekt !
je haalt veel meer uit een auto die goed afgeveerd is met goede banden en grotere remmen dan door motortuning
vb Nitrons Yokohama's 4 pot remklauwen.
Ik kon de snelle elise's goed bijhouden op rechte stuk maar in de bochten kon ik ze niet volgen door hun Yokohama"s
zelfde verhaal in Francorchamps.
Ik dacht ergens een video gezien te hebben van een Duitser met getunde turbo die tijden draaide van 2min03sec op zandvoort met tragere auto's op de baan.
2min00 moet er dus zeker in zitten bij goede weercondities !!
Daarom ga ik zelf eerst mijn dempers banden en remmen aanpassen
vooraleer ik de motor ga tunen.
Ik heb trouwens vandaag hele mooi zwarte Team Dynamics Pro wielen thuis opgestuurd gekregen.
Hopelijk komt de rest ook nog op tijd klaar voor 12 mei.
gr.
Alain