vauxhall schreef:je moet de grijparmen andersom monteren, haken naar buiten
dan aan de achterkant van het stuur de klauwen tegendraaien
zeker niet vanvoor aan de alu spaken, die zijn zo krom
Hoe zie je dat met dit apparaat? Zover mijn technische kennis werkt gaat dat niet werken.
het was in een half uur gedaan.....
accu losgehaald
het bovenste en onderste gedeelte van de kappen tussen meters en stuur zat met 6 schroefjes vast.
daarna de boutjes van het stuur losgemaakt
airbag uit het stuur gehaald (niet losgemaakt)
stuur zit met 4 boutjes op een plaat gemonteerd (die door de centrale bout wordt vastgehouden)
als het stuur los is, maar de plaat waarop het stuur zit nog op de stuuras zit, kun je bij de 2 schroefjes waar je anders niet bij komt
deze losgehaald
stengel gedemonteerd
nieuwe gemonteerd
in omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd.
fluitje van een cent eigenlijk.
M.
Life is not how many breaths you take, but about the times that take your breath away.... driving a Speedster or Lotus Elise
Mijn stuurwiel staat nogal scheef, ik denk ruim 5 graden. De de auto is verder echter perfekt uitgelijnd en spoort als een trein.
Wat kan ik het beste doen:
- opnieuw uit laten lijnen (stuur op het oog rechtzetten en de hele ophanging laten verstellen tot die weer 'klopt')?
- of het stuur zelf loshalen en recht terugzetten bij rechtuit staande wielen?
Ik dacht dat het stuur op een soort vertande kraag vast zou zitten en het gewoon een kwestie zou zijn van het ding een paar tandjes te verdraaien en weer terug erop te zetten.
Kan iemand hier misschien wat verheldering in brengen?
Bedankt vast.
Dat verdraaien van je stuur zou best kunnen werken, maar ik weet niet of je die 5 graden dan gaat halen. Volgens mij is die vertanding wat grover dan je zou willen. Stel dat je 5 graden verstelling wilt kunnen halen, dan moeten er 360/5= 72 tandjes opzitten, dat ga je niet halen ben ik bang....
Hoe is het gekomen dat het stuur zo scheef zit? Bij de vorige uitlijning gebeurd? Dat zou niet mogen en had je gelijk aan de bel moeten trekken bij de uitlijner of alsnog ermee terug gaan. Maar wie weet zit het anders...
heb hem zo gekocht en ik dacht 'dat fix ik wel'. Was verder een hele fijne auto. Of het 5 graden is weet ik niet, zeg ik zo maar uit het hoofd, maar je hebt een punt met die 72 tandjes... Of was het 10 graden? Ik zal het toch maar eens nameten dan. Misschien wel van de foto?: http://www.carfreax.com/.a/6a00d834544c ... 970c-popup
Heb je hier op het forum misschien al eens ergens gezien hoeveel tandjes er plm. op die krans zouden moeten zitten?
Ik zou het niet weten hoeveel erop zouden zitten, ik heb die hub nog nooit los gehad... Maar het zou mij verbazen als het meer dan 20 tandjes zouden zijn (dus zeg zo'n 18 graden per tandje).
Zat er eigenlijk wel een getande naaf aan het einde van de stuurstang in de speedster?
Als je het stuur eruit schroeft blijft er een flensverbinding over, waar mijn suede sparco stuurtje weer met een verloop opgebout kon worden. Maar of je die flens weer van een getande as af kan trekken? Misschien moet je even in de bibliotheek hier kijken.
Kan zijn dat je stuurrack nu ook niet in het midden staat en dan zou je wat verschil moeten zien tussen vol tegen aanslag links en vol rechts. (zou even plakkertje in deze "middenstand" boven op je stuur plakken, dat maakt het wat simpeler kijken.)
Als er geen duidelijk verschil zit dan moet je gewoon eerst je stuur anders vastzetten en fijntunen met je stuurstangen. Wel merkbaar verschil (en de goede kant op) dan zou ik eerst met beide stuurstangen je rack in het midden gaan zetten. (Slechte uitlijner...)
Okee mannen bedankt - dit komt op het 'klusjes' lijstje en niet op het 'snel even tussendoor fixen' lijstje.
Aan de stuurinrichting (rack) ga ik zelf niet klooien. In dat geval breng ik hem wel een keer naar OPC of zo (bij mij in de buurt) of wie dan ook voor hen het uitlijnen doet (en weet hoe je een Speedster opkrikt en behandelt).