Een ander gaspedaal probleem

Alle overige technische zaken.
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

Dan ziet het er bij jouw waarschijnlijk schoner uit! :P

Een plaatje kan ik mij niet herinneren, wel dat die draadboom niet zo'n rechte vorm had enmet tie-wraps op z'n plaats werd gehouden. Ik heb de draadboomhier en daar wat 'gericht' om zeker te stellen dat hij niet tegen bewegende delen zou komen.
Dat gelige verzinkte deel is idd nauwlijks afgewerkt en heeft behoorlijk scherpe randen. Als daar een draadboom tegenaan ligt te rammelen kun je wachten beschadigde isolatie / kortsluiting.
Afbeelding
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Het probleem deed zich nu hardnekkig voor met het volgende resultaat van 2 dagen alleen stationair draaien, eindelijk een oplossing :D :

Afbeelding

Tijdens transport zaten er een aantal foutmeldingen in en wel de volgende:
-P1220 Throttle Position Sensor 2 Circuit
-P1271 Accelerator Pedal Position Sensor 1-2 Correlation
-2x P1635 5V Reference #1 Circuit

Het zag er goed uit! Nu de storing hardnekkig is kan er gezocht worden voor oorzaken! Helaas bij de garage waren er geen fout codes meer te lezen en kwam het probleem niet meer terug :evil:
Ze zijn nog wel aan het meten geweest, maar konden (logisch) niets geks meten aan de sensoren...

Straks haal ik de auto weer op met het onbekende probleem. Heb maar een scangauge 2 besteld, hoewel het motormanagement lampje niet gaat branden kan ik misschien zelf lezen en/of resetten...

Bij de garage weten ze wel 99% "zeker" dat het de ECU zelf is :roll: 1.100 euro excl. btw kost een nieuwe. Die laat ik niet voor de "gok" vervangen, dat risico vind ik te veel op moment.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik heb voor die ECU iets van 450 betaald.

Zo ben ik aan mijn spare ECU gekomen. Precies hetzelfde als jij, ook dezelfde range met foutcodes trouwens. Ze konden het niet vinden dan moet het de ECU zijn. Nieuwe ECU erin maar je raadt het al, probleem kwam terug. Heb nu een extra ECU op zolder liggen. Uiteindelijk bleek het een slecht contact te zijn cq overgang weerstand in mijn kabelboom. Helaas heb jij daar niks aan omdat mijn probleem met mijn compressor te maken had. HITec had namelijk mijn kabel moeten verlengen en dat was niet helemaal goed gegaan.

Omdat niemand wist van die verlenging zijn ze in de Opl garage er uiteindelijk achter gekomen door de kabel die van mijn ECU naar de gasklep loopt te ontrafelen. Toen zagen dat die niet goed verlengt was. Die ze prompt ook nog verkeerd repareerde waardoor ik later weer dezelfde problemen kreeg. Uiteindelijk heeft Mark voor mij de Kabel opnieuw gemaakt en sindsdien geen problemen (jaren geleden)
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Net terug van de dealer. Wat is het weer lekker om in je eigen auto te rijden zeg :D
In een slecht contact geloofde die man niet evenals het gasklephuis. Was 98% zeker de ECU. Die man had het uiterlijk van zo`n typische professor (grijs warrig haar, niet de jongste en de rest van het stereotypisch beeld)
Nieuwe ECU erin en rij klaar was overigens 1300 euro inclusief diagnose van vandaag en gisteren. ECU is dus wel goedkoper ja.

Piet, kan jij vertellen welk slecht contact het was?
Hoe vaak had jij last van deze storing?

EDIT: ik lees nu dat je je post al had aangevuld :wink: Had jij precies dezelfde foutcodes of meerdere/mindere?
Misschien maakt het voor mij dan ook wat makkelijker om te zoeken...
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Bij jouw klinkt het ook Elektrisch omdat die fouten maar af en toe optreden.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het iets met de ECU te maken heeft en als het al zo was dan zou bij een nieuwe ECU met dezelfde software dezelfde fouten moeten genereren.

Je moet ook eens goed kijken naar je aarding en kijk ook of je accu wel goed vast staat.

Kabel vanaf je gasklep naar je ECU heel goed bekijken.

Kabel van je gaspedaal naar je ECU heel goed bekijken.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Heb zitten zoeken Dennizz maar helaas. De exacte nummer weet ik niet meer. De foutcodes wisselde ook maar dat had, denk ik. andere oorzaken.
Wel sloeg de foutcode altijd op de gasklep.
Denk ook niet dat je jouw situatie kan vergelijken met de mijne. Jij hebt nog een standaard auto.

Overigens komt dit probleem wel vaker voor bij de standaard auto en ben je niet de enigste. Als ik het goed heb zijn er minimaal 2 andere die dit probleem hadden/hebben. Maar dat is al lang geleden, voor jouw tijd. :wink:

Ik heb wel de exacte prijs van de ECU gevonden. Dat gedoe had ik in Engeland en een nieuwe ECU koste me daar 433 pond.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Het zou ook nog kunnen dat de aarding naar je ECU niet goed was/is. Als die kabel naar de ECU niet goed is dan kun je hele rare effecten krijgen. Bij Piet was de aardingskabel naar de ECU ook niet aangelegd..

Mark
C30-94@0.55bar
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Ben ik weer :evil:

Vanmorgen brandde het accu lampje :cry:
De spanning gemeten van de accu 12.4 volt daarna gestart en toen was 11.8 volt.

Dynamo wekt dus niet, de riem draait wel en is dus niet gebroken.

Ik heb toen een kabel gemaakt van de min accu pool naar de motor toe, om er zeker van te zijn dat het geen massa probleem is. Dit had geen effect en dus de massa is in orde.

De rode draad op de dynamo (constante plus) zit ook vast, dat heb ik net gevoeld.

Vorig weekend de 2.4 geïnstalleerd, maar daarna nog wel een paar 100 km gereden "zonder problemen" met opladen... Ik heb een 100A dus ik heb aan de dynamo weinig gedaan... Alleen een condensator gemonteerd.

Kan de dynamo worden vervangen vanaf de rechter achterwiel kant, zonder het spruitstuk weer te demonteren? Iemand nog tips?

Hoeveel km kan ik nog rijden, voordat de auto echt niet meer rijdt?
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Het zit je niet mee.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Dennizz schreef:Alleen een condensator gemonteerd.
Hoe heb je de condensator gemonteerd?

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
S. Gonzales

een ander gaspedaal probleem

Bericht door S. Gonzales »

Hallo Mark,

Exact hetzelfde als bij jouw dynamo, alleen hebben wij een "origineel blokje" gebruikt. Dat zit echt wel goed.
Bij mijn auto hebben we dat ook op die manier gedaan alleen moest er bij mij nog meer veranderd worden omdat ik een 120 A dynamo heb.
Logisch dat je een verband zoekt met de 2,4 ombouw, het is immers wel toevallig. Maar zoals Dennis al vertelde, heeft hij na de ombouw er wel al een paar honderd kilometer probleemloos mee gereden. Wellicht blijkt achteraf dat daar nog een verband is met de gaspedaal storing. Stel dat de spanningsregelaar van de dynamo kapot is en de spanning af en toe te hoog oploopt (hoewel er geen verlichtinglampjes doorbranden), zou de ECU daar dan zo op kunnen reageren? Dus dat je uit veiligheid geen gas meer kunt geven? Zou de ECU opnieuw "geladen" kunnen worden met "firmware" waarmee de ECU weer goed zou werken?

Na een test blijkt dus dat de hele aandrijfunit cq motorblok goed massa maakt maar er kan natuurlijk nog een massa probleem zijn met het massakabeltje vanuit de kabelboom naar de ECU. Dat kabeltje zit echt wel aan de ECU steun, maar dat geeft nog geen 100% zekerheid zonder te meten. Misschien slim om nog een extra "noodkabeltje" aan te leggen van het motorblok naar de ECU.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Zit het probleem niet in de gasklep zelf?
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Elise schreef:Zit het probleem niet in de gasklep zelf?
De Opel dealer heeft er ook nog "even" naar gekeken. Sensoren ect alles gemeten en waren goed en die man vertelde dat het een standaard opel gasklep is en dat ze die echt nog nooit kapot hebben gehad of storingen erin. Daarom was het de ECU die voor 98% overbleef.
Stekkers ect zijn al meerdere keren gecontroleerd en los en weer vast gemaakt.
Ik heb echt geen idee meer... Mocht de storing nog eens terug komen ga is de bedrading maar eens helemaal en grondig controleren in een weekend. Of een (leen) ECU erin en kijken of het dan over is... (is wel de snelste en makkelijkste manier)

Ik moet nu eerst weer een werkende dynamo erin (laten) zetten, voordat we weer verder kunnen met het ECU probleem :)
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Kun je die ECU niet een keer resetten ofzo, zodat je met een verse mapping begint?
Kan me voorstellen dat foute tabellen de boel verkloten, maar ik kan me niet voorstellen dat hij echt kapot is...hij doet het, of hij doet het niet.
markv
Beheerder
Contacteer:

Re: een ander gaspedaal probleem

Bericht door markv »

S. Gonzales schreef:Hallo Mark,

Exact hetzelfde als bij jouw dynamo, alleen hebben wij een "origineel blokje" gebruikt. Dat zit echt wel goed.
Ok, klein foutje had kunnen zijn om de condensator in serie te zetten i.p.v. parallel.
S. Gonzales schreef: zoals Dennis al vertelde, heeft hij na de ombouw er wel al een paar honderd kilometer probleemloos mee gereden.
Accu gaat natuurlijk ook wel even mee gok ik zo. Maarja, als ie op een gegeven moment niet meer wordt opgeladen is het natuurlijk over..
S. Gonzales schreef: Wellicht blijkt achteraf dat daar nog een verband is met de gaspedaal storing. Stel dat de spanningsregelaar van de dynamo kapot is en de spanning af en toe te hoog oploopt (hoewel er geen verlichtinglampjes doorbranden), zou de ECU daar dan zo op kunnen reageren? Dus dat je uit veiligheid geen gas meer kunt geven? Zou de ECU opnieuw "geladen" kunnen worden met "firmware" waarmee de ECU weer goed zou werken?
Ik heb het nog nooit meegemaakt. Als de firmware zover aan gort zou zijn dan zou ik eerder verwachten dat het helemaal niet meer werkt. En ik heb op de testbank met het werkend maken van de bekabeling nogal wat dingen fout gedaan, maar dat heeft de ECU allemaal overleefd. In mijn ervaring zijn de ECU's echt HEEL robuust.
S. Gonzales schreef: Na een test blijkt dus dat de hele aandrijfunit cq motorblok goed massa maakt maar er kan natuurlijk nog een massa probleem zijn met het massakabeltje vanuit de kabelboom naar de ECU. Dat kabeltje zit echt wel aan de ECU steun, maar dat geeft nog geen 100% zekerheid zonder te meten. Misschien slim om nog een extra "noodkabeltje" aan te leggen van het motorblok naar de ECU.
Gewoon even met een multimeter doormeten toch? Je merkt het snel genoeg wanneer de massa niet goed is. Zelfde zal ook wel gelden voor de dynamo.

Overigens kan ik me wel voorstellen dat je die foutcodes zou kunnen krijgen als de spanning te laag is. Opzich nog wel simpel te testen door de accu op een lader te zetten en dan nog een keer proberen.

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie