Accu

Alle overige technische zaken.
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Elke 2 weken even starten en met iets verhoogd toerental (1500-2000rpm) laten draaien geen optie Piet? Paar minuten lijkt me voldoende als je accu nog goed is ... Zo heb ik het 3 jaar gedaan totdat ik een druppellader heb aangeschaft. De boordcomputer van Vmax liet zien dat de accu na zo'n start-draaisessie weer mooi op spanning stond.

(Aanschaf druppellader was nodig nadat ik door vakantie een aantal weken achter elkaar was vergeten te starten :oops: )

SteV6
S4 Avant
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

piet schreef: Zo'n zonnepaneel ding lijkt me niet echt handig. Moet hem op het dak van de garage monteren en daarna de hele afstand overbruggen.
Als je de mogelijkheid hebt om op een garagedak een paneel te plaatsen, dan kan je er over denken om een (flink) grotere te plaatsen (bijv. 1 vierkante meter of meer) en een kleine zonne-installatie te bouwen.

Dat zou dan genoeg stroom moeten leveren (met een dikke buffer-accu die gemaakt is voor een solar installatie) om je auto-accu opgeladen te houden, maar je kan evt. ook andere accu-gereedschappen of bijvoorbeeld verlichting in de garage (LED's etc.) of ventilatie mee draaien.

Beetje 'breder' kijken zeg maar :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Manta79

Re: accu

Bericht door Manta79 »

S. Gonzales schreef:
piet schreef: Zo'n zonnepaneel ding lijkt me niet echt handig. Moet hem op het dak van de garage monteren en daarna de hele afstand overbruggen.
Auto op het dak parkeren? :bag:

Bij de "action" zijn ze trouwens spotgoedkoop, ik dacht rond de € 13,-
Ja, ik had ze ooit gezien, dat was dus bij action, leuke zaak trouwens, veel voor weinig.

@Piet, gewoon een langer draadje aan de zonnecel maken, mij lijkt het nog steeds de beste oplossing in jouw geval.
"A je to !" #0047
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

SteV6 schreef:Elke 2 weken even starten en met iets verhoogd toerental (1500-2000rpm) laten draaien geen optie Piet? Paar minuten lijkt me voldoende als je accu nog goed is ...
Stel even dat de dynamo bij 1500-2000rpm 45A levert, dan doe je er dus een uur over om een accu van 45Ah vol te pompen.
Met een paar minuten laad je hoogstens bij wat je verbruikt hebt om de auto te starten lijkt me.

Stel dat je wel voldoende bij kunt laden lijkt het mij nog steeds niet aan te raden om dit te doen. Zeker niet in de winter als de olie dik is dus weinig smering. En met een paar minuten krijg je de boel nooit lekker op temperatuur.
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Arno schreef:
Als je de mogelijkheid hebt om op een garagedak een paneel te plaatsen, dan kan je er over denken om een (flink) grotere te plaatsen (bijv. 1 vierkante meter of meer) en een kleine zonne-installatie te bouwen.

Dat zou dan genoeg stroom moeten leveren (met een dikke buffer-accu die gemaakt is voor een solar installatie) om je auto-accu opgeladen te houden, maar je kan evt. ook andere accu-gereedschappen of bijvoorbeeld verlichting in de garage (LED's etc.) of ventilatie mee draaien.

Beetje 'breder' kijken zeg maar :)

Bye, Arno.
Of je bekijkt het heel breed en plakt dat hele dak vol met solar cellen en vervangt die verbrandingsmotor voor een electische.
Dan ben je helemaal klaar voor de toekomst :lol:
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Of ik koop gewoon weer zo'n mooie foute Subaru. Kan ik altijd rijden. :wink: :lol:
Ik ga eens nadenken over de opties. Voorlopig blijf ik nog even elke 2 weken een rit maken. Overigens was volgens de accu leverancier een klein blokje om genoeg om je accu op peil te houden, als je dat dan maar regelmatig doet.
PeterS
Lid
Contacteer:

Bericht door PeterS »

Mijn Speedster heeft de afgelopen twee weken stilgestaan. Eergisteren wilde ik de auto starten (diverse keren geprobeerd), maar dat lukte niet. Verlichting e.d. werkte nog wel. Gisteren een acculader gekocht en deze gaf aan dat de accu 75% vol was, dat zou dus betekenen dat het niet aan de accu lag dat de auto niet wilde starten. Toch maar even de accu(snel)lader 15 minuten aangesloten en vervolgens weer geprobeerd te starten en dit keer lukte het. Dat zou dus betekenen dat de accu meer dan 75% vol moet zijn om te kunnnen starten?
Dolfin Blue Opel Speedster 2.2 uit 2001 en Triumph TR6 uit 1969
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Peter,

Staat jouw auto dan 2 weken stil,met het alarm erop?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Toen vorig jaar mijn accu de geest gaf en ik de auto starte hoor je de startmotor heel moeizaam rondgaan en een hoop klikken. Als de startmotor gewoon rondgaat moet het iets anders zijn, denk ik.

Mijn auto starte afgelopen zondag gelijk na 2 1/2 week stilstaand 8) en die moet zelf een compressor rond krijgen.

Wat ik altijd doe in de winter is het contact aanzetten echt ff wachten tot alle geluiden weg zijn en dan met de koppeling in getrapt starten.
PeterS
Lid
Contacteer:

Bericht door PeterS »

Smiley schreef:Peter,

Ja, klopt. Staat wel vaker zolang stil zonder dat dat problemen geeft. Enige verschil met andere keren is dat het een koude periode was.

De startmotor sloeg bij het starten één keer over en daarna niet meer. Ook het alarm begon 2x spontaan te loeien tijdens het starten terwijl ik deze uit had gezet.
Dolfin Blue Opel Speedster 2.2 uit 2001 en Triumph TR6 uit 1969
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

piet schreef:Of ik koop gewoon weer zo'n mooie foute Subaru. Kan ik altijd rijden.
Cater... :oops:
Caterham => Britse degelijkheid...
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

PeterS schreef:
Smiley schreef:Peter,

Ja, klopt. Staat wel vaker zolang stil zonder dat dat problemen geeft. Enige verschil met andere keren is dat het een koude periode was.

De startmotor sloeg bij het starten één keer over en daarna niet meer. Ook het alarm begon 2x spontaan te loeien tijdens het starten terwijl ik deze uit had gezet.
Dan is het je accu. Had ik ook. Het alarm ging bij mij ook af.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

allen schreef:
piet schreef:Of ik koop gewoon weer zo'n mooie foute Subaru. Kan ik altijd rijden.
Cater... :oops:
Altijd rijden. :lol:
Edjes
Mega lid

Bericht door Edjes »

Hier ook accu weer leeg (dood?) na 2 maanden stilstand.

Ik heb een druppellader (CTEK XS800), maar die geeft geen signaal dat hij laadt. Dat betekent volgens de handleiding dat hij te leeg is, de druppellader moet een signaal terugkrijgen, of defect.
Lader doet het prima op de accu van de Saab, dus ding is niet defect.

Nou is die accu gloeiende 6 maanden oud.
Leeg gelopen en min 18 graden eroverheen = dood?

Doorlussen met de accu van de Saab: gaat wel contact aan en alarm af, maar ik krijg 'm niet gestart, weer dat tikkende geluid. Brakke kabels of toch een ander probleem?

Ook een stukje pogen aan te duwen, zonder succes (aanslepen nog niet geprobeerd).

Iemand nog tips om de accu op te laden?
Of is ie echt dood?
Bestaan er laders die wel kunnen laden bij volldig leeg?

dank!
Speedster T #5002
Manta79

Bericht door Manta79 »

Ik heb dat ook met de Ctex druppellader gehad bij een accu van een andere auto, een echt lege accu krijgt ie niet op spanning, de Ctx begint hevig te tikken (relais in de Ctex ?).
Toen eerst opgeladen met zo'n ouderwetse oranje lader, daarna deed alles weer normaal.
De Ctex heb ik zonder uitzondering altijd aan de Speedster hangen.
"A je to !" #0047
Plaats reactie