Pagina 2 van 5
Geplaatst: 12 aug 2007 19:21
door Herman
Deleted
Geplaatst: 12 aug 2007 20:28
door Maik
Vermogen die je wint is heel erg afhankelijk in welke versnelling je rijdt. In de lage versnellingen scheelt het meer dan in de hoge. En je zal een dynamische meting moeten doen. Op een echte proefstand met een goede waterrem bv zal je GEEN vermogenstoename meten. Die proefstanden kunnen de motor precies afremmen zodat ze op 1 toerental blijven en bij dat toerental dus het exacte koppel meten. Maar op de weg heb je die situatie dus niet, daar versneld de motor voordurend.
Geplaatst: 12 aug 2007 21:00
door SteV6
Als ik me niet vergis beschikt Markus van Vmax over zo'n motorproefopstelling met waterrem.
Tenminste, de laatste keer dat ik er was (al weer te lang geleden) heb ik met hem daarover gesproken.
SteV6
Geplaatst: 13 aug 2007 11:06
door Maarten
Maik schreef:Vermogen die je wint is heel erg afhankelijk in welke versnelling je rijdt. In de lage versnellingen scheelt het meer dan in de hoge. En je zal een dynamische meting moeten doen. Op een echte proefstand met een goede waterrem bv zal je GEEN vermogenstoename meten. Die proefstanden kunnen de motor precies afremmen zodat ze op 1 toerental blijven en bij dat toerental dus het exacte koppel meten. Maar op de weg heb je die situatie dus niet, daar versneld de motor voordurend.
Als de balansassen verwijderd zijn, hebben ze ook geen wrijvingsverliezen meer, dus meer vermogen aan de krukas....
Dat naast de mindering in massatraagheid waar jij op doelt Maik.
Groeten Maarten
Geplaatst: 13 aug 2007 11:18
door Maik
Mierenne#ker....
Geplaatst: 13 aug 2007 16:11
door Maarten
Maik schreef:Mierenne#ker....
Bij hoge toeren zijn de wrijvingsverliezen behoorlijk groot, dat is waar ze met tunen van racemotoren, vooral met airrestrictor, de laatste winsten halen.
Dus 3 kW door de balansassen te verwijderen zou zomaar kunnen......
Maar Maik je hebt gelijk, wij hebben geen racemotoren
Maarten
Geplaatst: 13 aug 2007 17:21
door Maik
Als je er 3kW mee kan winnen is dat denk ik niet het laatste wat ze doen bij racemotoren denk ik Maarten

maar ik snap het. Gewoon eruit met die dingen, MAAR dan wel op de manier hiervoor beschreven, met ingekorte ketting dus. Maar waar zou je die geleider kunnen krijgen en wie kan die ketting inkorten?
Geplaatst: 14 aug 2007 6:55
door Maarten
Ketting inkorten dat kan je fietsenmaker en die geleider is het betere doe het zelf werk denk ik zo..... Misschien een bestaande geleider aanpassen?
Bij race motoren wordt de wrijving op veel meer punten terug gebracht, en balansassen zitten er zowiezo niet meer in. Maar kettingen met minder weerstand, zuigers en cylinderwanden, nokkenasvolgers met kogellagers (heeft de 2.2 al) enz.
Geplaatst: 04 mar 2008 14:31
door Richard
Is er iemand op dit moment die een lichter vliegwiel heeft met de normale koppeling?
Geeft dit echt veel verschil?
Is het niet zo dat de auto met een lichter vliegwiel minder topsnelheid heeft? en wat is denk je het verschil van 0 naar 100 in sec.?
Geplaatst: 05 mar 2008 18:03
door allen
Nu het toch al ietwat off topic is gooi ik maar even een hinderlijk probleem van mezelf erin.
Is het mogelijk dat er hinderlijke resonanties optreden na het het afdraaien van een vliegwiel en het monteren van een sinterplaat koppeling? Het vliegwiel is tezamen met de krukas uitgebalanceerd. De reden dat ik het vraag is dat er een project hier niet wil vlotten. Van uitlaatlijnen, tot cardan, aandrijfassen, lagers, sperdifs, etc.
Tussen 3800 en 4400 rpm op deellast lijkt iets tegen de koets aan te lopen zodat je inmense drukgolven op je oren krijgt. Alles wat mogelijk aan zou kunnen lopen is weggehaald en nu verdenk ik eigenlijk het vliegwiel en/of de koppeling. Maar goed, degene die m'n blok heeft aangepakt weet het, tezamen met de andere bouwers, niet meer. Het vliegwiel lijkt ze toch erg stug. Het blok is al twee keer nieuw opgebouwd.
Dus als iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn kan ik misschien ooit nog genieten van de itb's ipv de resonantie.

Geplaatst: 05 mar 2008 18:33
door Arno
allen schreef:
Tussen 3800 en 4400 rpm op deellast lijkt iets tegen de koets aan te lopen zodat je inmense drukgolven op je oren krijgt.
Ja, dat is wel typisch het effect als je metaal-op-metaal hebt tussen motor/aandrijflijn en de rest van de auto.
Bij mijn auto kwam de versnellingsbak net tegen een bout-kop aan en toen had ik precies hetzelfde probleem.
Nadat die een beetje was 'bijgewerkt' en er speling was gemaakt: probleem over.
Als je zoveel resonantie hebt en dat zou uit de motor zelf komen, dan zou waarschijnlijk je gas- en koppelingspedaal ook enorm virbreren.
Ik gok toch dat er ergens net iets van de carosserie tegen de motor of versnellingsbak aan ligt. Het hoeft maar 1 bout-kopje te zijn...
Wordt het nog erger of minder als je gas geeft of juist snel van je gas af gaat bij deze toeren?
Bij mij toen wel en dat was een goede hint. Gasgeven was bij mij heel erg. Gas weg en resonantie was ook vrijwel weg. Als je dan kijkt in welke richting je blok kantelt bij deze acties, dan moet je kunnen lokaliseren waar hij tegenaan komt.
Bye, Arno.
Geplaatst: 05 mar 2008 18:55
door allen
Blok staat in de lengterichting. We hadden het hitteschild van de kokerbalk afgetrokken om uit te sluiten dat de spaghetti er tegenaan kwam. Zolang ik gas bijgeef heb ik er geen last van. Bij constante snelheden en gas los komt het terug. M'n gas en koppeling hadden geen last van trillingen op zo'n moment. Misschien dat ik na volgende week maar weer eens de auto op de brug moet laten zetten. Toch nog even op zoek naar een boutje oid. Wie weet. Het gekke is overigens dat het erger is naarmate het blok op bedrijfstemperatuur komt. Misschien dan toch de uitlaatlijn?
Geplaatst: 05 mar 2008 20:10
door Richard
Sorry,
maar kan eerst iemand antwoorden op mijn vragen over het lichtere vliegwiel?
Topsnelheid?
Vibraties?
Geplaatst: 05 mar 2008 22:00
door SteV6
Hier staat een heel mooi stuk over lichtere vliegwielen:
http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm
SteV6
Geplaatst: 06 mar 2008 7:57
door Maik
Richard,
Trillingen zullen altijd wat erger worden bij lage toeren, maar het zal er erg aan liggen hoeveel lichter het vliegwiel gaat worden. Als je niet te gek doet qua gewichtsreduktie dan is er echt wel mee te leven (met de extra trillingen).
0-100 verbetering zou voor mij niet zo'n belangrijk punt zijn. Dat hij beter aan het gas gaat hangen weer wel
In de eerste 2 versnellingen zal je het meeste verschil merken, omdat in die versnellingen de motor het snelst op toeren komt. Maar als ik een gokje moet wagen voor een 0-100 dan denk ik 0.3-0.4 seconde ofzo? Met een niet echt superlicht vliegwiel dan....
Topsnelheid wordt er al helemaal niet door beinvloed, tenzij je het vliegwiel zo licht maakt dat hij niet meer sterk genoeg is voor hoge toerentallen, maar dan ben je verkeerd bezig
