De speedster start niet

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

De standaard beugel kan wel gemodificeerd worden gebruikt... :wink:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dubbelzijdig tape is lichter :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Maik schreef:Wanneer had je voor het laatst met je speedster gereden en staat hij buiten of binnen? Als je een auto TE lang laat staan, wordt een accu altijd een stuk minder, vooral als er een alarm in zit. Misschien een tip om een druppellader aan te schaffen zodat je hem de volgende keer na x aantal weken je de speedster weer lekker fris kan starten.
Nu begin ik me wel wat af te vragen. Na m'n vakantie van een week of 2 heb ik een tijdje gedonder met de ruitenwissers gehad. Moest je hem even op de snelste stand zetten en dan weer terug naar 'normaal' wissen. Anders werkte het niet. Dat is over gegaan.
Gisteren na ongeveer een week stilstaan starte het torretje niet te snel meer en kwam het ruitenwisserverhaal weer naar boven. Een 3 km verder getankt en het starte weer ietsje sneller. Naar het centrum gereden, en toen ik weer naar huis moest, sloeg de motor zonder horten en / of stoten aan.
Dus hoe snel loopt een accu eigenlijk leeg met het alarm op de auto?
Een druppellader is overigens echt geen optie zonder bruikbare garage. :wink:
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Ben al vier jaar niet op vakantie geweest omdat ik bang ben dat de accu leeg raakt. :bag:
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoeveel Ampere verbruikt een alarm ongeveer? 10mA ofzo (net even gegoogled :wink: ). Dus een 40Ah accu zou dat 4000uur oftwel 24weken vol moeten houden... Er spelen nog wel wat extra dingen mee, lekstroompjes her en der, en dat een loodaccu ook nog zelfontlading heeft, en in de kou gaat het ook allemaal wat minder...
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

dus als ik dat wil oplossen moet ik op zoek naar lekstroompjes? Wordt nog wat, want van stroom heb ik geen kaas gegeten.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Je moet eerst maar eens vaststellen hoeveel Ampere er van je accu getrokken wordt.
Ook al heb je je accu (laten?) checken, en leek hij goed te zijn, soms blijkt hij dan toch bijna aan zijn eind te zijn (m.a.w., die testen zijn niet altijd even betrouwbaar).

Dus trek een keer de minpool van je accu af, en zet er een multimeter tussen en meet de A'tjes. Zit je rond de 10-20-30mA verbruik, dan lijkt mij dat er niets aan de hand is, en zal je accu gewoon niet helemaal fris meer zijn...
Afbeelding
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Allen, als je je accu verdenkt, laat hem dan gewoon eens capacitatief doormeten. Kan bij elke kwikfit of whatever laten doen. Meestal zelfs gratis.

Als er cellen zijn beschadigd door diepontladen of ouderdom, neemt de capaciteit drastisch af. Een loodcel accu moet regelmatig worden bijgeladen. Dagelijks is het best. Veel rijden dus!
Zoals Maik al zegt moet je in theorie behoorlijk wat weekjes vol kunnen houden met alleen het alarm. Maar er moet natuurlijk wel genoeg over blijven om nog te kunnen starten. In de praktijk is het door verliezen over bekabeling, temperatuur e.d. wel iets korter, maar een paar weken moet te doen zijn.

Bijvoorbeeld het dashboardlampje een dag laten branden is voor een gel-accu al teveel van het goede (ask me how I know). Maar onder normale omstandigheden kom je er prima de winter mee door, en het scheelt nog flink wat kilo’s ook.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik heb niets laten testen, nee. Maar op de scangauge was het voltage goed en het venstertje in de accu is groen. Vandaag ook alweer een halve dag een rottige ruitenwisser gehad. Niet fijn met al dat strooizout.

(JA IK RIJD GEWOON DOOR HET ZOUT HEEN POETSERTJES!!!) :lol:
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Het Voltage zegt niet veel. Je hebt wel een indicatie of de accu een beetje vol is, maar niet of de capaciteit ook nog in orde is.

@ Rolf. Je zegt dat je het hoorde tikken. Bedoel je dan 1 tik per druk, of echt ratelen? In het laatste geval is het idd. zoals Arno zegt en is het een kwestie van startkabels erbij pakken. Of opladen, dat is nog beter. Het gebruik van startkabels wordt meestal ontraden bij auto’s met een computer. En bij laden eigenlijk alleen de accu laden, niet het hele circuit (dus accu loskoppelen).

Als je alleen 1 tik hoort bij het indrukken van de startknop, dan lijkt het erop dat het startrelais wel werkt, maar de startmotor niet. Er kan dan meer aan de hand zijn.

Ik gok idd ook op het eerste. Laat de accu maar eens checken.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ok, thnx. Zo zie je maar weer eens dat ik een hoop te leren heb. Een dezer dagen eens kijken of ik mezelf kan elektrocuteren met de multimeter. :shock:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Hoeveel Ampere verbruikt een alarm ongeveer? 10mA ofzo (net even gegoogled :wink: ). Dus een 40Ah accu zou dat 4000uur oftwel 24weken vol moeten houden...
Yup.. Tussen de 9 an 12mA meestal voor een kaal alarmsysteem.

Kan nog wat bij komen bij een microgolf interieur sensor, omdat die natuurlijk wel actief moet zenden en ontvangen en niet hoeft te 'wachten' op een contact wat eenvoudigweg gesloten wordt zoals een deur-schakelaar.

Dat kan wel oplopen tot een 50 a 100mA. Alleen al die uitzetten kan bij een langer geparkeerde auto zorgen voor een (veel) langere standtijd.

Een gemene die wel meer kan gaan trekken in dit geheel is de sirene. Deze heeft een ingebouwde reserveaccu.

Deze kan wel slecht worden en dan gaat er een (veel) grotere laad-stroom naar deze unit lopen (paar honderd mA) terwijl hij tracht de ingebouwde (rotte) accu te laden en dat slurpt de hoofd-accu wel snel leeg.

Maar goed.. In alle gevallen is het een kwestie van een multimeter in (m)A setting in de bekabeling van de accu hangen en dan kijken hoeveel het trekt.

Is het meer als 50-100mA, dan 1 voor 1 de zekeringen er uit gaan trekken en kijken wanneer hij terug valt. Dan heb je het circuit te pakken die het probleem is en kan je gerichter zoeken.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Oh, vergeet niet dat buiten het alarm de ECU ook continue stroom trekt, alhoewel dat niet veel zal zijn in standby gok ik. En een evt. autoradio verbruikt natuurlijk ook nog stroom. Bij elkaar tikt het natuurlijk wel aan.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Gisteren weer even in Oss geweest en daar gelijk m'n accu laten testen met een accu meter. Helemaal gezond. Vandaag niet meer van huis gegaan en even op de rode knop van de Scangauge gedrukt en zie daar 12,3-12,5 volt staan. Uiteraard is het contact 'uit'.
Dan denk ik dus aan een massaprobleempje?
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

allen schreef:Gisteren weer even in Oss geweest en daar gelijk m'n accu laten testen met een accu meter. Helemaal gezond. Vandaag niet meer van huis gegaan en even op de rode knop van de Scangauge gedrukt en zie daar 12,3-12,5 volt staan. Uiteraard is het contact 'uit'.
Dan denk ik dus aan een massaprobleempje?
Massaprobleempje, zoveel weeg je toch niet man :lol:

Lekspanning = een vervelende zoektocht.......
Plaats reactie