Pagina 2 van 9

Geplaatst: 09 mar 2011 11:36
door Piet
Oh OK, dat is wel een mooie oplossing. Scheelt ook weer een paar gaten die er bij mij wel zitten voor de bevestiging van de extra koeler.

Geplaatst: 10 mar 2011 11:17
door Smiley
Exmantaa schreef:En als je goed kijkt zie je dat er een stukje plastic en lucht ter isolatie tussen de twee zit om de hete radiatorbehuizing gescheiden te houden van de koelere pre-rad.
Afbeelding

Geplaatst: 13 mar 2011 20:09
door Smiley
Dag 2, tijd voor het leuke werk :D

De klep gaat eraf, de achterwielen en de binnenbekleding.
Afbeelding
De clam wordt beschermd met bubblefolie, want je leunt er behoorlijk tegenaan.

Dan schroef je de airbox, luchtpijp, gasklep en inlaat spruitstuk los, en koppel je de fuelrail af:
Afbeelding
Ook verwijder je zo veel mogelijk koelvloeistof van de normale koeling, omdat de slangen later los moeten, en dit goedje lastig weg te poesten is.

De catchtank van de supercharger koeling kan ingebouwd worden op dezelfde houder als waar je normale koelvloeistof tankje zit.
Afbeelding
Links zie je een relais, en aan de rechterkant zit de bosch pomp.

Voor de pomp hebben we 3 draden nodig; een continue stroom, een aarde en een signaaldraad.
Voor de signaaldraad pakken we die van het brandstof relais, welke bij mij wit/paars was en aan het blauwe connector blok gedeelte zit.
Afbeelding
Ga niet blind op de kleur alleen, het gaat om pin 8 van de blauwe X2 stekker.

De continuestroom komt van de startmotor:
Afbeelding

De massa kun je van de centrale massa connector op het blok aftappen:
Afbeelding

De standaard waterkoeling slang op het blok zit precies op de plaats waar de SC poelie zit, dus die moet een andere route nemen. Je kunt over het manifold heen, of er omheen.
Wij hebben gekozen om er omheen te gaan, met een S bocht:
Afbeelding

Hier zie je de S bocht gemonteerd, met een alu connector ertussen:
Afbeelding

De onderste bevestigings bracket voor de supercharger kan op het blok geschroefd worden.
Afbeelding
Sommigen laten hem weg bij hun conversies, omdat de bout erg lastig te bereiken is.
Wij hebben hem er wel in geplaatst.

Het spruitstuk kan erop, ook wel de laminova genoemd, naar het type koeling:
Afbeelding
Je ziet aan de rechterkant 3 aansluitpunten zitten, waarvan de buitenste 2 met een Y stuk gekoppeld zijn.
De binnenste is om koelwater vanuit de SC radiator binnen te krijgen, en de buitenste 2 gaan naar de catchtank.
Deze Y splitsing wordt de dual-pass modificate genoemd.
Standaard zitten er namelijk maar 2 pijpjes op.

Dat is uiteraard 1 voor erin, en 1 voor eruit, en het koelwater gaat door alle 4 de laminova's (quad pass; van onder erin, en van boven eruit):
http://www.youtube.com/watch?v=s98OuoHAg8I
Met 3 pijpjes komt het via de binnenste pijp op de binnenste 2 laminova's binnen, en gaat het via de buitenste lamonova's naar de 2 pijpjes naar buiten.
Het koelwater wordt hierdoor minder warm, dan bij de standaard quad-pass, omdat het vlugger uit het systeem is.

De complete route van het koelwater:
Afbeelding

Hier zie de laminova cores en de Dual-pass intercooler endplate (GM Part #88958721)
Afbeelding
De laminova's kunnen het water maar 1 kant op sturen, dus zorg dat ze goed zitten, mocht je je bestaande quad pass aanpassen.

Hier zitten ze goed voor de dual pass setup:
Afbeelding

De dual pass is alleen handig voor zwaar gebruik, of als je later naar een stage-3 SC opzet wilt. (dit is een stage-2)

Uiteraard gaat er een pakking op, voor het op het blok gaat:
Afbeelding

Het spruitstuk zit erop:
Afbeelding

Hier zie je goed hoe dicht de (100A) dynamo op het spruitstuk zit:
Afbeelding
Een 120 heeft dus zeker geen zin, ook al is hij aangepast.

De injectoren van de turbo in de fuelrail:
Afbeelding

De brandstof leidingen zijn doorgezaagd, om nu via links ipv de standaard lokatie te lopen.
Afbeelding
De brandstof leidingen lopen normaal parallel rechts van het blok, zeer in de buurt van de supercharger riem, en dus erg gevaarlijk als de riem ploft.
De leidingen worden daarom afgetakt ter hoogte van het brandstoffilter, wat tegen de achterkant van de speedster zit (achter de bestuurder)

Van een stukje alu een bracket voor de pijlstokhouder gemaakt:
Afbeelding

De dradenboom moet compleet open gemaakt worden:
Afbeelding
Zorg ervoor dat je de draden van de injectoren goed nummerd, voor je begint met knippen.

De volgende draden moeten verlengd worden, omdat de ecu nu links wordt geplaatst:
4 x injectoren (4 massa draden, voor elk van de injectoren, en 4 x voeding, welke je aan elkaar kunt maken)
1 x map sensor (3 draden)
1 x ecap klep (2 draden)

Hier zie je de nieuwe brandstofslangen bovenaan binnenkomen:
Afbeelding
Deze komen op de fuelrail later.

De pinnen van de gasklep kloppen niet met de nieuwe lsj gasklep, dus de stekker moet aangepast worden:
Afbeelding
Wip met een schroevendraaier het paarse kapje los. (deze beschermt de pinnetjes tegen lostrillen)

Je ziet kleine zwarte pinnetje naar de koperkleurige stekkers zitten.
Wip ze opzij en het draadstekkerje kun je er zo uitduwen
Afbeelding

Hier zie je de draad uit de stekker:
Afbeelding

De volgende draden moeten omgewisseld worden:
Afbeelding

De ecu komt links op het achterscherm:
Afbeelding

De dradenboom kan weer opgebouwd worden. (plastic bescherming hulsen moeten er nog op)
Afbeelding

De SC snaar kan erop gezet worden. (in mijn geval een "Continental Contitech 5 PK 1285")
De poelie op de supercharger is 1.5 milimeter naar buiten gezet, om zeker te zijn dat de snaar kaarsrecht loopt op de rest van de geleiding.
Mijn 5 ribbelige snaar loopt nu links op de 6 snarige poelie. Als je de poelie 1.5 mm naar binnen zou zetten, zou hij op de buitenste 5 ribbels op de poelie draaien.

Als je dat niet doet, kun je erop wachten dat hij eraf klapt, nadat hij eerst flinkt gaat piepen (lees schuren)
Ook zijn resultaten met andere snaren niet best, en ook de strakkere 1270 die Courtenay een tijd gemonteerd heeft, wordt vanzelf een 1285 door moeder natuur.
Dan kun je beter gelijk de goede nemen :thumbup:
Afbeelding

De laatste slangen kunnen erop:
Brandstofleidingen, ecap klep, brandstof regulator.
Afbeelding

De auto starte in 1 keer, en loopt prima.
Ook met de kracht ben ik zeer tevreden. Ik denk dat ik ergens tussen de 240 en 250 zit, gezien ik nog een 2" uitlaatlijn heb.

Deze keer was het een werkdag van 18 uur.
Exmanta en speedter4fun nog hartelijk bedankt voor deze vlekkeloze en zeer snelle conversie, inclusief het verwijderen van een afgebroken bout in het blok, wat deze prutser er nog in had zitten :thumbup:

Geplaatst: 13 mar 2011 20:43
door tibby
:thumbsup:
grtz

Geplaatst: 13 mar 2011 21:11
door Exmantaa
Mooi verslag weer.

En toch knap dat jij steeds ergens met één verrassend boutje op de proppen komt... (Overigens de 1e en laatste keer dat ik met een lasapparaat in de buurt van een Speedster hoop te komen. :shock: )

Hou 'm op de weg!!

Geplaatst: 14 mar 2011 7:52
door metallic
mooi en duidelijk verslag mannen
even een vraag
begrijp ik hier uit dat er niets aan de dynamo is veranderd?
en mijn laminova heefd de standaard 2 aansluitingen voor het koelwater
i.p.v 3 hoe belangrijk is het om deze toch te vervangen/te behouden?
hoeveel heter word het koelwater en kan het kwaad?
frank kon ik dit zelf niet veranderen?
:?
gr nico :wink:

Geplaatst: 14 mar 2011 8:22
door martinb
Mooi en snel gedaan, nu lekker rijden, hou hem wel heel.

Geplaatst: 14 mar 2011 8:39
door Exmantaa
Snel is relatief... Waren 2 laaaaaaaaaaaaaaaaaaaange dagen... 8)

De 100A dynamo moet je een klein beetje aanpassen; kapje modificeren, de +12V aansluiting verzetten en een stukje van het draadeind afzagen.

Spruitstuk heeft af-fabriek 2 koelaansluitingen en zal op zich prima werken, mits je niet de grenzen van de SC opzoekt. (track days, kleinere poelies etc.) Die dual pass mod geeft dan een verbeterde koeling en chargekoeling kan je op een forced induction motor nooit teveel hebben. :wink:

(@Nico; stuur maar PM als je dit net zo als Smiley wilt hebben.)

Geplaatst: 14 mar 2011 9:01
door speedokus
Geweldig project mannen, en een schitterend verslag.
Hou hem heel Stefan.
Zou er bijna zelf zin in krijgen 8)
Grt Speedokus

Geplaatst: 14 mar 2011 10:09
door metallic
speedokus schreef:Geweldig project mannen, en een schitterend verslag.
Hou hem heel Stefan.
Zou er bijna zelf zin in krijgen 8)
Grt Speedokus
nou dit dacht ik ook ...dus ben gewoon begonnen.
wel eerst met het verzamelen natuurlijk.. :roll:
en het word je door deze mannen zo wel makkelijk gemaakt.
met dank aan de pioniers.
gr.nico :wink:

Geplaatst: 14 mar 2011 12:40
door paul
Gefeliciteerd Stephan :thumbup:

Ik wist dat je dit op stapel had staan, maar je hebt het
(met hele goede hulp :lol: :wink: ) toch nog snel voor
elkaar.

Veel plezier ermee en hou 'm heel. 8)

Groeten,
Paul.

Geplaatst: 14 mar 2011 12:56
door Pw
Goed/leuk verslag!

Veel plezier er van.

Gr.Paul.

Geplaatst: 14 mar 2011 17:32
door the-duke
Mooi verslag man!

Met veel plezier gelezen en nu maar pret maken met dat apparaat :wink:
Komt vast goed. Ik denk dat veel officiële tuners dat niet beter of in minder uren hadden kunnen doen.

Gr,
The Duke

Geplaatst: 14 mar 2011 19:12
door Maik
Dat heb je snel gedaan Stefan :)
Volgens mij komt dat ook omdat je de compressieverlagende spacer tussen blok en kop vergeten bent? :wink:
Zonder gekheid, ik dacht dat compressieverlaging bij een setup als deze nodig was?
Veel snelle km's ermee :idea:

Geplaatst: 14 mar 2011 19:36
door Smiley
Maik schreef:Volgens mij komt dat ook omdat je de compressieverlagende spacer tussen blok en kop vergeten bent? :wink:
Zonder gekheid, ik dacht dat compressieverlaging bij een setup als deze nodig was?
Je bedoelt de Saab B207 0.98mm pakking?
Niet nodig bij een Stage II met standaard poelie.
Mag wel maar moet niet.

Zodra het naar Stage III gaat wordt het wat anders, omdat een kleinere poelie (3.0/2.9) wel een compressieverlaging nodig heeft, maar dan moet je met meer rekening gaan houden, want dan komt klop om de hoek kijken, en moet de ecu het allemaal nog snappen (lees dynotijd).

Zoals het nu is zegt mijn portomonee dat het wel mooi is even :wink:

Als ik ergens nog een 2.5" op de kop kan tikken dit jaar doe ik dat nog, maar dan moet eerst het vakantiegeld gestort zijn 8)