2.4 inlaat monteren inclusief foto`s
Groundloop wordt veroorzaakt doordat je geen goed aardpunt hebt, of een verschil in massa tussen je aardpunt de accu/dynamo. Hier krijg je zo'n irritante monotome brom van.
Toen ik nog veel versterkers in m'n auto had heb ik daarom niet alleen de plus maar ook de min van de accu naar m'n versterkers getrokken.
Zo'n filtertje kan dat idd een eind oplossen. Je kan testen of dat een oplossing is door een goed aardpunt of het liefst een dikke kabel rechtstreek aan de min van de accu tegen je massa van je tulppluggen te houden.
Maar dit filter helpt niet tegen de fluittoon veroorzaakt door de dynamo.
Toen ik nog veel versterkers in m'n auto had heb ik daarom niet alleen de plus maar ook de min van de accu naar m'n versterkers getrokken.
Zo'n filtertje kan dat idd een eind oplossen. Je kan testen of dat een oplossing is door een goed aardpunt of het liefst een dikke kabel rechtstreek aan de min van de accu tegen je massa van je tulppluggen te houden.
Maar dit filter helpt niet tegen de fluittoon veroorzaakt door de dynamo.
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1680
Bij deze wordt aangegeven dat ie speciaal voor ontstoring is. Maar wel iets duurder:
http://www.display.nl/Condensatoren-elc ... 0MR06.html
http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... &R=4879901
Zoiets moet voldoende zijn, maar die gaan per 25
Solderen, amp ringtongconnector erop knijpen en even goed isoleren met krimkous.
Bij deze wordt aangegeven dat ie speciaal voor ontstoring is. Maar wel iets duurder:
http://www.display.nl/Condensatoren-elc ... 0MR06.html
http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... &R=4879901
Zoiets moet voldoende zijn, maar die gaan per 25
Solderen, amp ringtongconnector erop knijpen en even goed isoleren met krimkous.
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
hehe iemand die het ook begrijpt, ik trek ook altijd kabels vanaf de accuAndré R schreef:Groundloop wordt veroorzaakt doordat je geen goed aardpunt hebt, of een verschil in massa tussen je aardpunt de accu/dynamo. Hier krijg je zo'n irritante monotome brom van.
Toen ik nog veel versterkers in m'n auto had heb ik daarom niet alleen de plus maar ook de min van de accu naar m'n versterkers getrokken.
Zo'n filtertje kan dat idd een eind oplossen. Je kan testen of dat een oplossing is door een goed aardpunt of het liefst een dikke kabel rechtstreek aan de min van de accu tegen je massa van je tulppluggen te houden.
Maar dit filter helpt niet tegen de fluittoon veroorzaakt door de dynamo.


"A je to !" #0047
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Van de 100A dynamo kun je ook simpelweg het zwarte kapje wat modificeren zodat de originele condensator op z'n plek blijft.
Zie foto hier:
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 08&t=12932
Zie foto hier:
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 08&t=12932
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Let wel op wat deze lijm evt. doet bij meer warmte.Manta79 schreef:Zo ik heb net de zaag in de inlaat gezet en er zit geen knobbel meer aan, maar een alu plaatje met de Gonzales Pattex !
Op het engelse VX forum hadden ook een paar mensen dit gedaan en na een paar honderd km kregen die problemen met hoe de motor liep.
Bleek toen dat de kit/lijm niet voldoende bleef plakken en het alu plaatje verschoof of lucht lekte langs de randen.
Misschien handig om plaatje met de lijm/kit en nog een paar popnagels (ook afdichten voor vacuum-lekken) te fixeren op het spruitstuk.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
ssssstttt....Arno schreef:Let wel op wat deze lijm evt. doet bij meer warmte.Manta79 schreef:Zo ik heb net de zaag in de inlaat gezet en er zit geen knobbel meer aan, maar een alu plaatje met de Gonzales Pattex !
Op het engelse VX forum hadden ook een paar mensen dit gedaan en na een paar honderd km kregen die problemen met hoe de motor liep.
Bleek toen dat de kit/lijm niet voldoende bleef plakken en het alu plaatje verschoof of lucht lekte langs de randen.
Misschien handig om plaatje met de lijm/kit en nog een paar popnagels (ook afdichten voor vacuum-lekken) te fixeren op het spruitstuk.
Bye, Arno.
Misschien was dit wel de manier om een snellere auto te krijgen dan de andere

Een prima reactie, maar Gonzalis kende durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat hij dit heeft gecontroleerd.
Hoeveel graden zal het worden denk je? Ik heb geen flauw idee. ik gok op max 80 graden


Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Hoi,
ik ben vanavond om 19:00 uur begonnen en 20:30 was ik bij de dynamo aangekomen.
Alles ging gemakkelijk los. Orgineel luchtfilter kan je laten zitten, alleen buis verwijderen tot aan gasklep, stekkertjes eruit halen.
Gasklep gaat ook gemakkelijk los. Voor de stekker, grijze pinnetje indrukken en stekker lostrekken.
De ecu uitboren ging bij mij erg makkelijk, het materiaal was heel zacht, eerst 3mm boor daarna 12mm, de andere is inderdaad een holle torix, de twee tegen de wand zijn inbus. stofzuiger erbij houden is wel handig. Alu blokje eraf halen en weg, niet meer nodig.
ECU stekkers opzij hangen met klittenband, richting tankdop.
benzinedamp slangetje is ook een kliksysteem, zijkanten indrukken en omhoog trekken. opzij hangen.
Losschroeven oliepijlstok niet vergeten.
De dikke slang met gele klem, daarvan moet je de gele klem samenknijpen aan de uiteindes die je ziet zitten, uit het zwarte deel drukken dan schiet hij los. Bij mij is de slang als nieuw ?
Deze slang loopt over het chasiss, die heb ik onder het chassis doorgehaald voor de lengte.
Ik had geen kabelboom over het spruitstuk, geen ti-wraps onderop, enkel het beschreven stekkerdeel die alleen vast zit aan het inlaatspruitstuk, maar ergens anders voor is, met enige kracht lostrekken, inderdaad een ribbeltjes pennetje.
En het spruitstuk eruit "frutten"... was wel even lastig. Er kan wat vuil op de randjes van de 4 openingen in het blok liggen, vis dit handig eruit en stop de gaten dicht met schone doek.
Zet de sensor bovenop over van het oude spruitstuk in het nieuwe, kan er maar alvast inzitten.
Nou komt het mooie !!! Ik wist dat ik een 120A dynamo had... de 70 foto's sessie waar er 1 van goed was......
Alleen hij ziet eruit als een 100A als je de achterplaat eraf haalt !!
heb ik straks voor jan met de korte lul zitten zagen in het spruitstuk....
^%#&%&@#
ik heb volgens het kapje een Bosch 120A bestelnummer 09 131 264


Heb is nou wel de maat van een 100A dynamo ?? Of heb ik de maat van een 120A dynamo...
Word vervolgt... ik ga vanavond of morgenochtend spruitstuk passen.
gr.
Ries
P.S. met een condensator meter gemeten en inderdaad de bestaande in de kap is 2,2 uf
ik ben vanavond om 19:00 uur begonnen en 20:30 was ik bij de dynamo aangekomen.
Alles ging gemakkelijk los. Orgineel luchtfilter kan je laten zitten, alleen buis verwijderen tot aan gasklep, stekkertjes eruit halen.
Gasklep gaat ook gemakkelijk los. Voor de stekker, grijze pinnetje indrukken en stekker lostrekken.
De ecu uitboren ging bij mij erg makkelijk, het materiaal was heel zacht, eerst 3mm boor daarna 12mm, de andere is inderdaad een holle torix, de twee tegen de wand zijn inbus. stofzuiger erbij houden is wel handig. Alu blokje eraf halen en weg, niet meer nodig.
ECU stekkers opzij hangen met klittenband, richting tankdop.
benzinedamp slangetje is ook een kliksysteem, zijkanten indrukken en omhoog trekken. opzij hangen.
Losschroeven oliepijlstok niet vergeten.
De dikke slang met gele klem, daarvan moet je de gele klem samenknijpen aan de uiteindes die je ziet zitten, uit het zwarte deel drukken dan schiet hij los. Bij mij is de slang als nieuw ?
Deze slang loopt over het chasiss, die heb ik onder het chassis doorgehaald voor de lengte.
Ik had geen kabelboom over het spruitstuk, geen ti-wraps onderop, enkel het beschreven stekkerdeel die alleen vast zit aan het inlaatspruitstuk, maar ergens anders voor is, met enige kracht lostrekken, inderdaad een ribbeltjes pennetje.
En het spruitstuk eruit "frutten"... was wel even lastig. Er kan wat vuil op de randjes van de 4 openingen in het blok liggen, vis dit handig eruit en stop de gaten dicht met schone doek.
Zet de sensor bovenop over van het oude spruitstuk in het nieuwe, kan er maar alvast inzitten.
Nou komt het mooie !!! Ik wist dat ik een 120A dynamo had... de 70 foto's sessie waar er 1 van goed was......
Alleen hij ziet eruit als een 100A als je de achterplaat eraf haalt !!

^%#&%&@#
ik heb volgens het kapje een Bosch 120A bestelnummer 09 131 264


Heb is nou wel de maat van een 100A dynamo ?? Of heb ik de maat van een 120A dynamo...
Word vervolgt... ik ga vanavond of morgenochtend spruitstuk passen.
gr.
Ries
P.S. met een condensator meter gemeten en inderdaad de bestaande in de kap is 2,2 uf
Laatst gewijzigd door Manta79 op 13 dec 2009 9:27, 2 keer totaal gewijzigd.
"A je to !" #0047
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Het inlaatspruitstuk zit erop, aan dit type 120A dynamo hoef je ook niks te doen, behalve het lange draadeind inkorten. De inkorte bult met alu plaatje maakt dat ie gemakkelijk op zijn plaats valt.
Ik ben eigenwijs, ik heb nu van 6 verschillende bronnen gehoord dat de condensator er niet op hoeft... dus hij zit er niet op. Ik wil door !
Bij de weg, de ecu plaat zit er ook op, M6 moertje tussen de punten van een puntbektang, plakband erom heen, gaatje met hobbymesje vrij maken en voila, voor het gaatje houden en boutje aandraaien.

Edit... 00:17 uur...
Alles zit erop ! behalve mijn peilstok plaatje die ik niet kan vinden (dus nieuw moet maken) en luchtfilterbuis, paar uurtjes slapen en morgen maar eens rondrijden.
Ik ben eigenwijs, ik heb nu van 6 verschillende bronnen gehoord dat de condensator er niet op hoeft... dus hij zit er niet op. Ik wil door !
Bij de weg, de ecu plaat zit er ook op, M6 moertje tussen de punten van een puntbektang, plakband erom heen, gaatje met hobbymesje vrij maken en voila, voor het gaatje houden en boutje aandraaien.

Edit... 00:17 uur...
Alles zit erop ! behalve mijn peilstok plaatje die ik niet kan vinden (dus nieuw moet maken) en luchtfilterbuis, paar uurtjes slapen en morgen maar eens rondrijden.
"A je to !" #0047
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
2,4 inlaat monteren
Goed zo Ries!
Bij mij bleef hij tijdens het eerste ritje tot 3500 rpm goed lopen maar daarboven voelde het niet lekker. Dan niet forceren maar er lekker "onder" blijven en na een tijdje heel af en toe weer eens proberen. Later zat er nog een dipje tussen de 3500 rpm en 4000 rpm. Maar dat is nu zo goed als verdwenen. Ik neem er nog wel rustig de tijd voor, dan komt het vanzelf goed. Zo te zien ziet jouw dynamo er onder het kapje weer net iets anders uit dan de mijne, toch zie ik dat het bestelnummer exact gelijk is met de jouwe. Maar geloof me, 10 keer passen en dan (nog) steeds een paar millimeter tekort komen is ook niet leuk. En het spruitstuk onder spanning monteren is ook geen optie. Nu heb je de ombouw redelijk snel gedaan toch?
@ Arno: weet jij mischien wat voor (merk/soort) ze in Engeland hadden gebruikt, dus bij die gevallen waar het mis ging?
Bij mij bleef hij tijdens het eerste ritje tot 3500 rpm goed lopen maar daarboven voelde het niet lekker. Dan niet forceren maar er lekker "onder" blijven en na een tijdje heel af en toe weer eens proberen. Later zat er nog een dipje tussen de 3500 rpm en 4000 rpm. Maar dat is nu zo goed als verdwenen. Ik neem er nog wel rustig de tijd voor, dan komt het vanzelf goed. Zo te zien ziet jouw dynamo er onder het kapje weer net iets anders uit dan de mijne, toch zie ik dat het bestelnummer exact gelijk is met de jouwe. Maar geloof me, 10 keer passen en dan (nog) steeds een paar millimeter tekort komen is ook niet leuk. En het spruitstuk onder spanning monteren is ook geen optie. Nu heb je de ombouw redelijk snel gedaan toch?
@ Arno: weet jij mischien wat voor (merk/soort) ze in Engeland hadden gebruikt, dus bij die gevallen waar het mis ging?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
epoxylijm later vervangen door een siliconen oplossing.
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 9&start=50
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 9&start=50
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Hij is klaar.... bij het vastzetten van het luchtfilter laat ik een schroevendraaier vallen... het eerste en laatste wat is gevallen, bodemplaat half los gehaald... Ik ga zo rijden, ik ben benieuwd of ie start.
Al met al is het me reuze meegevallen.
Het peilstokplaatje klopt net als bij Gonzales/Joop van geen kant ! Beetje passen en meten en 1 gat 1cm naar binnen geboord (langste deel van het plaatje) en een kunststofbus (6mm gat, 1cm lang) ertussen maakt dat het past.

Al met al is het me reuze meegevallen.
Het peilstokplaatje klopt net als bij Gonzales/Joop van geen kant ! Beetje passen en meten en 1 gat 1cm naar binnen geboord (langste deel van het plaatje) en een kunststofbus (6mm gat, 1cm lang) ertussen maakt dat het past.

Laatst gewijzigd door Manta79 op 13 dec 2009 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
"A je to !" #0047