Pagina 2 van 2

Re: Mijn eerste 180° spin

Geplaatst: 19 nov 2010 6:38
door Herman
Deleted

Geplaatst: 19 nov 2010 9:48
door Dominique
Qua wegligging valt er idd best aardig wat te verbeteren.
Echter, GM heeft er veel aan gedaan een veilige onderstuurde auto van de maken wat uiteraard bedoeld was om verrassingen zoals jij meegemaakt hebt te minimaliseren. Mega-bedrijf als GM is/was, is ook gewend auto's te maken die veilig door een breed publiek gereden moeten kunnen worden.
Toch is de trend de auto middels upgrades neutraal of zelfs richting overstuur te krijgen. Met het zwaartepunt aan de achterzijde tov het middelpunt van de auto, en de verbeterde wegligging, kan de auto wel 'snappy' reageren in een uitbreek situatie. De bandbreedte tussen grip en geen grip wordt over het algemeen namelijk kleiner. Wanneer je geconcentreerd rijdt, en de reflexen hebt hoeft dat niet een probleem te zijn, en ben je happy met de verbeterde grip. Wanneer je niets vermoedend over gladde wegen rijd en vertrouwd op de wegligging van een sportauto.... :?
Overigens ben ik zeer geconcentreerd dit weekend toch gespindt op de ring. :lol:

Condities van het wegdek varieren sterk, daar hebben we in principe geen controle op. (temperatuur, vocht, soort asfalt etc.) We zullen dus altijd verrast kunnen worden!
De enige manier om minder met de voorkant van de auto de verkeerde kant op te staan, is controle over de auto te houden wanneer zich een kritieke situatie voordoet: rijders-training!
Niets is zo leerzaam en prettig om je auto op / over het randje uit te kunnen proberen in een gecontroleerd veilige omgeving door een ervaren instructeur. (zeker wanneer je dat wegzet tegen de 'trial and error methode' op de openbare weg)
Je leert kritieke situaties te herkennen en vooral wat je in dergelijke situaties wel of juist niet te doen.
Het clubje trackday hooligans uit Schotland waar ik al een paar jaar mee op stap ga, doen elk jaar een zogenaamde Walshy-day. Voor de gezelligheid en als update cursus om controle over hun voertuig te verbeteren. Die cursus kan ik een ieder die die een lightweight rijdt aanbevelen!

Geplaatst: 19 nov 2010 10:07
door rayz25
Ik vondt de speedster hardstikke gaaf de bocht in achterkant laten uitbreken net als bij een rally wagen tot ik op gegeven moment midden op het kruispunt achterstevoren stond.

Toen reedt ik nog maar net 2 weken met auto en dacht ik ik wil hem wel langer heel houden dus dat driften heb ik eventjes in de koelkast gezet.

:lol:

Geplaatst: 19 nov 2010 10:09
door jaydee
Oblivion schreef:Wat mij vooral stoort is het zicht op de autostrade s'nachts. Naar mijn gevoel is de afstand van de lampen iets te kort maar dat zou kunnen omdat ik van 17 naar 16inch vanvoor ben veranderd. Daar moet ik eens naar laten kijken.
Als het goed is hebben jouw voorbanden een hogere wang, dus zou het verschil met 17 inch voorbanden mee moeten vallen.
De belangrijkste reden voor het slechte zicht is de afstelling van de koplampen. Ze zitten amper 50 cm boven het wegdek en hebben een standaard hellingshoek van 1,5%. Daardoor zullen ze nooit verder kunnen schijnen dan een meter of 30. Dat is idioot! In veel auto's zitten de lampen zowat 2x zo hoog en die hebben vaak een hoek van 1,2%...

Geplaatst: 19 nov 2010 10:09
door Smiley
Dominique schreef:Echter, GM heeft er veel aan gedaan een veilige onderstuurde auto van de maken wat uiteraard bedoeld was om verrassingen zoals jij meegemaakt hebt te minimaliseren. Mega-bedrijf als GM is/was, is ook gewend auto's te maken die veilig door een breed publiek gereden moeten kunnen worden.


Klopt. Ziehier de pressrelease van onze pussieversie vergeleken met de elise:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/i ... exm99.html


Die cursus kan ik een ieder die die een lightweight rijdt aanbevelen!

Yvo zou die club hiier naartoe halen dit jaar. Jammer dat dit niet gebeurd is, want daar had ik graag bij willen zijn.
Zal yvo nog eens pollen voor komend jaar, anders een tripje plannen naar de UK met meer die dit willen

Geplaatst: 19 nov 2010 10:12
door Smiley
rayz25 schreef:Toen reedt ik nog maar net 2 weken met auto en dacht ik ik wil hem wel langer heel houden dus dat driften heb ik eventjes in de koelkast gezet.
Verstandig. Driften met de speedy is lastig, door de korte wielbasis.
In combinatie met gruwelijke kosten, als je ook maar iets weet te raken, kun je misschien beter eens een circuitdagje overwegen om je testosteron los te laten :wink:

Geplaatst: 19 nov 2010 21:21
door RCduck7
Maarten schreef:Als je oudere banden hebt, zo ik er nieuwe op leggen.
Ja, de banden zijn nog altijd de eerste banden, dus zeker al 7 jaar oud maar met nog geen 23000 km op de teller zijn ze belange nog niet op. wel zijn de banden er al eens afgeweest om de velgen in het zwart te spuiten maar die zijn door een bandengarage er weer op gezet en normaal gezien goed uitgelijnd op de velg. De bandenspanning ligt ook wat aan de hoge kant zoals ik al vermoedde.
De wagen is 2 weken geleden nog naar de keuring geweest en was er zonder enige opmerking door.

Re: Mijn eerste 180° spin

Geplaatst: 19 nov 2010 21:27
door RCduck7
Herman schreef:
RCduck7 schreef:Weet iemand raad ten voordele van de rijeigenschappen?
Los van de verbeteringen aan ophanging en banden zou je traction control kunnen overwegen. Daarmee voorkom je dit soort uitbraken als gevolg van teveel vermogen op de achterwielen.
racelogic.co.uk heeft een prima setje dat in een dagje netjes in te bouwen is.
Ik had het er vroeger niet zo voor de tractioncontrol omdat ik een wagen puur wil houden, sommige zware wagens zoals TVR's en Vipers doen het immers zonder.
Maar nu denk ik er toch ietsje anders over, al is het maar om het te gebruiken bij slecht weer.
En ook, TVR's gaan vroeg of laat bij vele eigenaars ook de gracht in.

Geplaatst: 19 nov 2010 21:43
door RCduck7
Dominique schreef:De enige manier om minder met de voorkant van de auto de verkeerde kant op te staan, is controle over de auto te houden wanneer zich een kritieke situatie voordoet: rijders-training!
Niets is zo leerzaam en prettig om je auto op / over het randje uit te kunnen proberen in een gecontroleerd veilige omgeving door een ervaren instructeur. (zeker wanneer je dat wegzet tegen de 'trial and error methode' op de openbare weg)
Je leert kritieke situaties te herkennen en vooral wat je in dergelijke situaties wel of juist niet te doen.
Het clubje trackday hooligans uit Schotland waar ik al een paar jaar mee op stap ga, doen elk jaar een zogenaamde Walshy-day. Voor de gezelligheid en als update cursus om controle over hun voertuig te verbeteren. Die cursus kan ik een ieder die die een lightweight rijdt aanbevelen!
Net na mijn spin was ik aangeslagen en zeer voorzichtig maar tegelijkertijd had ik het gevoel dat ik de grenzen net wilde opzoeken van de wagen om hem (terug) wat beter te leren kennen (niet dat ik het deed), ik had er immers een 3 tal weken niet meer met gereden.
Toen ik spinde kwam ik net van het werk, wat moe en zeker niet gefocused, maar ik had het misschien ook gehad was ik geconcentreerd met rijden bezig.
Zo een Walsh day of misschien een slip/drift cursus in eigen land lijkt me intressant.
Vooral als je de banden toch wil vervangen kan je ze evengoed maar eens goed oprijden terwijl je het doet. :lol:

Geplaatst: 19 nov 2010 21:49
door RCduck7
Smiley schreef:
rayz25 schreef:Toen reedt ik nog maar net 2 weken met auto en dacht ik ik wil hem wel langer heel houden dus dat driften heb ik eventjes in de koelkast gezet.
Verstandig. Driften met de speedy is lastig, door de korte wielbasis.
Als de speedster al een korte wielbasis heeft is het misschien toch best geen spoorverbreders te plaatsen? Want dan ga je eigenlijk de wielbasis korter maken in vergelijking met de spoorbreedte die breder word.
Een Lotus Elise heeft alleszins nog een iets kortere wielbasis en iets meer spoorbreedte tegenover een speedster als het een troost is.

zie hier...
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... =wielbasis

Geplaatst: 19 nov 2010 22:32
door Dominique
RCduck7 schreef:
Dominique schreef:De enige manier om minder met de voorkant van de auto de verkeerde kant op te staan, is controle over de auto te houden wanneer zich een kritieke situatie voordoet: rijders-training!
Niets is zo leerzaam en prettig om je auto op / over het randje uit te kunnen proberen in een gecontroleerd veilige omgeving door een ervaren instructeur. (zeker wanneer je dat wegzet tegen de 'trial and error methode' op de openbare weg)
Je leert kritieke situaties te herkennen en vooral wat je in dergelijke situaties wel of juist niet te doen.
Het clubje trackday hooligans uit Schotland waar ik al een paar jaar mee op stap ga, doen elk jaar een zogenaamde Walshy-day. Voor de gezelligheid en als update cursus om controle over hun voertuig te verbeteren. Die cursus kan ik een ieder die die een lightweight rijdt aanbevelen!
Net na mijn spin was ik aangeslagen en zeer voorzichtig maar tegelijkertijd had ik het gevoel dat ik de grenzen net wilde opzoeken van de wagen om hem (terug) wat beter te leren kennen (niet dat ik het deed), ik had er immers een 3 tal weken niet meer met gereden.
Toen ik spinde kwam ik net van het werk, wat moe en zeker niet gefocused, maar ik had het misschien ook gehad was ik geconcentreerd met rijden bezig.
Zo een Walsh day of misschien een slip/drift cursus in eigen land lijkt me intressant.
Vooral als je de banden toch wil vervangen kan je ze evengoed maar eens goed oprijden terwijl je het doet. :lol:
Ik heb Walshy afgelopen weekend gesproken in Nurburg en gevraagd waarom er dit jaar niets tot stand is gekomen. Hij zegt dat de partij die het vliegveld zou regelen onvoldoende de zaken voor elkaar had, en hij wil niet riskeren dat er door onvoldoende voorbereiding voor zo'n event slechte recensies over 'Carlimits' op het www verschijnen. Planning was een week lang een (deel) vliegveld af te huren.
Overigens heeft hij wel vertrouwen dat deze week in het voorjaar van 2011 plaats kan vinden.

Voor het idee van bandenslijtage: ik rij R888's die redelijk zacht zijn tov zomerbanden, en kan daar zeker 6 volle trackdays mee rijden. Voorbanden gaan nog langer mee. Slijtage tijdens een Walshy-day lijkt mij marginaal. Wellicht kan Piet / Maarten? of Maik hier meer over zeggen.

Geplaatst: 19 nov 2010 23:40
door Smiley
Dominique schreef:Voor het idee van bandenslijtage: ik rij R888's die redelijk zacht zijn tov zomerbanden, en kan daar zeker 6 volle trackdays mee rijden. Voorbanden gaan nog langer mee.
Waar moet ik ongeveer aan denken? (slijtage achter versus voor)

Geplaatst: 20 nov 2010 7:55
door Piet
Slijtage tijdens een Walshy-day lijkt mij marginaal. Wellicht kan Piet / Maarten? of Maik hier meer over zeggen.
Slijtage ging nergens over op de bridgestones. Terwijl ik toch meerdere keren omringt was door banden rook door een 360 bij een gangetje van 100km of zo.
Als je meer talent heb dan ik dan heb je nog minder slijtage.

Ik kan de cursus ook van harte aanbevelen al was het alleen omdat je dan je eigen grenzen/talent leert kennen en die van de auto, op een veilige manier.

Geplaatst: 20 nov 2010 9:56
door Dennizz
Even off-topic: bij mij slijten de R1R als sneeuw voor de zon zeker vergeleken met de T1R.

De T1R hebben er achter 25.000 km opgezeten (1.7 en 2.0 bar) en waren wel echt kaal, terwijl er voor nog 5 mm op zat!

De R1R zijn met 4000 km al halverwege en het bijzondere is dat voor sneller slijt dan achter :lol: met 1.5 en 1.6 bar spanning. Slijtage is over de gehele breedte wel gelijk.

Met de laatste uitlijning de toe-out voor maar even "goed" gezet. Stond op 2,7 mm en staat nu op 0,6 mm. Daarbij moet ik wel zeggen dat er veel harder wordt gereden met de R1R dan met de T1R en natuurlijk op een lagere spanning icm met hardere vering.