Geplaatst: 20 jun 2007 0:11
Nico veel succes met je speedster 

De Nederlandse Opel Speedster Club
http://www.speedsterclub.nl/forum/
Gaat wat moeilijk in het gangpad van een vliegtuigRotax schreef:Nico, dan laat je je vrouw toch volgen in de C5? Wat is nou een vakantie zonder Speedster?
Vandaag weer contact gehad met Lotus Amsterdam. De demping kan wel ingesteld worden, de rijhoogte niet of nauwelijks. Morgen wordt de demping zachter ingesteld; even kijken hoe dat moet (is wel heel eenvoudig begreep ik, maar zien is weten en: even van de onderkant bekijken is ook nooit weg).YvoTuk schreef:Nico, gefeliciteerd met je Speedster
Voor wat betreft de Nitrons moet je een klein beetje uitkijken wát je doet.
Het is niet zo dat je die dingen gewoon even een paar cm hoger kan draaien! Er zijn twee zaken die hier meespelen:
1) Nitrons hebben een gefixeerde bodemschaal. Dat wil zeggen dat iedere verandering in positie (hoogte) ook betekent dat de 'nul-positie' van de demper verandert. Draai je de demper heel hoog of heel laag, dan zal de slag van de demper aan een kant beperkt worden. De auto kan dus niet meer volledig in- of uitveren. In het geval van omhoog draaien is dat uitveren, wat in ongewenst 'stuiter' gedrag kan resulteren als je over een oneffenheid rijdt.
2) Als je de demper 'omhoog draait' ga je de voorbelasting op de veer veel hoger zetten dan standaard. Je krijgt dan eigenlijk een omgekeerd effect. Een veer is in zeker mate progressief, het eerste stukje veert ie iets makkelijker in dan een cm verder. Zeker als ie al een paar cm ingedrukt staat merk je dat eveneens in een in beetje een stuiterig gedrag.
Er is wat dat betreft wat begripsverwarring als het gaat om de 'instelbare wagenhoogte'. Als je een demper ziet met een verstelbaar onder- en boven platform is de wagenhoogte vrij verstelbaar. Heeft de demper slechts aan één kant een verstelbaar platform, dan verstel je altijd de 'nul waarde' als je aan de hoogte komt.
De reden om de verstelling wél op de dempers te hebben is om ervoor te zorgen dat je de auto 'vierkant' kunt krijgen. Als je een set dempers op gelijke hoogte (op de demper) zet zal je zien dat de auto aan één of meerdere kanten 'overleunt'. Dat komt door het gewicht van de componenten in de auto. Dat kan je dus compenseren met de hoogteverstelling. Heel primitief kan je dat meten door de wagenhoogte te meten en gelijk te zetten, als je het goed wil doen met je de auto uitwegen en daarmee de setup bepalen.
Als je de auto de hard vindt zou ik in eerste instantie de hardheid op de dempers even terugzetten. (let op, niet helemaal terug omdat je de auto anders steeds in de bumpstops hangt)
Maik schreef:Jaja H-J, lul je er maar weer uit, je bent gewoon een PRUTSER![]()
![]()
Nico, told you so, die Nitrons zijn gewoon super, naar elke smaak in te stellen![]()
Is de rijhoogte nog veranderd?
Je (ik) kan de Nitrons ook verstellen als hij niet opgekrikt is, dus dat is nooit moeilijk om te doen. Je krijgt er wel altijd weer een paar zwarte vingers voor terug![]()
Je moet om de wielen heen met je arm, je voorwielen moet je even naar max stuuruitslag sturen...
Waar zie jij een aanteker dan?ohjeetje.. schreef:Toch wel raar: wel standaard een aansteker plaatsen, maar geen asbak