Xenon *1 mei*

Vragen over bekleding, velgen e.d.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

speedster schreef: Lichten
Gasontladingslichten(XENON-lichten)
Als de dimlichtingen gasontlandigslampen (Xenonlichten) hebben,dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben.Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat en lamp met gasontlading op volle sterkte is.Bij het overschakelen van groot naar dimlicht,moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,waardoor er korte tijd weinig licht is.
Als na het inschakelen het dimlicht feller wordt, is te zien dat het gasontladigslampen zijn.Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen.Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.
Deze bepaling is natuurlijk alleen van toepassing op de auto's zoals genoemd in artikel 5.2.51 1b:

Twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006,
deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

En in artikel 115 t/m 118 wordt dan inderdaad gesproken over allerlei eisen zoals hierboven genoemd.
Geen emissietest vaan hybrides
Auto`s met een hybride aandrijving zijn vrijgesteld van de emissietest.
De stationaire meting van het CO,de lambdameting en de CO-metingen bij verhoogd toerental hoeven niet te worden uitgevoerd.
Wel moet de auto worden gecontrleerd op de aanwezigheid van een katalystator en een lambdasonde
Woohoo!!! Hybrides zijn zo schoon dat het niet erg is als ze wat extra meuk de atmosfeer in gooien? Echt slim...
EOBD gebruik
bij auto`s met een EOBD-systeem mag met een EOBD-scantool het motormanagment worden uitgelezen.Als hierin geen fouten (-codes) zitten en de Readiness is afgerond,hoeft bij stationair toerental geen CO-precentage meer gemeten te worden.Readiness houd in dat het EOBD in ht motormanagment een aantal controles heeft afgerond en klaar is om uitgelezen te worden.De viergastester,bij verhoogd toerental,moet nog wel met de viergasteter worden gedaan.Als er fouten in het motormanagment zitten of de Readiness is niet klaar moet er wel een CO-meting,met een viergastester,bij stationair toerental worden gedaan.
PETER!! Kan jij in de software van het motormanagement wijzigen dat alle testen altijd goed zijn??? Dat scheelt weer het afregelen :lol:

Wat een sukkels zeg, dit soort dingen zijn natuurlijk gewoon te faken in de ECU. Snap niet wat hier nou het probleem is, als je toch met verhoogd toerental moet meten, hoeveel
extra tijd kost het nou om bij stationair ook te meten???
De banden moeten de juiste spanning hebben.Dit is de spanning dit in de auto staat of op de tabel van een bandenfabrikant.Bij een te lage spanningen moeten de banden tijdens de keuring worden opgepompt.
De bandenspanning moet op 1 af gelijk zijn
Dit is wel een irritante. Die van mij staat lager dan aangegeven voor de Speedster. Dan maar es kijken voor een tabelletje bij Toyo...

Mark
C30-94@0.55bar
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Die laatste is misschien irritant, maar ook maar voor 10seconde, na de APK laat je de banden toch gewoon weer een beetje af? Niet iets om je druk over te maken Mark :wink:
Afbeelding
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Of je laat een stickertje drukken met de door jouw gewenste bandenspanning en plakt die op je Speedy. :idea:
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Die laatste is misschien irritant, maar ook maar voor 10seconde, na de APK laat je de banden toch gewoon weer een beetje af? Niet iets om je druk over te maken Mark :wink:
Alsof ik me er druk om ga maken zeg..
C30-94@0.55bar
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Iets irritant vinden en dan nog tabelletjes zoeken noem ik druk maken ja :lol:
Leo moet gewoon even een paar tienden erbij ploppen, hij is de enige die zich dus uiteindelijk druk moet gaan maken :wink:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

De mijne moet voor de 15e voor de APK (moet in de tussentijd ook nog even wat motorisch recht zetten :D) we zullen zien wat ze dan willen.

Vooralsnog blinken de overheidssites uit in het geven van onduidelijk informatie, dus we zullen zien wat de plaatselijke keurmeester van mening is.

Overigens... dat uitschakelen van dimlicht bij grootlicht is wél een goed punt! Dat is iets wat je nog wel eens ziet bij verkeerd geinstalleerde after market kits en is idd nogal gevaarlijk!
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik vind die halogeentjes wel best. Of ik rijd achter iemand aan die, zolang het geen speedster rijder is, als gids voor de weg dient, of ik knal groot licht wel aan. Jammer voor de mensen die te vroeg wakker worden als ik langs hun huis dender. 8)
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

hatsiekiedee.... vandaag even door de APK geslingerd en guess what.... geen enkel probleem..

De HID's zaten er uiteraard gewoon in :thumbup:

Oh... en de Duratec is daarmee ook door de eerste keuring.. woohoo!
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

Yvo,

De APK is ook niet het probleem, maar de overijverige diender die straks een bon gaat schrijven omdat jij een H-merkje inplaats van een D-merkje op je koplampunit hebt staan.

SteV6
S4 Avant
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Klopt helemaal Stephan.

Van de site van de KLPD
Verlichting
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
Met een goedkeuring APK (= momentopname) heeft de politie niets te maken.
Verkeerd lampje gemonteerd ==> geel papiertje :!:
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mmm.... heb vanavond met iemand van de RDW gesproken... iemand die iets met beleid doet.

De beste man gaf aan dat er een heleboel juridische haken en ogen aan het verhaal zitten en dat het er weliswaar even snel doorgedrukt is maar dat er eigenlijk nog helemaal niet zoveel duidelijkheid is over wat wel en wat niet kan/mag.

Wettelijk gezien mag je nl wél een beroep doen op de eerdere regeling. Je hebt op basis van die regeling geïnvesteerd, dus is het niet zo handig dat de overheid diezelfde regeling zomaar even herziet.

Het punt is niet zozeer of het volgens de typegoedkeuring wel of niet mag, het punt is dat de overheid zelf twee jaar geleden een beleid heeft geïntroduceerd wat tegen die typegoedkeuring (en dus ook het keurmerkje in de armatuur) in druist.
Juridisch begeeft men zich op glad eis door die regelgeving na twee jaar weer 180 graden te draaien. (dwaling etc.)

Het idee was om een makkelijk handvat te krijgen tegen de mensen die verblindende verlichting voeren. Uiteraard bedacht door iemand die zijn dagen achter een bureau slijt en van en naar het werk gaat met de trein want verlichting mag sowieso niet afwijken van het vastgelegde licht patroon. Dat zat dus al in de APK en kan op simpele wijze door oom agent gecontroleerd worden.

Wordt vervolgd.
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Schijnt dat er weer wat nieuws is op het gebied van de xenon verlichting:
Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het is niet langer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met het voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV). Om te voorkomen dat zaken moeten worden geseponeerd, is de feitcode N 553 inmiddels geblokkeerd in de Transactiemodule.

De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
Dat zou dus betekenen dat voor auto's van voor 1 januari 2007 (als ik het goed heb) je weer legaal om kunt naar xenon. Blijft natuurlijk wel dat je de juiste kleur (geel of wit) moet voeren en het niet verblindend mag zijn.
Nu nog kijken of het zo gaat blijven ;)

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

goh... het lijkt wel of ze het zelf ook niet zo goed wetebn :roll: :lol:
Afbeelding
speedfreak71
Nieuw lid

xenon zonder problemen

Bericht door speedfreak71 »

Het eerste wat ik bij mijn speedster heb laten doen is het lelijke opel logo uit de gril laten halen. En omdat de boel er toch af ging meteen xenon laten plaatsen. Ik ben een keer van de weg gehaald. Ik ree 40 kilometer te hard, een verkeerde baan wissel en xenon verlichting. Ik mocht met een waarschuwing (let voortaan wel goed op de borden) zonder boete mijn weg weer vervolgen.

Met xenon gaat het erom dat het niet verblind is. En dat lukt als je de juiste spiegel in de koplamp hebt. Ik weet niet of dat bij mij het geval is maar ik zie wel heel duidelijk het verschil tussen mijn xenon en die van menig later inbouw setje xenon. Dat ziet uit als en explosie van licht zonder scherpe randen aan de lichtbundel.

Op het door voor sommige van jullie geliefde programma wegmisbruikers was dat het verhaal. Het mag geen hinder veroorzaken. Het zou ook wel onzinnig bureaucratisch gelul zijn als het licht beter en veiliger is maar het niet origineel is en het daarom niet mag. Mijn Speedster is nu twee keer met xenon door de APK gekomen. Dus het loopt wel los.

Overigens is mijn Speedster geel en dus goed zichtbaar en heb overdag nooit licht aan en rij zelden in het donker.
Plaats reactie