Pagina 2 van 4

Geplaatst: 11 dec 2009 12:13
door André R
Groundloop wordt veroorzaakt doordat je geen goed aardpunt hebt, of een verschil in massa tussen je aardpunt de accu/dynamo. Hier krijg je zo'n irritante monotome brom van.
Toen ik nog veel versterkers in m'n auto had heb ik daarom niet alleen de plus maar ook de min van de accu naar m'n versterkers getrokken.

Zo'n filtertje kan dat idd een eind oplossen. Je kan testen of dat een oplossing is door een goed aardpunt of het liefst een dikke kabel rechtstreek aan de min van de accu tegen je massa van je tulppluggen te houden.
Maar dit filter helpt niet tegen de fluittoon veroorzaakt door de dynamo.

Geplaatst: 11 dec 2009 12:37
door André R
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1680

Bij deze wordt aangegeven dat ie speciaal voor ontstoring is. Maar wel iets duurder:

http://www.display.nl/Condensatoren-elc ... 0MR06.html

http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... &R=4879901
Zoiets moet voldoende zijn, maar die gaan per 25

Solderen, amp ringtongconnector erop knijpen en even goed isoleren met krimkous.

Geplaatst: 11 dec 2009 13:48
door Manta79
André R schreef:Groundloop wordt veroorzaakt doordat je geen goed aardpunt hebt, of een verschil in massa tussen je aardpunt de accu/dynamo. Hier krijg je zo'n irritante monotome brom van.
Toen ik nog veel versterkers in m'n auto had heb ik daarom niet alleen de plus maar ook de min van de accu naar m'n versterkers getrokken.

Zo'n filtertje kan dat idd een eind oplossen. Je kan testen of dat een oplossing is door een goed aardpunt of het liefst een dikke kabel rechtstreek aan de min van de accu tegen je massa van je tulppluggen te houden.
Maar dit filter helpt niet tegen de fluittoon veroorzaakt door de dynamo.
hehe iemand die het ook begrijpt, ik trek ook altijd kabels vanaf de accu :wink: alleen het filtertje dan, dat is een een galvanische scheiding :wink:

Geplaatst: 11 dec 2009 13:51
door Exmantaa
Van de 100A dynamo kun je ook simpelweg het zwarte kapje wat modificeren zodat de originele condensator op z'n plek blijft.
Zie foto hier:
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 08&t=12932

Geplaatst: 11 dec 2009 20:40
door Manta79
Zo ik heb net de zaag in de inlaat gezet en er zit geen knobbel meer aan, maar een alu plaatje met de Gonzales Pattex ! Zaterdagmiddag begin ik langzaam aan de ombouw ! Mocht ik nog wat kunnen aanvullen dan doe ik dat.

Geplaatst: 11 dec 2009 21:24
door Dennizz
Ik wens je alvast veel succes! Laat geen moertje in je dynamo vallen he :wink:

Geplaatst: 12 dec 2009 8:04
door Arno
Manta79 schreef:Zo ik heb net de zaag in de inlaat gezet en er zit geen knobbel meer aan, maar een alu plaatje met de Gonzales Pattex !
Let wel op wat deze lijm evt. doet bij meer warmte.

Op het engelse VX forum hadden ook een paar mensen dit gedaan en na een paar honderd km kregen die problemen met hoe de motor liep.

Bleek toen dat de kit/lijm niet voldoende bleef plakken en het alu plaatje verschoof of lucht lekte langs de randen.

Misschien handig om plaatje met de lijm/kit en nog een paar popnagels (ook afdichten voor vacuum-lekken) te fixeren op het spruitstuk.

Bye, Arno.

Geplaatst: 12 dec 2009 9:00
door Dennizz
Arno schreef:
Manta79 schreef:Zo ik heb net de zaag in de inlaat gezet en er zit geen knobbel meer aan, maar een alu plaatje met de Gonzales Pattex !
Let wel op wat deze lijm evt. doet bij meer warmte.

Op het engelse VX forum hadden ook een paar mensen dit gedaan en na een paar honderd km kregen die problemen met hoe de motor liep.

Bleek toen dat de kit/lijm niet voldoende bleef plakken en het alu plaatje verschoof of lucht lekte langs de randen.

Misschien handig om plaatje met de lijm/kit en nog een paar popnagels (ook afdichten voor vacuum-lekken) te fixeren op het spruitstuk.

Bye, Arno.
ssssstttt....
Misschien was dit wel de manier om een snellere auto te krijgen dan de andere 8)

Een prima reactie, maar Gonzalis kende durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat hij dit heeft gecontroleerd.

Hoeveel graden zal het worden denk je? Ik heb geen flauw idee. ik gok op max 80 graden :?: :roll:

Geplaatst: 12 dec 2009 10:08
door Manta79
De Pattex kit van Gonzales (die ik ook gebruikt heb) houd tot zeker 90 graden en dat word dat deel waarschijnlijk niet aangezien er continue koelere lucht door/langs blaast. Maar misschien wel verstandig....

Geplaatst: 12 dec 2009 20:38
door Manta79
Hoi,

ik ben vanavond om 19:00 uur begonnen en 20:30 was ik bij de dynamo aangekomen.
Alles ging gemakkelijk los. Orgineel luchtfilter kan je laten zitten, alleen buis verwijderen tot aan gasklep, stekkertjes eruit halen.
Gasklep gaat ook gemakkelijk los. Voor de stekker, grijze pinnetje indrukken en stekker lostrekken.
De ecu uitboren ging bij mij erg makkelijk, het materiaal was heel zacht, eerst 3mm boor daarna 12mm, de andere is inderdaad een holle torix, de twee tegen de wand zijn inbus. stofzuiger erbij houden is wel handig. Alu blokje eraf halen en weg, niet meer nodig.
ECU stekkers opzij hangen met klittenband, richting tankdop.
benzinedamp slangetje is ook een kliksysteem, zijkanten indrukken en omhoog trekken. opzij hangen.
Losschroeven oliepijlstok niet vergeten.
De dikke slang met gele klem, daarvan moet je de gele klem samenknijpen aan de uiteindes die je ziet zitten, uit het zwarte deel drukken dan schiet hij los. Bij mij is de slang als nieuw ?
Deze slang loopt over het chasiss, die heb ik onder het chassis doorgehaald voor de lengte.
Ik had geen kabelboom over het spruitstuk, geen ti-wraps onderop, enkel het beschreven stekkerdeel die alleen vast zit aan het inlaatspruitstuk, maar ergens anders voor is, met enige kracht lostrekken, inderdaad een ribbeltjes pennetje.
En het spruitstuk eruit "frutten"... was wel even lastig. Er kan wat vuil op de randjes van de 4 openingen in het blok liggen, vis dit handig eruit en stop de gaten dicht met schone doek.
Zet de sensor bovenop over van het oude spruitstuk in het nieuwe, kan er maar alvast inzitten.

Nou komt het mooie !!! Ik wist dat ik een 120A dynamo had... de 70 foto's sessie waar er 1 van goed was......

Alleen hij ziet eruit als een 100A als je de achterplaat eraf haalt !! :? heb ik straks voor jan met de korte lul zitten zagen in het spruitstuk....
^%#&%&@#

ik heb volgens het kapje een Bosch 120A bestelnummer 09 131 264


Afbeelding

Afbeelding

Heb is nou wel de maat van een 100A dynamo ?? Of heb ik de maat van een 120A dynamo...

Word vervolgt... ik ga vanavond of morgenochtend spruitstuk passen.

gr.

Ries

P.S. met een condensator meter gemeten en inderdaad de bestaande in de kap is 2,2 uf

Geplaatst: 12 dec 2009 22:20
door Manta79
Het inlaatspruitstuk zit erop, aan dit type 120A dynamo hoef je ook niks te doen, behalve het lange draadeind inkorten. De inkorte bult met alu plaatje maakt dat ie gemakkelijk op zijn plaats valt.

Ik ben eigenwijs, ik heb nu van 6 verschillende bronnen gehoord dat de condensator er niet op hoeft... dus hij zit er niet op. Ik wil door !

Bij de weg, de ecu plaat zit er ook op, M6 moertje tussen de punten van een puntbektang, plakband erom heen, gaatje met hobbymesje vrij maken en voila, voor het gaatje houden en boutje aandraaien.

Afbeelding

Edit... 00:17 uur...

Alles zit erop ! behalve mijn peilstok plaatje die ik niet kan vinden (dus nieuw moet maken) en luchtfilterbuis, paar uurtjes slapen en morgen maar eens rondrijden.

2,4 inlaat monteren

Geplaatst: 13 dec 2009 9:08
door S. Gonzales
Goed zo Ries!
Bij mij bleef hij tijdens het eerste ritje tot 3500 rpm goed lopen maar daarboven voelde het niet lekker. Dan niet forceren maar er lekker "onder" blijven en na een tijdje heel af en toe weer eens proberen. Later zat er nog een dipje tussen de 3500 rpm en 4000 rpm. Maar dat is nu zo goed als verdwenen. Ik neem er nog wel rustig de tijd voor, dan komt het vanzelf goed. Zo te zien ziet jouw dynamo er onder het kapje weer net iets anders uit dan de mijne, toch zie ik dat het bestelnummer exact gelijk is met de jouwe. Maar geloof me, 10 keer passen en dan (nog) steeds een paar millimeter tekort komen is ook niet leuk. En het spruitstuk onder spanning monteren is ook geen optie. Nu heb je de ombouw redelijk snel gedaan toch?
@ Arno: weet jij mischien wat voor (merk/soort) ze in Engeland hadden gebruikt, dus bij die gevallen waar het mis ging?

Geplaatst: 13 dec 2009 9:33
door Smiley
epoxylijm later vervangen door een siliconen oplossing.
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 9&start=50

Geplaatst: 13 dec 2009 11:22
door Manta79
Hij is klaar.... bij het vastzetten van het luchtfilter laat ik een schroevendraaier vallen... het eerste en laatste wat is gevallen, bodemplaat half los gehaald... Ik ga zo rijden, ik ben benieuwd of ie start.

Al met al is het me reuze meegevallen.

Het peilstokplaatje klopt net als bij Gonzales/Joop van geen kant ! Beetje passen en meten en 1 gat 1cm naar binnen geboord (langste deel van het plaatje) en een kunststofbus (6mm gat, 1cm lang) ertussen maakt dat het past.

Afbeelding

Geplaatst: 13 dec 2009 11:30
door the-duke
supersnel gedaan :thumbup:

Veel rijdplezier!

Gr,
The Duke