Ik weet niet in hoeverre de pomp in de speedster een heel erg ander type is als in de Elise. Daar heb ik in iedergeval vaak over gelezen dat zo rond de 250pk er issue's kunnen optreden. De ene pomp haalt wat meer als de ander. En als je op de limiet gaat komen van de pomp kan de opbrengst natuurlijk flink in elkaar storten. Maargoed, meten is weten, dus de enige manier om daar wat zinnigs over te kunnen roepen is meten wat de pomp doet.
Het compenseren t.o.v. de inlaatspruitstuk druk is zeker een mooie mogelijkheid. Voor de ECU maakt het volgens mij weinig uit qua reken werk. Als de ECU op speed/density staat zijn de waardes in de cellen gerelateerd aan de inspuittijden. Bij het mappen van de motor worden die waardes vanzelf goed gezet, ongeacht de brandstofdruk.
De cc/min metingen zijn uitgevoerd op 100% duty cycle, maar dan wel bij 3.8 bar (standaard metingen worden bij 3 bar gedaan voor zover ik weet).
Ik heb niet zelf de 3.8 bar druk gemeten. Maar in een grijs verleden heeft Leo ooit eens een test gedaan bij een speedster wat het effect is van het aansluiten van de brandstofdruk regelaar op het spruitstuk vacuum. Naast de grote wijziging in fuel trims (de ECU is daar niet op gemapped) kon je ook gelijk zien dat de druk omlaag ging t.o.v. de standaard 3.8 bar die hij had gemeten.
Peter heeft laatst ook een druk meter aan de rail gehangen en voor zover ik weet kwam hij ook uit op 3.8 bar.
Als laatste staat ook in de diagnose procedure in TIS van de ECU dat de brandstofdruk 3.8 bar moet zijn. Dus ik twijfel niet echt aan die 3.8 bar
Maar ik zou graag meer informatie verzamelen over dit deel van de Speedster. Je merkt gewoon dat er bergen cowboy verhalen zijn over wat wel en niet werkt. Als ik (en Peter ook) iets hebben gemerkt is wel dat je het gewoon zelf moet meten en op basis daarvan keuzes moet maken. Afgaan op wat de "echte tuners" doen voor deze motor lijkt vrij vaak niet de meest verstandige route..
Dus als er iemand is met een reserve brandstofpomp waar we eens wat aan kunnen meten, graag!
Mark