gestript

Algemene zaken omtrent onze auto.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

piet schreef:
Ik ben benieuwd wanneer Markus en zijn mannen klaar zijn, want dan kan jij lekker toeren, en dan kan mijn Speedster er naar toe
Hee SteV6, wat voor wilde plannen heb jij dan met je Speedster? Aangezien jij ook een 2.2 hebt ben ik ook benieuwd wat vmax kan betekenen.

Jans, ik vindt het dapper dat je durft te kijken. Ik denk dat ik beter thuis kan blijven als de operatie aan de gang is.
Hi Piet

Ja, ik kreeg ,toen ik het voor het eerst zag,ook bijna de tranen in m'n ogen.

jans
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

piet schreef:Hee SteV6, wat voor wilde plannen heb jij dan met je Speedster? Aangezien jij ook een 2.2 hebt ben ik ook benieuwd wat vmax kan betekenen.
Piet, ik heb een heel lang tunings-traject in mijn hoofd zitten. Als eerste stap laat ik een multi-meter plaatsen met zeer veel mogelijkheden en potentiele uitbreidingsmogelijkheden. In mijn zoektocht naar goede olie-druk en olie-temperatuurmeters kwam ik HIER op uit.

Op mijn uitgedachte verlanglijst van aanpassingen staan:
1. Saab Aero 2.0T cilinderkop
2. Uitlaatsysteem met 60mm binnendiameter
3. Gesmeede Omega-zuigers en gesmeede drijfstangen
4. Compressorombouw
5. Bredere velgen en banden met een loopvlakbreedte van 205 voor en 235 achterop.
6. Nitron onderstel

Om uiteindelijk probleemloos 230-245pk te krijgen. Maar daar zullen wel een jaar of 2-3 overheen gaan voordat alles voor elkaar is (ook spaarvarken technisch gezien) ...

Maar ik begin dus met die digitale multi-meter, in eerste instantie met olie-ruk en olie-temperatuur, olietemperatuur afhankelijk zelf instelbaar shiftlight, boordspanning, vermogens- en koppelberekening en accelaratiemeter. En met bediening via een boordcomputerschakelaar van een Astra, ingebouwd op de ruitenwisserhandel rechts van het stuur.

Voor foto's van wat functies kijk op: FOTO'S

SteV6
S4 Avant
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

@SteV6,

Ik zie dat ik niet overdreven heb met “wilde plannen”. Dit is een heel mooi wensen lijstje. Ik zou zelf ook wel zoiets willen maar ik ben er nog uit of ik er zoveel geld, aan het motorische gedeelte, voor uit wil en of kan geven.

Toch begrijp ik een aantal dingen niet zou je mij kunnen uitleggen waarom
Saab Aero 2.0T cilinderkop, Uitlaatsysteem met 60mm binnendiameter, Gesmeede Omega-zuigers en gesmeede drijfstangen nodig zijn als je voor een compressor gaat? Ik dacht dat het juist bij een compressor dat niet nodig was of ben ik niet goed geïnformeerd?

Heb je dit lijstje samen met vmax bedacht?

Ik zelf heb nu de eerste stap genomen door een complete Milltek uitlaat te bestellen. Ik twijfel nog of ik voor de compressor ga of dat ik mezelf tevreden moet houden met 2.2L Evo175. Ja, ik weet het, het zijn 2 uiterste maar zo werkt dat bij mij. Als ik eenmaal de keuze gemaakt heb dan zie ik mezelf daar niet zo snel op terug komen. Maar dat maakt het wel weer moeilijker.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

piet schreef:@SteV6,

Ik zie dat ik niet overdreven heb met “wilde plannen”. Dit is een heel mooi wensen lijstje. Ik zou zelf ook wel zoiets willen maar ik ben er nog uit of ik er zoveel geld, aan het motorische gedeelte, voor uit wil en of kan geven.

Toch begrijp ik een aantal dingen niet zou je mij kunnen uitleggen waarom
Saab Aero 2.0T cilinderkop, Uitlaatsysteem met 60mm binnendiameter, Gesmeede Omega-zuigers en gesmeede drijfstangen nodig zijn als je voor een compressor gaat? Ik dacht dat het juist bij een compressor dat niet nodig was of ben ik niet goed geïnformeerd?

Heb je dit lijstje samen met vmax bedacht?

Ik zelf heb nu de eerste stap genomen door een complete Milltek uitlaat te bestellen. Ik twijfel nog of ik voor de compressor ga of dat ik mezelf tevreden moet houden met 2.2L Evo175. Ja, ik weet het, het zijn 2 uiterste maar zo werkt dat bij mij. Als ik eenmaal de keuze gemaakt heb dan zie ik mezelf daar niet zo snel op terug komen. Maar dat maakt het wel weer moeilijker.
Hallo Piet

Als je de zaak heel wilt houden,zit je gewoon aan gesmede zuigers ed.
Zoiets gebeurd nu bij mij .Als je er zo'n 100 pk erbij wilt hebben, gaat dit niet zomaar.Het materiaal moet er tegen bestand zijn :!:

jans
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Hoi Jans,

Als je heel veel pk's uit een standaard blok, met of zonder Turbo cq compressor, eruit wilt halen dan snap ik dat. Maar mij is verteld door het toepassen van een compressor dat de motor minder op zijn donder krijgt en dan toch nog met een respectabel aantal pk's voor terug krijgt (230). Waarom zet anders Vmax dit zo op zijn website onder 2.2L Evo230.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

piet schreef:Hoi Jans,

Als je heel veel pk's uit een standaard blok, met of zonder Turbo cq compressor, eruit wilt halen dan snap ik dat. Maar mij is verteld door het toepassen van een compressor dat de motor minder op zijn donder krijgt en dan toch nog met een respectabel aantal pk's voor terug krijgt (230). Waarom zet anders Vmax dit zo op zijn website onder 2.2L Evo230.
Hi Piet

je moet het vergelijken met mijn turbo,40 á 50 pk ekstra is een kwestie
van software en een andere uitlaat.Wil je meer ? en de zaak op lange
termijn heel houden?De zuigers en drijfstangen zijn gewoon de zwakste
schakels in een motor.De zaak wordt verschrikkelijk heet.
Krijg er zelf olie gekoelde drijfstangen in, de olie wordt met een buiten temperatuur van 15 graden, alleen al 140''a150 graden :!: Er moet zelfs
een olie koeler op ,die standaard er niet op hoeft.
Denk in jou geval dat het bij 180/190 pk ophoudt !En zou bij méér pk's
De zaak goed aanpakken.

jans
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

jans schreef:
Hi Piet

Krijg er zelf olie gekoelde drijfstangen in, de olie wordt met een buiten temperatuur van 15 graden, alleen al 140''a150 graden :!: Er moet zelfs
De zaak goed aanpakken.

jans
Weer een illusie armer. :( Over wat voor getallen hebben we het dan ongeveer voor een compressor, zuigers, drijfstangen etc.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

piet schreef:
jans schreef:
Hi Piet

De zaak goed aanpakken.

jans
Weer een illusie armer. :( Over wat voor getallen hebben we het dan ongeveer voor een compressor, zuigers, drijfstangen etc.
Volgens de laatste gegevens ongeveer 8000 euro , en ongeveer230 pk.

jans
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ok, dat klinkt bekend, ik had zo'n getal in mijn hoofd maar ik wist niet dat ik dit er allemaal voor kreeg. :) Dan is mijn droom nog niet helemaal in duigen. Wanneer zou ik terecht kunnen vraag ik me af :wink:
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

8000 euro :!: :!: :!: Bij mij blijf het een droom :evil:
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

piet schreef:
Ok, dat klinkt bekend, ik had zo'n getal in mijn hoofd maar ik wist niet dat ik dit er allemaal voor kreeg. :) Dan is mijn droom nog niet helemaal in duigen. Wanneer zou ik terecht kunnen vraag ik me af :wink:
Deze keus had ik ook ,toen ik vorig jaar voor de keus stond met mijn 2.2
Heb toen een berekening gemaakt ,of een turbo misschien meer interessant was.Was een half jaar geleden ook ongeveer 8000 euro.
heb toendertijd veel bij ons over de grens gekeken,en als je de weg weet
scheelt het gewoon teveel! En heb mijn 2.2 toen maar verkocht , en in
Duitsland een turbo van 4 maand oud gekocht .

jans
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

heb toendertijd veel bij ons over de grens gekeken,en als je de weg weet scheelt het gewoon teveel! En heb mijn 2.2 toen maar verkocht , en in
Kan ik me inderdaad voorstellen. Ik ken de weg helaas niet en in Nederland is het prijsverschil tussen een 2.2 en Turbo wat groter. Had ik alles van te voren geweten dan had ik het wellicht anders gedaan. Maar als ik nu mijn 2.2 moet gaan verkopen en daarvoor een Turbo moet gaan kopen dan kom ik er niet met een 2 extra kranten wijken.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

piet schreef:
heb toendertijd veel bij ons over de grens gekeken,en als je de weg weet scheelt het gewoon teveel! En heb mijn 2.2 toen maar verkocht , en in
Kan ik me inderdaad voorstellen. Ik ken de weg helaas niet en in Nederland is het prijsverschil tussen een 2.2 en Turbo wat groter. Had ik alles van te voren geweten dan had ik het wellicht anders gedaan. Maar als ik nu mijn 2.2 moet gaan verkopen en daarvoor een Turbo moet gaan kopen dan kom ik er niet met een 2 extra kranten wijken.
Weet nog een turbo te staan in Duitsland 28000 euro en heeft alle optie's
die er te krijgen zijn. b.j.eind 2004 met o,o km op de teller! Ongeveer
10000 euro bpm erbij , is 38000 :!: dit scheelt 20000 :!: :idea: euro.
Kijk dat is de moeite tenminste waard.Maar ja ,je moet dan wel je eigen auto eerst verkopen, en inderdaad een paar kranten wijken :shock:

jans

jans
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

10000 euro bpm erbij , is 38000 Exclamation dit scheelt 20000 Exclamation Idea euro.
Kijk dat is de moeite tenminste waard.Maar ja ,je moet dan wel je eigen auto eerst verkopen, en inderdaad een paar kranten wijken Shocked
Dat bedoel ik, Als ik de 2.2 nu zou verkopen wat krijg ik er dan voor? 22 of zo, dan ben ik nog optimistische. komen we 16 tekort. 17 met uitlaat, eeeh dacht het niet. Zoveel kranten hebben we niet in nederland. Ik zal het met de 2.2 moeten doen. Maar je hebt gelijk dat het prijsverschil enorm is tussen Duitsland en Nederland.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

piet schreef:
10000 euro bpm erbij , is 38000 Exclamation dit scheelt 20000 Exclamation Idea euro.
Kijk dat is de moeite tenminste waard.Maar ja ,je moet dan wel je eigen auto eerst verkopen, en inderdaad een paar kranten wijken Shocked
Dat bedoel ik, Als ik de 2.2 nu zou verkopen wat krijg ik er dan voor? 22 of zo, dan ben ik nog optimistische. komen we 16 tekort. 17 met uitlaat, eeeh dacht het niet. Zoveel kranten hebben we niet in nederland. Ik zal het met de 2.2 moeten doen. Maar je hebt gelijk dat het prijsverschil enorm is tussen Duitsland en Nederland.
22000 voor die van jou ,8000 die je anders zou hebben uigegeven,
is een verscli van 8000 euro.Maaaar dan rij je wel in een auto van 2004
met o.o km op de teller! én een waarde van 55000 plus euro's :P

jans
Plaats reactie