
De speedster start niet
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Nu begin ik me wel wat af te vragen. Na m'n vakantie van een week of 2 heb ik een tijdje gedonder met de ruitenwissers gehad. Moest je hem even op de snelste stand zetten en dan weer terug naar 'normaal' wissen. Anders werkte het niet. Dat is over gegaan.Maik schreef:Wanneer had je voor het laatst met je speedster gereden en staat hij buiten of binnen? Als je een auto TE lang laat staan, wordt een accu altijd een stuk minder, vooral als er een alarm in zit. Misschien een tip om een druppellader aan te schaffen zodat je hem de volgende keer na x aantal weken je de speedster weer lekker fris kan starten.
Gisteren na ongeveer een week stilstaan starte het torretje niet te snel meer en kwam het ruitenwisserverhaal weer naar boven. Een 3 km verder getankt en het starte weer ietsje sneller. Naar het centrum gereden, en toen ik weer naar huis moest, sloeg de motor zonder horten en / of stoten aan.
Dus hoe snel loopt een accu eigenlijk leeg met het alarm op de auto?
Een druppellader is overigens echt geen optie zonder bruikbare garage.

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Hoeveel Ampere verbruikt een alarm ongeveer? 10mA ofzo (net even gegoogled
). Dus een 40Ah accu zou dat 4000uur oftwel 24weken vol moeten houden... Er spelen nog wel wat extra dingen mee, lekstroompjes her en der, en dat een loodaccu ook nog zelfontlading heeft, en in de kou gaat het ook allemaal wat minder...


- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Je moet eerst maar eens vaststellen hoeveel Ampere er van je accu getrokken wordt.
Ook al heb je je accu (laten?) checken, en leek hij goed te zijn, soms blijkt hij dan toch bijna aan zijn eind te zijn (m.a.w., die testen zijn niet altijd even betrouwbaar).
Dus trek een keer de minpool van je accu af, en zet er een multimeter tussen en meet de A'tjes. Zit je rond de 10-20-30mA verbruik, dan lijkt mij dat er niets aan de hand is, en zal je accu gewoon niet helemaal fris meer zijn...
Ook al heb je je accu (laten?) checken, en leek hij goed te zijn, soms blijkt hij dan toch bijna aan zijn eind te zijn (m.a.w., die testen zijn niet altijd even betrouwbaar).
Dus trek een keer de minpool van je accu af, en zet er een multimeter tussen en meet de A'tjes. Zit je rond de 10-20-30mA verbruik, dan lijkt mij dat er niets aan de hand is, en zal je accu gewoon niet helemaal fris meer zijn...

Allen, als je je accu verdenkt, laat hem dan gewoon eens capacitatief doormeten. Kan bij elke kwikfit of whatever laten doen. Meestal zelfs gratis.
Als er cellen zijn beschadigd door diepontladen of ouderdom, neemt de capaciteit drastisch af. Een loodcel accu moet regelmatig worden bijgeladen. Dagelijks is het best. Veel rijden dus!
Zoals Maik al zegt moet je in theorie behoorlijk wat weekjes vol kunnen houden met alleen het alarm. Maar er moet natuurlijk wel genoeg over blijven om nog te kunnen starten. In de praktijk is het door verliezen over bekabeling, temperatuur e.d. wel iets korter, maar een paar weken moet te doen zijn.
Bijvoorbeeld het dashboardlampje een dag laten branden is voor een gel-accu al teveel van het goede (ask me how I know). Maar onder normale omstandigheden kom je er prima de winter mee door, en het scheelt nog flink wat kilo’s ook.
Als er cellen zijn beschadigd door diepontladen of ouderdom, neemt de capaciteit drastisch af. Een loodcel accu moet regelmatig worden bijgeladen. Dagelijks is het best. Veel rijden dus!
Zoals Maik al zegt moet je in theorie behoorlijk wat weekjes vol kunnen houden met alleen het alarm. Maar er moet natuurlijk wel genoeg over blijven om nog te kunnen starten. In de praktijk is het door verliezen over bekabeling, temperatuur e.d. wel iets korter, maar een paar weken moet te doen zijn.
Bijvoorbeeld het dashboardlampje een dag laten branden is voor een gel-accu al teveel van het goede (ask me how I know). Maar onder normale omstandigheden kom je er prima de winter mee door, en het scheelt nog flink wat kilo’s ook.
Het Voltage zegt niet veel. Je hebt wel een indicatie of de accu een beetje vol is, maar niet of de capaciteit ook nog in orde is.
@ Rolf. Je zegt dat je het hoorde tikken. Bedoel je dan 1 tik per druk, of echt ratelen? In het laatste geval is het idd. zoals Arno zegt en is het een kwestie van startkabels erbij pakken. Of opladen, dat is nog beter. Het gebruik van startkabels wordt meestal ontraden bij auto’s met een computer. En bij laden eigenlijk alleen de accu laden, niet het hele circuit (dus accu loskoppelen).
Als je alleen 1 tik hoort bij het indrukken van de startknop, dan lijkt het erop dat het startrelais wel werkt, maar de startmotor niet. Er kan dan meer aan de hand zijn.
Ik gok idd ook op het eerste. Laat de accu maar eens checken.
@ Rolf. Je zegt dat je het hoorde tikken. Bedoel je dan 1 tik per druk, of echt ratelen? In het laatste geval is het idd. zoals Arno zegt en is het een kwestie van startkabels erbij pakken. Of opladen, dat is nog beter. Het gebruik van startkabels wordt meestal ontraden bij auto’s met een computer. En bij laden eigenlijk alleen de accu laden, niet het hele circuit (dus accu loskoppelen).
Als je alleen 1 tik hoort bij het indrukken van de startknop, dan lijkt het erop dat het startrelais wel werkt, maar de startmotor niet. Er kan dan meer aan de hand zijn.
Ik gok idd ook op het eerste. Laat de accu maar eens checken.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Yup.. Tussen de 9 an 12mA meestal voor een kaal alarmsysteem.Maik schreef:Hoeveel Ampere verbruikt een alarm ongeveer? 10mA ofzo (net even gegoogled). Dus een 40Ah accu zou dat 4000uur oftwel 24weken vol moeten houden...
Kan nog wat bij komen bij een microgolf interieur sensor, omdat die natuurlijk wel actief moet zenden en ontvangen en niet hoeft te 'wachten' op een contact wat eenvoudigweg gesloten wordt zoals een deur-schakelaar.
Dat kan wel oplopen tot een 50 a 100mA. Alleen al die uitzetten kan bij een langer geparkeerde auto zorgen voor een (veel) langere standtijd.
Een gemene die wel meer kan gaan trekken in dit geheel is de sirene. Deze heeft een ingebouwde reserveaccu.
Deze kan wel slecht worden en dan gaat er een (veel) grotere laad-stroom naar deze unit lopen (paar honderd mA) terwijl hij tracht de ingebouwde (rotte) accu te laden en dat slurpt de hoofd-accu wel snel leeg.
Maar goed.. In alle gevallen is het een kwestie van een multimeter in (m)A setting in de bekabeling van de accu hangen en dan kijken hoeveel het trekt.
Is het meer als 50-100mA, dan 1 voor 1 de zekeringen er uit gaan trekken en kijken wanneer hij terug valt. Dan heb je het circuit te pakken die het probleem is en kan je gerichter zoeken.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Massaprobleempje, zoveel weeg je toch niet manallen schreef:Gisteren weer even in Oss geweest en daar gelijk m'n accu laten testen met een accu meter. Helemaal gezond. Vandaag niet meer van huis gegaan en even op de rode knop van de Scangauge gedrukt en zie daar 12,3-12,5 volt staan. Uiteraard is het contact 'uit'.
Dan denk ik dus aan een massaprobleempje?

Lekspanning = een vervelende zoektocht.......