Pagina 2 van 2

spoorverbreders

Geplaatst: 26 jun 2008 18:52
door Pipo
Ik heb de mijne hier gekocht:
http://www.h-r.com/index.php?inhalt=pro ... sprache=de

ttz: ze verkopen niet aan particulieren, maar je geeft ze je woonplaats, en dan geven ze de gegevens van dealers in je buurt.
De verbreders zijn TUV gekeurd, goed afgewerkt en passen precies.

Geplaatst: 27 jun 2008 8:28
door Speedfreak
andere vraag, zelfde onderwerp.

heb de spoorverbreders 5mm, met set achtervelgen op de voor as.
bij mijn APK heeft Peter (vanSten) opgemerkt dat bij volledige stuuruitslag de stabilisatorstangen geraakt worden (had jij dat niet Pipo?) niet heel heftig, maar je ziet het wel doordat de blauwe lak van die stang op die plek al helemaal weg is.....

de vraag: ik heb ook grotere bouten gekocht en heb nog zeker 3, 4 mm over (misschien wel 5, even goed nameten..) achter de schijf. Kan ik er zonder problemen NOG een schijf van 5mm tussen zetten? (dus 2 op elkaar) volgens mij maakt het met die lange bouten niks uit of je 1x 10 of 2x 5 erop hebt zitten, of.........???


natuurlijk heb ik (even vluchtig, dat wel) ook gekeken naar 4 x 10mm spacers maar ik zie alleen die van 5 of die van 2x10, 2x30.

Geplaatst: 27 jun 2008 8:30
door Speedfreak
Speedfreak schreef:natuurlijk heb ik (even vluchtig, dat wel) ook gekeken naar 4 x 10mm spacers maar ik zie alleen die van 5 of die van 2x10, 2x30.
Laat deze vraag maar, ze staan gewoon op bovenstaande link 8)

Geplaatst: 27 jun 2008 23:01
door Pipo
Speedfreak schreef:andere vraag, zelfde onderwerp.
heb de spoorverbreders 5mm, met set achtervelgen op de voor as.
bij mijn APK heeft Peter (vanSten) opgemerkt dat bij volledige stuuruitslag de stabilisatorstangen geraakt worden (had jij dat niet Pipo?) niet heel heftig, maar je ziet het wel doordat de blauwe lak van die stang op die plek al helemaal weg is.....

de vraag: ik heb ook grotere bouten gekocht en heb nog zeker 3, 4 mm over (misschien wel 5, even goed nameten..) achter de schijf. Kan ik er zonder problemen NOG een schijf van 5mm tussen zetten? (dus 2 op elkaar) volgens mij maakt het met die lange bouten niks uit of je 1x 10 of 2x 5 erop hebt zitten, of.........???
.
Met de 5mm spoorverbreders strijkt de band rechts soms lichtjes tegen het chassis aan bij volle stuuruitslag en wat inveren. Links blijft alles ok. Bij een vriend van me is het juist omgekeerd :? Blijkbaar hanteert Lotus bij de bouw nogal ruime toleranties :roll:

Je bouten moeten ca 7 volle omwendingen vastdraaien om binnen de veiligheidsmarge te blijven. Normaal komen ze dan juist gelijk met de achterkant van de schijf. Langer is niet ideaal, omdat de achteruitstekende naakte draad over tijd kan gaan oxideren wat het losschroeven gaat bemoeilijken en het getapte draadgat kan beschadigen. Maar echt slecht is het niet.

De Speedster wielcenternaaf is exact 10mm lang. Dat maakt dat je ofwel 5mm verbreders moet monteren om je wiel te kunnen centreren op de bestaande centernaaf, ofwel minimum 15mm verbreders met eigen centernaaf moet monteren.
Bij 10mm verbreders wordt je wiel enkel gecentreerd door de wielbouten die A - daar niet voor geschikt zijn, en B - dan ook nog eens veel grotere afschuifkrachten moeten weerstaan. Het is dus ronduit gevaarlijk 10mm verbreders op onze Speedsters te monteren :shock: (Een andere type wielhub monteren kan hier een oplossing bieden)

Geplaatst: 28 jun 2008 10:06
door Speedfreak
Thanks Pipo. goede uitleg.

Geplaatst: 28 jun 2008 15:18
door Robin
12Esc schreef:alles gelezen. Het gaat de motoconcept 30+10 worden.
Ik heb een tijdje terug mijn spoorverbreders ook bij motoconcept besteld, wel de 30+30 setup. Ik vind de achterbanden helemaal niet te ver naar buiten komen en staat ook nog beter ook. By the way de setjes bij motoconcept zijn altijd van H&R toch wel belangrijk dan weet je dat je altijd goed zit.