Pagina 2 van 3

Geplaatst: 16 mar 2009 15:01
door Piet
4 elektrische dekens kopen?

Geplaatst: 16 mar 2009 15:22
door Dennizz
Als ik het zo lees is de band op het eerste gezicht meer geschikt voor circuitgebruik of zwaardere auto`s. Het is buiten natuurlijk ook maar rond de 10 a 15 graden.
Je hebt best kans dat wanneer het asfalt een graad of 25 is en de buitentemperatuur 20 graden de band zich wel kan verwarmen naar zijn bedrijfstemperatuur.

Werden jullie TR-1 wel warm dan met deze temperaturen?

Geplaatst: 16 mar 2009 15:32
door allen
Die wilde je liever niet te lang aanraken op Malmedy.
Heb inmiddels een meter besteld, dus ik kan binnenkort wat uitproberen en testen.

@Piet, kan ook. 4 bandenwarmers incl. controllerbox voor iets van 3000 euri. Kom ze wel af en toe van je lenen...

Geplaatst: 16 mar 2009 15:35
door Piet
:lol:

Ik rij wel een beetje door. Vind het meer iets voor jouw.

Geplaatst: 16 mar 2009 15:43
door Dennizz
allen schreef:Die wilde je liever niet te lang aanraken op Malmedy.
Heb inmiddels een meter besteld, dus ik kan binnenkort wat uitproberen en testen.
Op Malmedy werden de TR1 dus (te) heet en de R1R blijven "koud" en dat is bij dezelfde buitentemperatuur?

Als de TR1 al zo warm worden in de kou gaan ze van de zomer niet lang mee als het 30 graden is...

Geplaatst: 16 mar 2009 15:53
door allen
Twee kanttekeningen van mijn kant:
1. ik had met de RE040 op Malmedy gereden (mijn fout)
2. de temperatuur hangt af van de bandenspanning en het doel met de band.

Op straat vond ik T1R gewoon ok hoor. Ik heb de R1R alleen als verkapte oplossing omdat ik er nog mee op het circuit wil. Een R888 is misschien wat te hardcore bij veel kilometers, maar goed... Misschien nog eens een extra set velgen om die erbij te kunnen proberen. :shock:

Geplaatst: 16 mar 2009 16:24
door Dennizz
Werden je TR1 wel echt warm met deze temperatuur buiten? Ik heb nog geen ervaring met autobanden maar ik kan mij haast niet voorstellen dat de TR1 wel warm werd...

Het zou mij verbazen als er zoveel verschil zit tussen banden. De R1R is de vervanger/opvolger van de TR1, niet een nieuwe "lijn".

Als er wel zoveel verschil inzit presteert de R1R dus echt duidelijk minder bij lagere temperatuur dan de TR1 en is het echt een echte zomerband.

Geplaatst: 16 mar 2009 16:28
door Maik
Toen jij met de RE040's reed was het volgens mij ook een stuk warmer Allen...
De baan was van het weekend gedeeltelijk nat begreep ik. Dat samen met de lage buitentemperatuur en de wat hoge druk vind ik het niet gek dat de banden niet op temperatuur kwamen. Met dat soort omstandigheden krijg je ook de T1R niet warm.
Je kan mij niet wijsmaken dat de R1R en T1R mijlen ver uitelkaar liggen qua performance en opwarmkarakteristieken. Gewoon wat meer experimenteren met vooral lagere drukken zou ik zeggen.
Onder een bmw 130i worden de R1R-en van 225 breed in ieder geval te heet op het circuit (bij redelijk weer) weet ik (voor Allen: vraag maar aan Ruben op DF).

Geplaatst: 16 mar 2009 17:00
door allen
De baan was alleen op 1 punt nat gebleven. De rest droogde goed op en het was verdomd lekker weer tot halverwege de middag. Staat nog een puntje in over bandenspanning he. :lol:
Ik had de re040 op 1.5 en 1.6 staan. M'n huidige op 1.8 en 2.0.
Hoeveel ze uit elkaar liggen? Echt geen flauw idee. Ik heb ook helemaal niet gerommeld met de bandenspanning op die dag.

Er zijn meerderen ontevreden over de R1R overigens. Maar dan zijn hun wagens ook een klap zwaarder dan die van ons. Vraag is wel of zij nog verder geexperimenteerd hebben.

Geplaatst: 16 mar 2009 18:20
door Maik
Met auto's van redelijk boven de 1000kg is het nooit moeilijk om op het circuit straatbanden aan het koken te krijgen. Alle straatbanden krijg je dan te heet. Het gaat er dan alleen om in welke mate (na 2 of 6 rondjes bv). Ik heb alleen nog niemand gehoord met ervaring met de R1R met een breed referentiekader op bandengebied. Alleen Bert van DF, maar die heeft ze onder z'n straat M3 liggen, z'n race M3 waar hij al 0km circuit mee gereden heeft :lol: liggen slicks.

Geplaatst: 16 mar 2009 18:21
door allen
Even een copy / paste van een ander forum. De R1R is dan wel een andere band, maar er staat genoeg nuttige info in voor ieder, lijkt me...
My name is Alan Meaker, I am the Motorsport Manager for Toyo Tyres (UK) Ltd.

I was at Rockingham on the Saturday 1ST March at the LOT trackday and worked with a couple of cars using our R888 tyre regarding pressures and tread temperatures.

What I would like to do is to offer some advice on tyre temperatures and pressures and how to achieve the best from our tyres when taking part in either trackdays or racing.

The R888 has a semi race construction (very stiff) and a race tread compound. The optimum tread temperature range is between 85C and 95C measured using a probe type pyrometer, and ideally a maximum difference across the tread of 9C. The maximum hot pressure we recommend is 40psi. Camber angles up to 5 degrees are permissible but the final setting will depend on tread temperatures. It is advisable to have as much positive castor as practical as castor induces a beneficial camber change during cornering. I recommend that the tyres be put through 2 heat cycles before hard use.


The pressures you use will initially depend on the weight of the car, too little pressure on a heavy car can lead to over deflection of the tyre and subsequent failure.

Below are some basic settings:

VEHICLE WEIGHT COLD PRESSURE HOT PRESSURE
Very Light < 800kg 17 - 22 psi 22 - 29 psi
Light 800kg - 1000kg 20 - 26 psi 24 - 32 psi
Heavy 1000kg - 1400kg 23 - 27 psi 28 - 40 psi
Very Heavy > 1400kg 27 - 35 psi 37 - 40 psi


As a tyre gets hotter the pressure increases, this is due to the moisture in the air. The cold pressure you set to achieve a desired hot pressure will depend on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry. If the day/track is cold you will need to start with a higher cold pressure as the tyre will not get as hot therefore the pressure increase will not be so great.
Hot pressures must be balanced side to side. Once the tyres have cooled you will find that you will have a difference in pressure side to side, if you have been racing on a right hand track you will find the offside pressures will usually be higher than the nearside.


Changing hot inflation pressures by small amounts can be used to fine tune handling.

Reduce Oversteer Reduce rear pressures or increase front pressures
Increase Oversteer Increase rear pressures or reduce front pressures
Reduce Understeer Reduce front pressures or increase rear pressures
Increase Understeer Increase front pressures or reduce rear pressures


Achieving the required tread temperatures will depend again on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry.

You often here competitors saying “My tyres started to go of towards the end of the race”, this is usually due to the tread getting to hot.

The tread temperatures are constantly changing through out a race, hotter when cornering and cooler when on the straights and cooling even more when you are slowing to come into the pits. Therefore the temps you record in the pits will be lower than those during the race. So if you record temperatures within the range given above the probability is the temps will be too high during the race.

Increasing your tyre pressures will cause your tread temperatures to increase, more pressure stiffens the tyre’s casing which results in the tread having to do more work resulting in the tread getting hotter. Lowering your pressures will cause them to decrease.


Inevitably changing one thing will affect other things, the whole set up of your car is a compromise between anything that is adjustable.

Some of you are also asking about different compounds. Originally we only had one compound ‘GG’ (medium hard), but we have now introduced some sizes in a ‘SG’ (soft/wet) compound. This was done primarily for sprint/hillclimb (around 60 second runs) where the distances covered are relatively short and you need the tyres to work/heat up very quickly. This is not a compound I would recommend for race/trackday dry use as the tyres will go off very quickly.

The sizes that will be available are:

185/60R13, 205/60R13, 195/50R15, 205/50R15, 225/45R16, 225/45R17.

Another subject is the introduction of our Proxes R1R. This tyre was due to be launched at the beginning of 2008, unfortunately this has been delayed to at least mid 2008 but there is a good chance it will be latter than this. Regarding sizes, initially we will have a rear fit (225/45ZR17) but not the front (195/50R16).

I hope this is of some use to you.

If I can be of any further assistance please give me a call.

01933 414537


Best Regards

Alan.

Geplaatst: 16 mar 2009 18:28
door Piet
Nu snap ik helemaal niks meer van. Deze meneer zegt dat je de banden spanning moet verhogen om er meer temp. er in te krijgen. Waarom zouden wij hem dan willen verlagen?

Geplaatst: 16 mar 2009 19:33
door Piet
Light 800kg - 1000kg 20 - 26 psi
1.45 bar - 1.8 bar.

Geplaatst: 16 mar 2009 19:40
door allen
Verschil tussen voor en achter lijkt je erg groot? Ik heb er geen verstand van, maar dat dacht ik ook. Proberen is de enige oplossing... :wink:

Geplaatst: 16 mar 2009 19:44
door Herman
Deleted