Geplaatst: 22 aug 2007 8:36
Alvast bedank dan Dominique
Groetjes patje
Groetjes patje
De Nederlandse Opel Speedster Club
http://www.speedsterclub.nl/forum/
Nee, het is die blauwe stang, die dwars door je chassisbalk loopt,of stuurstang bedoel je denk ik?)
Ah, je kunt de bouten aan de draagarmen dus controleren zonder ze eruit te halen?Pipo schreef:Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Pipo schreef:Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Dat is wel lastig om te zien hoor. De delen kunnen op het oog nog steeds mooi op elkaar geklemd zijn, maar ze kunnen dan wel al verschoven zijn door iets verminderde klemkracht of andere invloeden. En dan ga je de bouten op afschuiving belasten en daar zijn die dingen niet echt voor gemaakt...RCduck7 schreef:Ah, je kunt de bouten aan de draagarmen dus controleren zonder ze eruit te halen?Pipo schreef:Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Dan ga ik dit eerst even checken.
Van vaak heet wassen weer wel!linne150 schreef:Pipo schreef:Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Bij niet rijden vervormen de bouten nauwelijks![]()
RCduck7 schreef:Vandaag om mijn speedster willen gaan maar tot mijn verbazing was de hij nog niet klaar met het onderhoud na 2 dagen!!
Naast dat ik de fuseebouten wilde vervangen bleek het oliereservoir te lekken wat vervangen moet worden.
Het piepend geluid van de motor ruimte wat waarschijlijk aan de riem te wijten is moest ook nog opgezocht/gedaan worden.
Hij zei me ook dat hij waarschijnlijk het filterelement niet kan vervangen zonder de achterkant eraf te nemen. Klopt dit??
Dit terzijde, is het gemakkelijk de fuseebouten te vervangen zonder de carosserie eraf te nemen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
De garagist zegt dat wegens de bepaalde krikpunten van de wagen hij niet kan opgekrikt kan worden zoals een gewone wagen en er zodoende niet bij kan.
Bij de officiƫle dealer waar ik hem gekocht had maar het zal zeker de laatse keer zijn!!linne150 schreef:RCduck7 schreef:Vandaag om mijn speedster willen gaan maar tot mijn verbazing was de hij nog niet klaar met het onderhoud na 2 dagen!!
Naast dat ik de fuseebouten wilde vervangen bleek het oliereservoir te lekken wat vervangen moet worden.
Het piepend geluid van de motor ruimte wat waarschijlijk aan de riem te wijten is moest ook nog opgezocht/gedaan worden.
Hij zei me ook dat hij waarschijnlijk het filterelement niet kan vervangen zonder de achterkant eraf te nemen. Klopt dit??
Dit terzijde, is het gemakkelijk de fuseebouten te vervangen zonder de carosserie eraf te nemen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
De garagist zegt dat wegens de bepaalde krikpunten van de wagen hij niet kan opgekrikt kan worden zoals een gewone wagen en er zodoende niet bij kan.
WAAR heb jij hem gebracht, bij Beun de Haas :?:Weg wezen daar
Op zich goed dat ze de tijd nemen. Niet echt netjes jou niet op de hoogte te brengen.RCduck7 schreef:Vandaag om mijn speedster willen gaan maar tot mijn verbazing was de hij nog niet klaar met het onderhoud na 2 dagen!!
De voor of de achterkant?? Voor zou ik niet iets kunnen verzinnen. Achter zou je versnellingsbak ontluchting kunnen zweten.Naast dat ik de fuseebouten wilde vervangen bleek het oliereservoir te lekken wat vervangen moet worden.
Deze zit achter de motor, half onder de inlaat duct. Verwijderen van de clam zal ze niets helpen. Het filterelementdeksel kan heel erg vast zitten, dan is het prettig om meer ruimte te hebben. Maar zelf dan zou de clam er echt niet af hoeven.Het piepend geluid van de motor ruimte wat waarschijlijk aan de riem te wijten is moest ook nog opgezocht/gedaan worden.
Hij zei me ook dat hij waarschijnlijk het filterelement niet kan vervangen zonder de achterkant eraf te nemen. Klopt dit??
In principe kan je nergens echt makkelijk bij in deze auto. Ik heb ze bij/met Maik vervangen. Auto opkrikken, niet vergeten pizza te eten, het wiel eraf halen en je kan er zo bij.Dit terzijde, is het gemakkelijk de fuseebouten te vervangen zonder de carosserie eraf te nemen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
De garagist zegt dat wegens de bepaalde krikpunten van de wagen hij niet kan opgekrikt kan worden zoals een gewone wagen en er zodoende niet bij kan.![]()