Aanpassing Turbo catsection

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Herman schreef:Klopt. 80mm wordt niet meer gemaakt. V-max maakt volgende week een volledig 76mm voor me (in lichtgewicht uitvoering). Prijs valt mee :thumbup:
Ben benieuwd naar het resultaat :?: Wat voor een kat gaan ze gebruiken, 100 of 200cels? Rij nu met een 70mm systeem met einddemper 63,5mm (omdat de doorstroom in de 200cels kat hieraan gelijk is), maar als de 76mm genoeg extra opleverd... :idea: . Al zitten er volgens Markus geen restricties aan de uitlaat voor de set-up zoals hij nu is.
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Re: katsection

Bericht door vlieger »

Pipo schreef: Nu nog even een nieuwe verbeterde Lambda-sim bouwen. Heb het schema al in mijn hoofd. Even uittekenen, printplaatje maken en wat soldeerwerk en
Ik neem aan dat je de lambda sensor vervangt door een weerstandje of iets dergelijks? Vertel eens wat je precies gaat doen. Vanwege mijn 200 cells cat brand het "motorlampje" constant en dit wil jij daarmee voorkomen nietwaar?
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Vanwege mijn 200 cells cat brand het "motorlampje" constant en dit wil jij daarmee voorkomen nietwaar?
Weet je wel zeker dat er niet iets anders aan de hand is?
Ik heb ook een 200 cells cat een geen motorlampje dat brandt.
En ook van anderen niet gehoord dat dit het geval was.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Precies ik en Maarten hebben ook een 200cell race cat. Geen lampje. Denk dat er iets anders aan de hand is.
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door vlieger »

Oeps, ik ging er vanuit dat de uitlaatgassen te vuil waren naar de mening van de achterste lambdasensor. Het lampje is bij mij gaan branden op de dag dat de sportkat erin gezet is dus 1+1=2 dacht ik zo. Ik heb wel in Oosterhout de uitlaatgassen laten testen volgens de APK norm en daar viel het binnen. Misschien dat er iets met de lambdasensor zelf aan de hand is? :shock:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Je moet gewoon even de foutcode uit laten lezen in Oosterhout.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

waarschijnlijk gewoon kapot.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: katsection

Bericht door Pipo »

vlieger schreef: Ik neem aan dat je de lambda sensor vervangt door een weerstandje of iets dergelijks? Vertel eens wat je precies gaat doen. Vanwege mijn 200 cells cat brand het "motorlampje" constant en dit wil jij daarmee voorkomen nietwaar?
Vervangen door een weerstandje is iets te eenvoudig :wink: Dat werkt enkel bij het vervangen van oudere Titania-sensors. Die genereren een veranderlijke weerstandswaarde. De sensors gebruikt in onze Speedsters zijn van het Zirkonia-type. Zij leveren een voordurend veranderende DC-spanning af tussen 100 en 900mV afhankelijk van het verbrande brandstofmengsel (respectievelijk arm of rijk). Tevens zijn onze sensors voorzien van een ingebouwde heater teneinde sneller de werkingstemperatuur te bereiken.

Daar het zuurstofaandeel in de uitlaatgassen door de cat wordt gestabiliseerd, levert de lambda-sensor na de cat eens opgewarmd een vrijwel stabiel DC-signaal van ca 500mV af. De ECU checked tevens de goede werking van de sensor-heater door het meten van de verbruikte stroom (1,5 à 0,8 A). Onze sensorheater zijn weerstandswaarde varieert tussen 8 en 15 Ohm (koud of warme toestand).
Pas op met experimenteren, want de ingang van de ECU kan slecht tegen overspanning, en je ECU vervangen is een heel dure zaak.

Het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat je MIL gaat branden door het gebruik van een 200 cell cat. Of het zou natuurlijk moeten zijn dat je cat stuk gegaan is door bv het tanken van loodhoudende benzine.
9/10 is het je lambda-sensor (kan het signaal of de heater zijn). Even je ECU-foutcodes uitlezen geeft hierover uitslag.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Wacht nog op een belletje van Markus... maar kan hem sowieso niet eerder dan de 16e ophalen en daarna moet ik eerst twee weken vliegen in Spanje. Geen rijden dus :( , maar hebben ze hier wel mooi de tijd om de APK voor elkaar te krijgen :wink:
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Naast het inbouwen van de nieuwe bak moet Markus nog een nieuwe map schrijven voor de huidige set-up. Zal namelijk anders zijn door de water-methanol injectie :twisted:
De 16e is omdat ik zelf zowel vorig weekend als komend weekend moet werken i.v.m. de Open Dagen van de Landmacht :roll:
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Plaats reactie