DIY distributiekettingspanner vervangen
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Op de NA, in theorie nooit.
In de praktijk als hij begint te rammelen.
(wat echter nogal eens de kettingspanner ipv de ketting kan zijn)
Maar tegen die tijd is de ketting ook wat uitgerekt, dus beste beide vervangen.
In de praktijk als hij begint te rammelen.
(wat echter nogal eens de kettingspanner ipv de ketting kan zijn)
Maar tegen die tijd is de ketting ook wat uitgerekt, dus beste beide vervangen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- 911Speedster
- Actief lid
Die van mij heb ik samen met de Ople garage waar ik de speedster heb gekocht vervangen bij ongeveer 4500km.
Dit aangezien mijn blok mogelijk betroffen was door het gekende probleem met de verstopge olie sproeier voor de ketting smering.
Hierbij zijn dan gelijk alle geleiders, ketting, spanner en pakkingen en natuurlijk de sproeier uitgewisseld.
Is wel een flinke klus, het blok moet gekanteld worden (2 motor steunen, benzine leidingen, uitlaat moeten dan los) voor het verwijderen van 1 lange bout
We zijn er ongeveer 9 uur mee bezig geweest
Gelukkig alles op kosten van de dealer
Dit aangezien mijn blok mogelijk betroffen was door het gekende probleem met de verstopge olie sproeier voor de ketting smering.
Hierbij zijn dan gelijk alle geleiders, ketting, spanner en pakkingen en natuurlijk de sproeier uitgewisseld.
Is wel een flinke klus, het blok moet gekanteld worden (2 motor steunen, benzine leidingen, uitlaat moeten dan los) voor het verwijderen van 1 lange bout

We zijn er ongeveer 9 uur mee bezig geweest

- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
911Speedster schreef:Die van mij heb ik samen met de Ople garage waar ik de speedster heb gekocht vervangen bij ongeveer 4500km.
We zijn er ongeveer 9 uur mee bezig geweest![]()
Welke lange bout was dat ? Wanneer heb je dit gedaan, pas geleden nog ?
"A je to !" #0047
- 911Speedster
- Actief lid
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
DIY distributiekettingspanner vervangen
gertje schreef:kun je het deksel van de motor gewoon zonder iets eraf halen en er terug opzetten?

Nee, gelukkig niet. Het deksel zit met boutjes aan de cilinderkop vast!
Maar je bedoelt misschien of het makkelijk te doen is?
De ontstekingsmodule zit met een stekker en een paar boutjes vast en kan je na losmaken er zo uit pakken. Aan de rechterzijde van het kleppendeksel is een steun voor de brandstofleidingen gemonteerd met twee M6 boutjes. Daar kan je iets lastiger bij. Wanneer je die hebt losgedraaid kan je dat steuntje voorzichtig een beetje opzij duwen wanneer je het deksel weghaalt. Bij montage is dat weer een aandachtspunt.
Alle boutjes zijn van bovenaf bereikbaar (dop 10) en de pakking is normaal gesproken probleemloos opnieuw te gebruiken. De pasvlakken maak ik altijd goed schoon en daarna vet ik die voor montage altijd even in.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- 911Speedster
- Actief lid
Hier zit een soort van bajonet sluiting in. Die los hoort te springen bij het vastdraaien.
De veer kant heeft een gleuf die om de geleider valt. Als dit deel tijdens het vast draaien van de spanner in het blok niet meer mee kan draaien met de"bout" schiet het binnen deel los en wordt de ketting gespannen!
Ik hoop dat mijn beschrijving en beetje helpt
De veer kant heeft een gleuf die om de geleider valt. Als dit deel tijdens het vast draaien van de spanner in het blok niet meer mee kan draaien met de"bout" schiet het binnen deel los en wordt de ketting gespannen!
Ik hoop dat mijn beschrijving en beetje helpt

ketting vervangen
vandaag dus begonnen hier een paar foto's. dus calme er af, moter laten zakken voor die ééne bout
. alle moter steuen moeten lost ander kreeg ik dat rot ding er niet uit
.

- Bijlagen
-
- DSC01865.jpg (268.28 KiB) 3104 keer bekeken
ketting vervangen
dan wat valt er daar uit de tandwiel kast. hmm, dat komt van de ketting spanner van de ballans assen. zat gelukkig vast tussen de tandwiel kast. de vraag is nu wat doen dat veertje? moet ik dit er terug insteken en wat beter borgen. of moet ik ook een nieuwe spanner monteren?
- Bijlagen
-
- DSC01869.jpg (219.9 KiB) 3088 keer bekeken
ketting vervangen
hier zie dat het uit die spanner komt zat daar los in
!!!

- Bijlagen
-
- DSC01870.jpg (212.21 KiB) 3089 keer bekeken