Pagina 2 van 4

Geplaatst: 18 jul 2011 18:51
door gertje
om de hoeveel km moet de distributie ketting vervangen worden?

Geplaatst: 18 jul 2011 18:56
door Smiley
Op de NA, in theorie nooit.
In de praktijk als hij begint te rammelen.
(wat echter nogal eens de kettingspanner ipv de ketting kan zijn)
Maar tegen die tijd is de ketting ook wat uitgerekt, dus beste beide vervangen.

Geplaatst: 18 jul 2011 20:29
door 911Speedster
Die van mij heb ik samen met de Ople garage waar ik de speedster heb gekocht vervangen bij ongeveer 4500km.

Dit aangezien mijn blok mogelijk betroffen was door het gekende probleem met de verstopge olie sproeier voor de ketting smering.

Hierbij zijn dan gelijk alle geleiders, ketting, spanner en pakkingen en natuurlijk de sproeier uitgewisseld.

Is wel een flinke klus, het blok moet gekanteld worden (2 motor steunen, benzine leidingen, uitlaat moeten dan los) voor het verwijderen van 1 lange bout :-(

We zijn er ongeveer 9 uur mee bezig geweest :!:

Gelukkig alles op kosten van de dealer :thumbup:

Geplaatst: 18 jul 2011 21:17
door Manta79
911Speedster schreef:Die van mij heb ik samen met de Ople garage waar ik de speedster heb gekocht vervangen bij ongeveer 4500km.

Dit aangezien mijn blok mogelijk betroffen was door het gekende probleem met de verstopge olie sproeier voor de ketting smering.

Hierbij zijn dan gelijk alle geleiders, ketting, spanner en pakkingen en natuurlijk de sproeier uitgewisseld.

Is wel een flinke klus, het blok moet gekanteld worden (2 motor steunen, benzine leidingen, uitlaat moeten dan los) voor het verwijderen van 1 lange bout :-(

We zijn er ongeveer 9 uur mee bezig geweest :!:

Gelukkig alles op kosten van de dealer :thumbup:

Welke lange bout was dat ? Wanneer heb je dit gedaan, pas geleden nog ?

Geplaatst: 18 jul 2011 21:47
door Smiley
Manta79 schreef:Welke lange bout was dat ?
Nr 2 (opel nummer 00614968)
Afbeelding

Geplaatst: 19 jul 2011 7:06
door Exmantaa
Nop, staat niet op dat plaatje. In het distributiedeksel zit 1 lange bout welke tegen het subframe aanloopt. Daarvoor moet je je blok kantelen etc. :?

Geplaatst: 19 jul 2011 7:55
door 911Speedster
Exmantaa schreef:Nop, staat niet op dat plaatje. In het distributiedeksel zit 1 lange bout welke tegen het subframe aanloopt. Daarvoor moet je je blok kantelen etc. :?
Het is bout 2 in het volgende plaatje

Geplaatst: 19 jul 2011 18:37
door gertje
kun je het deksel van de motor gewoon zonder iets eraf halen en er terug opzetten?

DIY distributiekettingspanner vervangen

Geplaatst: 24 jul 2011 17:56
door S. Gonzales
gertje schreef:kun je het deksel van de motor gewoon zonder iets eraf halen en er terug opzetten?
:roll:

Nee, gelukkig niet. Het deksel zit met boutjes aan de cilinderkop vast!

Maar je bedoelt misschien of het makkelijk te doen is?
De ontstekingsmodule zit met een stekker en een paar boutjes vast en kan je na losmaken er zo uit pakken. Aan de rechterzijde van het kleppendeksel is een steun voor de brandstofleidingen gemonteerd met twee M6 boutjes. Daar kan je iets lastiger bij. Wanneer je die hebt losgedraaid kan je dat steuntje voorzichtig een beetje opzij duwen wanneer je het deksel weghaalt. Bij montage is dat weer een aandachtspunt.
Alle boutjes zijn van bovenaf bereikbaar (dop 10) en de pakking is normaal gesproken probleemloos opnieuw te gebruiken. De pasvlakken maak ik altijd goed schoon en daarna vet ik die voor montage altijd even in.
Succes!

Geplaatst: 09 sep 2012 11:00
door frederic
ik ben begonnen aan het wisselen van de ketting en spanner. en ik heb al een probleempje de nieuwe ketting spanner heb ik gedeblokkeerd om eens te testen. maar hoe krijg ik die nieuwe spanner terug in de losse stand?

Geplaatst: 09 sep 2012 14:06
door 911Speedster
Hier zit een soort van bajonet sluiting in. Die los hoort te springen bij het vastdraaien.
De veer kant heeft een gleuf die om de geleider valt. Als dit deel tijdens het vast draaien van de spanner in het blok niet meer mee kan draaien met de"bout" schiet het binnen deel los en wordt de ketting gespannen!

Ik hoop dat mijn beschrijving en beetje helpt ;-)

Geplaatst: 09 sep 2012 15:23
door frederic
probleem is dat de spanner al los gesprongen is. voor ik die heb kunnen monteren. bij de vorige versie kon je de spanner open maken en terug vast klikken. maar de nieuwe versie blijkbaar niet of wel?

ketting vervangen

Geplaatst: 09 sep 2012 17:54
door frederic
vandaag dus begonnen hier een paar foto's. dus calme er af, moter laten zakken voor die ééne bout :? . alle moter steuen moeten lost ander kreeg ik dat rot ding er niet uit :roll: .

ketting vervangen

Geplaatst: 09 sep 2012 18:00
door frederic
dan wat valt er daar uit de tandwiel kast. hmm, dat komt van de ketting spanner van de ballans assen. zat gelukkig vast tussen de tandwiel kast. de vraag is nu wat doen dat veertje? moet ik dit er terug insteken en wat beter borgen. of moet ik ook een nieuwe spanner monteren?

ketting vervangen

Geplaatst: 09 sep 2012 18:01
door frederic
hier zie dat het uit die spanner komt zat daar los in :shock: !!!