airscoop gezocht
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Ik denk dat de calculatie voor een 2.2 net zo interessant is hierjaydee schreef:Okee, dan moet dit te doen zijn ja...
Stephan weet nog wel hoeveel lucht zijn Seat erdoor blaast bij maximum toerental en tot wat voor snelheid dat leidt in de aanzuigsnorkel.

4-takt = 1x cilinderinhoud per 2 krukasomwentelingen
Cilinderinhoud = 2,198 liter, diameter gasklep 5,8 cm, diameter restrictiecone in standaardluchtfilterbak = 4,4 cm
Toerental in de buurt van de begrenzer:
2,198 x (6400/2) = +/- 7000 liter luchtverbruik per minuut of 117 liter per seconde.
Het oppervlak in het gasklephuis waar die liters doorheen moeten is 2,9 x 2,9 x 3,1428 = 26 cm2. Hieruit volgt dat de doorstroomsnelheid van de inlaatlucht 45 m/s of 160 km/h is bij de gasklep ... In de restrictie ligt die doorstroomsnelheid zelfs op 280 km/h!
Voor stationair toerental:
2,198 x (850/2) = +/- 900 liter luchtverbruik per minuut of 15 liter per seconde. Hieruit volgt dat de doorstroomsnelhuid van de inlaatlucht 5,8 m/s of 20 km/h is bij de gasklep en 10 m/s of 36 km/h door de restrictie.
SteV6
(Disclaimer: het zijn natuurlijk allemaal versimpelingen en afrondingen voor de duidelijkheid van het verhaal)
S4 Avant
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Herman,Herman schreef:Ik kom wat lager uit:
Snelheid 100 km/u
Verbruik 8 l/100km
Benzine 8 liter/uur
Benzine 5,76 kilo/uur
Verhouding 14,7
Lucht 84,7 kilo/uur
Lucht 65,5 m3/uur
Lucht 65485 l/uur
Lucht 1091 l/minuut
Lucht 18 l/seconde
Diameter Oppervlak 1 bar
4,4 15,2 11,96 m/s
43,07 km/u
Benzine 0,72 kilo per liter
Lucht 1,293 kg/m3
En bij 1:4 (25l/100km) ongeveer 135km/u. (correctie, dat is nog geen volgas, zie onderstaand)
In deze calculatie reken je inderdaad terug hoeveel lucht er de motor in moet. Hierdoor bereken je dus het luchtverbruik in deellast.
Leuke materie om over na te denken. Je linkje is ook erg leesbaar. Ze spreken ook weer de openluchtfiltermythe tegen

Stephan
S4 Avant
Het is alleen minder als je de hoeveelheid lucht uitdrukt in massa. Qua volume verplaats je altijd het slagvolume per twee omwentelingen.Herman schreef:Klopt. Best lastig om vast te stellen hoeveel de motor werkelijk aan lucht verplaatst bij vollast.SteV6 schreef:In deze calculatie reken je inderdaad terug hoeveel lucht er de motor in moet. Hierdoor bereken je dus het luchtverbruik in deellast.
Het is wat minder dan slagvolume x omwentelingen/2 (bij n.a.'s), maar hoeveel minder is niet makkelijk te bepalen. 10%, 20%, 30%?
Jägertee
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Jaydee bedoelt denk ik dat je "volume" eigenlijk anders (meer precies) moet uitdrukken. Bij een volume hoort namelijk een druk voordat het echt iets zegt. Je kan namelijk 100 liter ingenomen lucht in de motor ook makkelijk in 10liter krijgen, of 1000 liter, alleen zullen de drukken dan respektievelijk 10 en 0.1bar zijn, maar ook dat klopt niet helemaal, want de temperatuur van de lucht zal ook anders geworden zijn en dat heeft ook weer invloed, dat heet natuurkunde
Het is dus handiger om over massa te praten, dan weet je namelijk precies wat je wilt weten, hoeveel O2 moleculen komen er je verbrandingsruimte in

Het is dus handiger om over massa te praten, dan weet je namelijk precies wat je wilt weten, hoeveel O2 moleculen komen er je verbrandingsruimte in


LOL @Herman!
Je haalt het begin van de discussie er weer bij, maar dat stadium zijn we wat mij betreft allang voorbij hoor
Wat nog wel overeind staat is dat je een heleboel lucht door de scoop moet voeren als het de inlaat van je motor is (maar dat is het dus niet, daarom dat de discussie wat mij betreft verder ontwikkeld is). En ik denk niet dat je de scoop dan ook nog kan gebruiken voor interieurventilatie.

Je haalt het begin van de discussie er weer bij, maar dat stadium zijn we wat mij betreft allang voorbij hoor

Wat nog wel overeind staat is dat je een heleboel lucht door de scoop moet voeren als het de inlaat van je motor is (maar dat is het dus niet, daarom dat de discussie wat mij betreft verder ontwikkeld is). En ik denk niet dat je de scoop dan ook nog kan gebruiken voor interieurventilatie.
Jägertee