2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Spider
Mega lid

Bericht door Spider »

complimenten voor je vasthoudendheid :thumbup:

en felicitaties voor het resultaat 8)

Laterr
¨speed is life, but control is everything...¨
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Gaat die van Mark eerst op de vermogensbank? Daar zou ik wel erg benieuwd naar zijn, voor en na.

Wat zijn eigenlijk je plannen? Ga je er zelf mee verder (verkooptechnisch), of draag je het over?
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

@ André: Mark heeft z'n eigen mobiele vermogensbank :wink: Mark is van de playstationgeneratie en heeft natuurlijk zo'n kniftig GPS-acceleratie systeempje die het prima doet! Hij had hem al eens geijkt tegen een echte rollenbank en het verschil was heel klein. Dus Mark kan straks weer hele mooie voor-na plotjes plaatsen :) :wink:

@ Peter: hmmm, wie weet gaat die 2.4 gasklep inderdaad dan 4% opleveren, maar het zou net zo goed de weerstand van het spruitstuk kunnen zijn, maarja, daar is inderdaad maar 1 manier voor om er achter te komen :)
Heb je er nu zelf al een wat heftigere dan standaard map (afgezien van de verhoging van de toerenbegrenzer) in zitten? En heb je dan al een afschatting van het vermogen kunnen maken aan de hand van output van je ECU? 8)
Mark heeft natuurlijk ook ooit een leuk mapje geprobeerd en die gaf iets van 15pk extra (voordat hij weer gewist werd :( ).
En je kan hier natuurlijk best wel elke dag even een update neergooien he :wink:
Afbeelding
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Ja, Mark doet idd die metingen zelf. Zou dat accuraat genoeg zijn om een paar % vermogenswinst te visualiseren?
Ik heb de spullen er ook voor liggen, maar snap nog steeds niet hoe het werkt. Binnenkort maar eens proberen. lijkt me wel erg grappig.

Idd Peter, wat Maik zegt; blijf komen met die updates! (maar moet niet ten kosten gaan van de productiviteit hè, er zijn mensen die op je rekenen :wink: )
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Een paar % winst is met een "goede" vermogensbank ook al een uitdaging om naar boven te krijgen. Zet op zo'n bank een auto, meet het vermogen, en doe het na een uur nog eens, je hebt zo een paar pk verschil (die paar % dus).
Voor de rest heb ik redelijk veel vertrouwen in het best wel gelikte meetsysteem van Mark...
Maar nu Peter het ei van Columbus gevonden heeft, gaat het alleen maar om bakken pk's, dus die paar % mag je houden :wink: :lol:
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Eerst ook maar de felicitaties aan Speerke (en "team") voor deze prestatie, want de 2,2 ECU "even ontleden en kraken" is nog weinig mensen echt goed gelukt.

Zie bijv: http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... opic=68131
De resultaten na 5 (VIJF!!) weken mapping bij TMS, waarna ie in het middengebied dus nog steeds veel te rijk loopt...

Weet dat men in de US voor een grotere gasklep een bepaalde "scalar factor" moet veranderen wil het goed werken. Zal eens even zoeken of daar nuttige info bij zit.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ja, Peter heeft echt een MEGA klus gedaan.Ik ben zelf redelijk thuis in programmeren, ook in assembler, maar deze reverse engineering klus die hij heeft gedaan is echt een klasse apart:

RESPECT!!
André R schreef:Ja, Mark doet idd die metingen zelf. Zou dat accuraat genoeg zijn om een paar % vermogenswinst te visualiseren?
Ik heb de spullen er ook voor liggen, maar snap nog steeds niet hoe het werkt. Binnenkort maar eens proberen. lijkt me wel erg grappig.
Een paar %? Tja, ik heb er nog steeds goede hoop op dat het iets meer gaat zijn dan een paar %. Peter z'n eerste indrukken zijn dat er voelbaar verschil is. Dat betekend dat het meer is dan een paar %, anders voel je geen verschil.

Daarnaast ben ik zelf begin 2005 bezig geweest met een remap, die helaas geen stand hield. Echter, in de beperkte tijd dat je kon testen na het programmeren kreeg ik dus wel dit als resultaat:

AfbeeldingZo

Heb het plaatje al eerder gepost, maar niet iedereen zal dat gezien hebben. Dit is een voor/na met een standaard motor (geen enkele wijziging). Nu weet ik niet of deze winst met een wellicht iets te agressieve map is gemaakt, maar ik denk toch echt dat een paar % een onderschatting is (waardes in de grafiek zijn overigens waardes aan de wielen).

Zodra we een test kunnen doen met Peter z'n veranderdingen zal ik ook een voor en na test doen. Dat zou goed moeten weergeven wat het verschil is van het remappen. Vermogenstesten op absolute waarden hebben naar mijn mening weinig nut. Zeker gezien de omrekeningsconstructies die men er op na houd om van wiel vermogen naar krukas vermogen te komen.

De tussenstand voor mijn auto is overigens ook te zien, weer via mijn eigen meet systeem:

Afbeelding

Dit is dus zonder een remap.

Let op dat je in beide grafieken duidelijk het verschil ziet in de vorm van de grafiek. Dat is nog eigenlijk het belangrijkst, want dat is vaak wat je merkt. De eerste remap grafiek gaf echt een duw in de rug effect. Dat zie je ook duidelijk terug door de 20Nm die erbij komen in iets van 750 toeren. Bij de tweede grafiek zie je ook duidelijk het effect van het andere spruitstuk, de piek wordt verder in de toeren omhoog gelegd.

Als je perse een omrekening wilt doen naar vermogen aan de krukas, dan lijkt de formule van puma racing een vrij redelijke benadering te geven. Onze auto is het best vergelijkbaar met een voorwielaandrijver, aangezien er geen aandrijving van voor naar achter loopt. Dus de forumule wordt dan:

(wiel vermogen + 10pk) / 0.9
(zie http://www.pumaracing.co.uk/POWER3.htm)

Dan kom je in mijn geval dus op:

Standaard: 143pk
Inlaat + uitlaat: 184pk

Natuurlijk moet je altijd rekening houden met meetfouten, zeker een +/- 5pk (geldt ook voor rollenbanken, ook al geven ze dat niet graag toe).

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Als ik nog even naar het Lambda verloop op die TMS 2.4 man. remap kijk, denk ik dat er vooral veel in het middengebied te winnen is. Tussen 2500-4500rpm loopt ie daar veel te rijk met een flinke dip in het koppel tot gevolg. Op piekvermogen zit ie weer rond de 12.0 en dat is niet verkeerd.
Denk dus dat je aan jouw piekvermogen niet heel veel meer kan verbeteren (hoewel, met wat meer toeren...) echter die dip eruit moet goed mogelijk zijn. En is ook veel belangrijker want in dat gebied rij je tenslotte... ;)

Ben erg benieuwd of deze nieuwe 2,2 ECU know-how ook in een soort "tuning programma" zou kunnen worden gevat. (Zoiets als het HP-tuners VCM suite voor de nieuwere GM ecu's.) Ik ben nl. nog wat blijven steken in de Motronic 2.x chip assembler bits & bytes...
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Exmantaa schreef: (Zoiets als het HP-tuners VCM suite voor de nieuwere GM ecu's.) Ik ben nl. nog wat blijven steken in de Motronic 2.x chip assembler bits & bytes...
Ja!! Precies :bag: :oops:

Tering, echt geen idee waar dit nog over gaat.........
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Exmantaa schreef:Als ik nog even naar het Lambda verloop op die TMS 2.4 man. remap kijk, denk ik dat er vooral veel in het middengebied te winnen is. Tussen 2500-4500rpm loopt ie daar veel te rijk met een flinke dip in het koppel tot gevolg. Op piekvermogen zit ie weer rond de 12.0 en dat is niet verkeerd.
Denk dus dat je aan jouw piekvermogen niet heel veel meer kan verbeteren (hoewel, met wat meer toeren...) echter die dip eruit moet goed mogelijk zijn. En is ook veel belangrijker want in dat gebied rij je tenslotte... ;)
Alhoewel idd minder belangrijk, verwacht ik eigenlijk nog wel een mogelijke toename in piek vermogen. Het lijkt er op dat de vervroeging op hogere toeren nog wat verder kan van de ontsteking. En idd brandstof huishouding in het midden gebied is niet echt geweldig op de TMS grafiek.

Mark
C30-94@0.55bar
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

stevenflappy schreef:
Exmantaa schreef: (Zoiets als het HP-tuners VCM suite voor de nieuwere GM ecu's.) Ik ben nl. nog wat blijven steken in de Motronic 2.x chip assembler bits & bytes...
Ja!! Precies :bag: :oops:

Tering, echt geen idee waar dit nog over gaat.........
HP-Tuners levert software voor op een laptop die je kunt gebruiken om zelf je ECU te tunen. Dus software op laptop, laptop aankoppelen aan de diagnose stekker van je ECU en tweaken maar. Ze hebben ook erg aardige procedures staan hoe je het best dingen kunt afstellen enzo. Echt voor de hobby tuner dus :)

Het grote voordeel van zo'n oplossing is natuurlijk dat je dan ook echt iets customs voor je auto kunt maken, geoptimaliseerd voor de modificaties die je erop hebt zitten. Dat is vaak bij de normale chiptune acties niet het geval. De ECU wordt uitgelezen, dat wordt opgestuurd naar de toko die de eigenlijke tuning doet (vaak gebeurd dat op afstand) en het bestand wat terug komt wordt weer de ECU in gezet. En in dat bestand wat wordt opgestuurd staat compleet geen informatie over jouw specifieke motor. Het blijft dan een heel algemene aanpassing.

Mark
C30-94@0.55bar
André R
Mega lid

Bericht door André R »

markv schreef:Een paar %? Tja, ik heb er nog steeds goede hoop op dat het iets meer gaat zijn dan een paar %. Mark
Aangezien bijna elke motor behoudend wordt gemapt om onder de meest extreme omstandigheden toch een paar ton op de teller te kunnen zetten, ben ik er van overtuigd dat er inderdaad meer als een paar % vermogenswinst te boeken is.
Alleen zal het een kwestie van trial en error worden om het maximale er uit te halen. Dan wordt het een kwestie van tweaken voor die laatste paar % en die zou je wel willen kunnen zien.
Dan zou software zoals die van HP-tuners een uitkomst bieden, zodat je niet helemaal het wiel opnieuw uit hoeft te vinden. En zo zou je voor elke setup maatwerk kunnen leveren.

Zo als jij meet Mark ben je misschien nog wel van minder variabelen afhankelijk dan op de rollenbank. Ik geloof best in de accuratesse op basis van een meting op de gemeten waardes op de auto. Heb je misschien een write-up van hoe dat meten precies in z'n werk gaat? Ik zou het ook graag een keer willen doen.
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

markv schreef:
HP-Tuners levert software voor op een laptop die je kunt gebruiken om zelf je ECU te tunen. Dus software op laptop, laptop aankoppelen aan de diagnose stekker van je ECU en tweaken maar. Ze hebben ook erg aardige procedures staan hoe je het best dingen kunt afstellen enzo. Echt voor de hobby tuner dus :)

Het grote voordeel van zo'n oplossing is natuurlijk dat je dan ook echt iets customs voor je auto kunt maken, geoptimaliseerd voor de modificaties die je erop hebt zitten. Dat is vaak bij de normale chiptune acties niet het geval. De ECU wordt uitgelezen, dat wordt opgestuurd naar de toko die de eigenlijke tuning doet (vaak gebeurd dat op afstand) en het bestand wat terug komt wordt weer de ECU in gezet. En in dat bestand wat wordt opgestuurd staat compleet geen informatie over jouw specifieke motor. Het blijft dan een heel algemene aanpassing.

Mark
Zo'n programma als dat HP tuners is natuurlijk wel het andere uiterste, maar vroeg me af hoe en in welke vorm jullie de 2,2 ecu nu kunnen lezen en schrijven...
Moet ik me dat voorstellen als een berg bits & bytes waarin jullie direct de veranderingen maken, of meer a la OBDII communicatie? Wat ik een beetje begrepen heb van deze nieuwere GM ecu's is dat ze met een bepaald operating systeem geflashed zijn en daarin weer parameters veranderd kunnen worden.
Op de HP tuners site kan je wel mooi zien hoe deze ecu's werken. (VE & MAF tabellen, gestuurde AFR waardes etc etc.)

(En als je inderdaad op hogere toeren nog wat meer vooronsteking kan hebben zal dat inderdaad nog wel wat pk-tjes uitmaken. Maar dan zal je waarschijnlijk wel aan de RON98 moeten blijven...)
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik ben nog steeds bezig om er een keer een verhaaltje over te schrijven. De metingen zijn in basis simpel, je meet de versnelling van de auto. Als je dan het gewicht weet kun je berekenen hoeveel energie dat heeft gekost. Met wat rekenwerk kun je dan uitkomen op kw's en daarmee als je het toerental hebt ook terug naar koppel.
Ik hoop het verhaaltje een keer wat meer in detail uit te werken.

Overigens kun je op m'n website zien hoe de verschillen zijn t.o.v. een rollenbank. En daarbij dan wel opgemerkt dat mijn eigen meting in dit vergelijk gedaan is met de oude meter, de beduidend minder accuraat was:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html

Voor wat betreft de manier van programmeren/wijzigen van parameters, dat laat ik even aan Peter over of ie daar wat over kwijt wil of niet :)

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

markv schreef:
Voor wat betreft de manier van programmeren/wijzigen van parameters, dat laat ik even aan Peter over of ie daar wat over kwijt wil of niet :)

Mark
Ja, lijkt me na al dat werk ook logisch dat ie deze informatie niet zomaar op straat gooit.
Ben erg benieuwd naar de komende resultaten
Plaats reactie