Pagina 2 van 2

Geplaatst: 17 nov 2006 7:19
door Maarten
Volgens ingewijden moet je bij de standaard 2.2 in ieder geval de drijfstangbouten en de drijfstangen vervangen als je echt boven de 6500 rpm uit wilt gaan.
En als je dat toch al doet, dan ook maar meteen lichte gesmede zuigers erin en je kan vrolijk naar de 8000 rpm.

Geplaatst: 17 nov 2006 8:18
door markv
Maarten schreef:Volgens ingewijden moet je bij de standaard 2.2 in ieder geval de drijfstangbouten en de drijfstangen vervangen als je echt boven de 6500 rpm uit wilt gaan.
En als je dat toch al doet, dan ook maar meteen lichte gesmede zuigers erin en je kan vrolijk naar de 8000 rpm.
He, das interessant? Ik had begrepen van een van de engineers die aan het L850 project heeft gewerkt dat tot 7200 toeren er geen issue's zijn met deze motor..
Daarboven worden ook vooral de balansassen een issue (die draaien met twee keer de motor snelheid)...

Mark

Geplaatst: 17 nov 2006 9:02
door Maik
Kan je eigenlijk de balansassen er zonder grote gevolgen uithalen? Zitten die dingen er alleen in voor comfort, of is de vermindering van de trillingen ook heel erg belangrijk voor de levensduur van de motor? Het lijkt mij dat je heel wat gasrespons wint als je die dingen eruit haalt...

Geplaatst: 17 nov 2006 9:11
door jans
Bij mij zijn ze er uitgehaald. Scheelt 8 kg, en iets vermogen omdat ze aangedreven worden. Op de oudere modellen zaten ze er ook niet in.
Op de nieuwste modellen zitten ze ook niet meer.
hoe het zit met de 2.2 weet ik niet , maar daar zal Maarten of iemand anders wel antwoord op kunnen geven.

Geplaatst: 17 nov 2006 9:39
door Rotax
Dan moet je waarschijnlijk wel de krukas laten balanceren?
Je motorsteunen zullen het dan ook wel wat zwaarder krijgen.

Geplaatst: 17 nov 2006 11:12
door Maarten
De balansassen zorgen dat de trillingen gedempt worden. Je kan ze er wel uithalen, maar meer trillingen is ook slecht voor de levensduur, al zal dat voor de meeste speedtserrijders niet zo'n rol spelen omdat die over het algemeen toch niet zoveel km's maakt.
De trillingen kunnen wel een zwak punt van de auto of motor nog zwakker maken.

@ Mark
Ik heb over de balansassen niks gehoord (/gevraagd), maar aangezien deze ingewijde met motorentuning bezig was in proefstanden, en waarbij zij met hogere toertallen gingen draaien, neem ik aan dat ze de balansassen hebben vervangen voor holle assen zonder extra massa voor het dempen van de trillingen.
Drijfstangbouten gingen regelmatig kapot bij gas los bij hoge toerentallen (trekbelasting), toen ze die vervangen hadden waren het de drijfstangen zelf. Lichtere zuigers verbeterd dat probleem ook al natuurlijk.
Maar als je dat toch al doet dan een paar honderd euro meer en meteen gesmede zuigers, drijfstangen en sterkere bouten.


Maarten