Voorkatalysator: reinigt de uitlaatgassen bij koude motor gedurende de eerste 20 à 30 sec.. Heeft daarna geen functie meer.
De Atmo moet enkel voldoen aan de Euro 3 emissienorm. De voorkat is hierbij niet verplicht en mag verwijderd worden.
De Turbo moet voldoen aan de Euro 4 emissienorm. De voorkat is verplicht. Maar daar de technische kontrole het al dan niet functioneren van de voorkat toch niet kan checken, kan je hem gerust verwijderen

Dit levert vooral op hoge toeren een vermogenswinst op.
Hoofdkatalysator: reinigt de uitlaatgassen continu nadat hij opgewarmd is (na ca 30 sec. afhankelijk van de afstand tot de motor) Is bij alle moderne wagens verplicht, en de werking wordt door de technische kontrole gecontroleerd. Als je hem verwijdert (levert vermogenwinst op over het volledige toerenbereik) ben je verplicht hem voor iedere T. K. terug te monteren!
Een alternatief is een vrijer stromende sportkat. Deze is minder restrictief dan de standaard kat en slorpt dus minder vermogen op. En geeft geen problemen bij de T.K..
Zelf je uitlaatlijn aanpassen is inderdaad veel goedkoper, maar dan moet je wel weten wat je doet. Als je een foute aanpassing maakt, verlies je vermogen ipv winst te maken! Ik wil je wel de princiepes uitleggen, maar trek er dan wel enkele uren voor uit
Een goed uitgevoerde aanpassing is even effectief als een andere aftermarket uitlaatlijn te kopen. Tot je door de grote vermogenwinst de pijpdiameter moet vergroten. Dan moet je wel de volledige lijn wijzigen.
Aanpassingen van de standaard Speedsteruitlaatlijn beperken zich sowieso tot het verwijderen van de voorkat, en de hoofdkat (of die verwisselen voor een sportkat). Hiermee kan je niets fout doen.
De einddemper aanpassen is andere koek daar je niet enkel het debiet en tegendruk moet berekenen, maar ook rekening moet houden met de verschillende frequentie-onderdrukkingen. Dempertechniek is heel complex. Als je hiervan niet goed op de hoogte bent, laat je dan helpen of koop ineens een goede sportdemper (hier is helaas veel rommel op de markt

)
Wijziging van de einddemper levert het minste vermogenswinst op zolang de originele voldoende debiet heeft. Geluidswinst is hier meestal het motief
Een belangrijk gegeven is de diameter van de ganse uitlaatlijn. Maar als je die gaat wijzigen, bouw je een eigenlijk een volledige andere lijn en spreek je niet meer van een aanpassing.
De Turbolijn heeft een grotere diameter dan de Atmo-lijn. Dit omdat het debiet groter moet zijn. Je kan een Turbodemper op een Atmolijn monteren (heeft hetzelfde effect als een sportdemper), maar je mag geen Atmo-demper op een Turbo plaatsen daar die een te hoge tegendruk zou geven met als gevolg vermogenverlies.
Beantwoord dit een beetje je vragen
