Pagina 2 van 4
Geplaatst: 04 mei 2010 11:37
door markv
Maik schreef:Mooi verslag
Dit vond ik wel opmerkelijk:
De specificaties zijn:
•242° duur (standaard: 245° duur)
•10.2mm lift (standaard: 9.5mm lift)
ik wist niet dat je nokkenassen had met een nóg kortere duratie dan de standaard nokkenassen
Maar waarom deze nokken dan?

Heh, valt ngo mee toch? Mijn C1 heeft een duration van 222 graden
Voordeel is wel van korte duur en hoge lift dat je als het goed is meer koppel moet hebben en dat dat vooral meer in de lage toeren zit. Das als ik het goed heb de theorie. Maar we gaan het zien wanneer de ECU helemaal wordt ingeregeld.
Geplaatst: 04 mei 2010 13:52
door Maik
Hmmmm, 222 graden is helemaal zielig ja
Maar jij noemt extra koppel onderin een voordeel, maar ik een nadeel (daar heb je die pook naast je stoel toch voor?

).
Ik wil zoiets uiteindelijk (zie roze verlenging van de vermogensgrafiek):

Geplaatst: 04 mei 2010 14:26
door Smiley
@maik; en je nokassen, balansassen en underdrive pulley plannen dan?

Geplaatst: 04 mei 2010 14:45
door Maik
Smiley, bovenstaande grafiek is vermogen aan de wielen he
Daarbij levert het lichtere vliegwiel niet extra vermogen op en de lichtere en kleinere pulley maar 0.5pk
Het hogere vermogen zal dus moeten komen uit andere nokkenassen (254 graden?) en verwijderen balansassen (maar die gooit heel de grafiek een paar procent omhoog, dus niet alleen vanaf 5000rpm).
10 pk krijg je dan gratis (balansassen), kost je geen extra brandstof of extra aangezogen lucht.
De nokkenassen leveren hopelijk 15pk of meer op, en dat moet wel uit extra brandstof en aangezogen lucht komen, dus daarvoor moeten er grotere injectoren in en misschien ook een grotere gasklep...
Daarna kunnen we alleen nog maar gaan flowen, polijsten (drijfstangen enzo) of naar hogere toeren gaan (ITB's, nog heftigere nokkenassen, enz.).
Blijft leuk om erover te filosoferen

Geplaatst: 04 mei 2010 14:54
door Smiley
Oh....

Geplaatst: 04 mei 2010 14:59
door Maik
En lees de rest van mijn post ook nog even door (ik was aan het editten toen jij reageerde)

Geplaatst: 04 mei 2010 16:33
door tibby
@ Smiley precat zit er nog in.
@ Mark Leuk dat je de foto's hebt gepost. Dit is echt wel een fijn aandenken voor me.

Ik heb nu een 200 km erop zitten en vind dat de auto wat gewilliger wordt? (ofwel zit dit int kopke

)
@Maik reden dat ik deze nokken had genomen : Men kan alles o e m houden en ik was ook niet meer op zoek naar te extreme nokken angezien ik met een volledige standaard uitlaat zit. En ik wou met een nieuwe lei beginnen in de kop. Daarom deze keuze.
Grtz en tot na de vermogenmeting.

Geplaatst: 05 mei 2010 7:13
door markv
tibby schreef:
@ Mark Leuk dat je de foto's hebt gepost. Dit is echt wel een fijn aandenken voor me.

Ik heb nu een 200 km erop zitten en vind dat de auto wat gewilliger wordt? (ofwel zit dit int kopke

)
Het ligt eraan

Als je ondertussen al wat meer gas geeft en/of meer toeren draait dan geeft
dat natuurlijk al verandering in het gevoel. Maar uiteindelijk kan je er pas echt wat over zeggen wanneer je naar vol gas gaat. In deel belasting zal het niet zo'n verschil maken.
@Maik: 222 is inderdaad niet veel, maar motortje heeft wel vvti, en dat scheelt aanzienlijk! Wat ik verder bedoel met koppel onderin is dat je met agressieve nokkenassen daar rijbaarheid gaat kwijtraken en waarschijnljik nogal problemen gaat krijgen met stationair. Maargoed, op dat gebied gaat nog het e.e.a. geexperimenteerd worden, maar dan moet eerst de brandstofvoorziening op orde zijn.
Mark
Geplaatst: 05 mei 2010 17:55
door tibby
Dag Mark/Peter
Ik ben nog steeds niet boven de 3000 tr/min geweest.
Het lijkt (int kopke) alsof ik terug wat meer koppel heb vanaf 2000 tr/min zoals bij de Comps tijdens het (rustig) opschakelen. Maarja,'t is zoals je zegt, de uiteindelijke waardes kennen we pas na de vermogenmeting.
Grtz en tot dan!
Nu lekker op vakantie

Geplaatst: 05 mei 2010 18:44
door Maik
@Mark: met brandstofvoorziening bedoel je waarschijnlijk injectoren met meer capaciteit?
Geplaatst: 06 mei 2010 14:24
door 2-20
From what i know, standard lift is 10.0795 intake
and 10.0792 exhaust
Geplaatst: 07 mei 2010 16:09
door markv
Maik schreef:@Mark: met brandstofvoorziening bedoel je waarschijnlijk injectoren met meer capaciteit?
yes..
Geplaatst: 07 mei 2010 16:55
door Arno
2-20 schreef:From what i know, standard lift is 10.0795 intake
and 10.0792 exhaust
Would that value be measured at the cam lobes or at the valves?
Mark's figures AFAIK are the cam lobe numbers. The rocker arm ratio probably increases this by a certain % at the valves.
Bye, Arno.
Geplaatst: 08 mei 2010 16:58
door 2-20
The figures i gave are valve lifts (the ratio is around 1.4 but i can be wrong on this).
However, they are taken from the performance handbook for the L61 engine (the american version of the Z22se)
Geplaatst: 11 mei 2010 17:23
door markv
I got the information on the valve lifts from a very old thread on the vx220 forum, the infamous "Dude" (aka Anders) had his cams measured when he was building his racing Speedster. This is the thread:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... =7998&st=0
He states there that the lift on the valve is 9.5mm on the standard cam.
I've also seen the figures in the GM racing documentation. However, afaik these are on the MY2007 L61 which has different cams:
http://www.crateenginedepot.com/store/PDFS/ECS.pdf
And that is only the change on MY2007.
So I trust Anders's data more
Mark