Pagina 2 van 32

Geplaatst: 05 apr 2012 8:43
door Maik
tibby schreef:Hey Maik.
Wie gaat de werken aan je blok ( inwendig) uitvoeren?
Grtz
Hey Tib, sorry, had jouw vraag gemist... De bedoeling is dat ik het zelf ga doen, maar ik beloof niet dat ik ergens in de tijd een belletje ga plegen naar iemand met meer ervaring met dit soort geneuzel (brommertjes ging vroeger wel, maar dat was toch wel iets simpeler) :)

Gisteravond weer wat geklust trouwens. Undertrays zijn eraf, wielkuipen zijn eruit, voorclam ligt al helemaal los, achterclam zit nog maar met 2 bouten vast. Foto's volgens nog...

Geplaatst: 05 apr 2012 16:05
door Arno
Maik schreef:moet iemand mij nog eens uitleggen wat er lomp is aan de roots blower :wink:
Heb je wel eens gezien wat een e-no-rm blok metaal zo'n ding is???

:lol:

Ik neem beetje aan dat je qua afstelling/afregeling een setup bouwt/nastreeft die wellicht juist bij de hogere toeren 'op stoom' (en in het optimale werkingsgebied van de SC) komt in plaats van vroeg in de toeren 'oomph' doet en dan juist wat afbouwt?

Zie jou niet echt als een "schakel-luie koppelmonster" bestuurder ;)

Op zich natuurlijk prima te doen met een SC en de 'Speerke' oplossing qua spelen met poelies zodat hij fysiek niet de compressor 'overtoert' (wordt dan beetje dure warmelucht-maker ;) ) en electronisch gaspedaal sturing/drukregeling om 'm het gedrag/koppelkromme te geven wat je zoekt..

Bye, Arno.

Geplaatst: 05 apr 2012 16:15
door Smiley
Heb je er al eens mee gereden Arno?

Geplaatst: 05 apr 2012 16:38
door Maik
Eerst blijft de standaard pulley erop, en dan ga ik het eerst draaiend krijgen. Een Speerke remap komt er in ieder geval ook op, dus de ingredienten voor een aardige setup zijn er straks wel :)
Met de standaard roots setup vind ik het allemaal wel meevallen met die oomph bij lage toeren, ik vind hem zeer lineair opbouwen. Nog ietsjepietsje meer oomph mag altijd wel bij hogere toeren, want schakelen vind ik best wel leuk ja :wink:

Afijn, gisteravond dus weer wat geklust, en hier dan weer de foto's:

Wielkuip linksachter eruit:
Afbeelding

Diffusers en under tray achter er nog onder:
Afbeelding

En eronderuit:
Afbeelding

Under tray voorkant:
Afbeelding

En foetsie. Anti roll bar is goed zichtbaar nu:
Afbeelding

En dat mooie (ahum) engelse shimmetje moet dus daaarrrr :)
Afbeelding

Wordt weer vervolgd natuurlijk!

Geplaatst: 05 apr 2012 17:38
door Exmantaa
Arno schreef:
Maik schreef:moet iemand mij nog eens uitleggen wat er lomp is aan de roots blower :wink:
Heb je wel eens gezien wat een e-no-rm blok metaal zo'n ding is???

:lol:

Ik neem beetje aan dat je qua afstelling/afregeling een setup bouwt/nastreeft die wellicht juist bij de hogere toeren 'op stoom' (en in het optimale werkingsgebied van de SC) komt in plaats van vroeg in de toeren 'oomph' doet en dan juist wat afbouwt?

Zie jou niet echt als een "schakel-luie koppelmonster" bestuurder ;)

Op zich natuurlijk prima te doen met een SC en de 'Speerke' oplossing qua spelen met poelies zodat hij fysiek niet de compressor 'overtoert' (wordt dan beetje dure warmelucht-maker ;) ) en electronisch gaspedaal sturing/drukregeling om 'm het gedrag/koppelkromme te geven wat je zoekt..

Bye, Arno.
Denk dat Maik iets zoekt wat zo dicht mogelijk tegen een NA gevoel aanzit. En met zo'n lompe Roots blower tussen de gasklep en inlaatpoorten gaat dat best aardig. Lekker lineair koppelverloop tot in de toerenbegrenzer. (En een oplossing die Lotus ook op de Exiges monteert, moet jou toch aanspreken... :wink: )

Geplaatst: 05 apr 2012 17:47
door Arno
Smiley schreef:Heb je er al eens mee gereden Arno?
Niet op een Speedster, wel op een Toyota-elise waar ook een roots op zit in de SC varianten..

Die vond ik persoonlijk leuk rijden, maar qua gevoel teveel 'massatraagheid' hebben qua toeren respons en terugval en net effe teveel koppel-opbouw bij lage toeren om het 'natuurlijk' te laten aanvoelen.

Nit-picking? Wellicht ja..

Vergelijk ik dat met mijn atmosferische Honda dan heeft die vergeleken bij die geblazen motor bijna gelijke 'getallen' qua koppel en pk's, maar reageert voor mij persoonlijk veel lekkerder. 'Losser' en 'happiger' zou ik bijna zeggen..

Qua toeren-bereik maakt het hier geen verschil want zowel die toyota als m'n honda gaan tot 8600 rpm en hebben een 6-bak, dus dat komt wel aardig overeen allemaal.

Begrijp me niet verkeerd.. Ik heb niets tegen 'geblazen' motoren.. Heb jaren met een paar Volvo turbo's tot volle tevredenheid gereden.

Gezien Maik z'n plan en componenten moet er wel iets moois uit komen denk ik.. Genoeg zaken om mee te fine-tunen en af te regelen zodat hij precies goed reageert voor zijn gebruik als regelmatige circuit-tuffer.

Alleen dat laatste punt qua gebruik en de nauwelijks aanwezig massatraagheid had bij mij persoonlijk een Rotrex meer favoriet gemaakt als windmolentje.. That's about it :)

Bye, Arno.

Geplaatst: 05 apr 2012 17:54
door Smiley
Rotrex is wel een fraktie 3 tot 4 keer duurder in aanschaf.
Dan nog een koelconstructie verzinnen, en een bracket voor de rotrex en dan alles nog uit zien te lijnen.
Een hoop werk, en het heeft peter ook iets van een dik jaar gekost.

Is het de elise sc van 218 pk waar je naar refereerd?
Die is toch niet gekoeld dacht ik?

Geplaatst: 05 apr 2012 20:54
door Ruben
Smiley schreef: Is het de elise sc van 218 pk waar je naar refereerd?
Die is toch niet gekoeld dacht ik?
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Verder fantastisch dat je je mening geeft met jouw kennis Arno :thumbsup:

Geplaatst: 05 apr 2012 21:10
door Smiley
Ruben schreef:Ben ik ook wel benieuwd naar.
Heeft jouw elise een charge of intercooler dat je weet Ruben?
Ik heb een keer meegereden met een SC exige, en merkte wel dat het toch hard werken is, ondanks die 223pk.
Zowel de elise SC als de exige SC zitten rond de 220 pk en 214nm.

Een standaard NA speedster heeft standaard al 203nm koppel.
Een SC doet daar nog eens 100 bij.

Hoe was dat voor je gevoel op epma vorig jaar Ruben? (even los van de zwaardere besturing, ivm grotere stuuruitslag en bredere voorbanden)

Geplaatst: 05 apr 2012 21:13
door Smiley
Arno schreef:Niet op een Speedster, wel op een Toyota-elise waar ook een roots op zit in de SC varianten..
Probeer eens een stage II SC speedster als je de kans krijgt.
Een sc elise doet 212nm. Een stage II speedster rond 300.
Dat verschil moet je toch goed voelen.

Ik kan het niet vergelijken, want heb zelf nog niet met een SC elise of exige gereden.

Geplaatst: 05 apr 2012 22:15
door Exmantaa
Arno schreef:
Smiley schreef:Heb je er al eens mee gereden Arno?
Niet op een Speedster, wel op een Toyota-elise waar ook een roots op zit in de SC varianten..

Die vond ik persoonlijk leuk rijden, maar qua gevoel teveel 'massatraagheid' hebben qua toeren respons en terugval en net effe teveel koppel-opbouw bij lage toeren om het 'natuurlijk' te laten aanvoelen.

*****

Alleen dat laatste punt qua gebruik en de nauwelijks aanwezig massatraagheid had bij mij persoonlijk een Rotrex meer favoriet gemaakt als windmolentje.. That's about it :)

Bye, Arno.
Roots, Rotrex centri, Lysholm twin srew, turbo... Alles kan en ieder heeft z'n voorkeur. Maar massatraagheid van een motor lijkt mij niet iets wat je zo alleen aan het type SC of gewicht ervan kan toeschrijven...
Een vliegwiel heeft meer effect. :wink:

De Eaton blower kan erg lekker aan het gas hangen in de hogere toeren, maar daar heb je op onze Z22SE wel een goede mapping cq. motorafstemming (o.a. nokkenas timing) voor nodig.
Maar vind de Rotrex ook een mooie kleine efficiente SC en ben erg benieuwd naar hoe dat in een Speedster rijdt. Hij heeft alleen ook z'n nadelen.

Maar nu weer verder met het bouwverslag van Maik. :)

Geplaatst: 06 apr 2012 10:15
door Ruben
Smiley schreef:
Ruben schreef:Ben ik ook wel benieuwd naar.
Heeft jouw elise een charge of intercooler dat je weet Ruben?
Ik heb een keer meegereden met een SC exige, en merkte wel dat het toch hard werken is, ondanks die 223pk.
Zowel de elise SC als de exige SC zitten rond de 220 pk en 214nm.

Een standaard NA speedster heeft standaard al 203nm koppel.
Een SC doet daar nog eens 100 bij.

Hoe was dat voor je gevoel op epma vorig jaar Ruben? (even los van de zwaardere besturing, ivm grotere stuuruitslag en bredere voorbanden)
Geen charge of intercooler. Gewoon de standaard 218 of 220 pk.

Ik vind het lastig om een vergelijk met jouw auto te maken Stefan. Ik heb me toch ingehouden omdat het niet mijn auto is en ik zou het liefst dan een uurtje op openbare wegen rijden om een goed oordeel te geven.

Over het algemeen vond ik mijn auto zowel qua motor als qua sturen scherper aanvoelen. Dus mbt het motorkarakter denk ik dan dat je voelt dat het Toyota blok liever toeren draait. Al dan niet het karakter van het originele blok dan wel het verschil in supercharger? Misschien komt de M45 makkelijker in toeren dan de M62? Of jullie supercharger? Nu ja, lastig dus.

Maar kan me wel iets voorstellen bij het verhaal van Arno. Ik denk weleens dat de 2e Cam of hoe het ook mag heten bij het Toyota blok eerder een last dan een voordeel is.

Geplaatst: 06 apr 2012 10:59
door Smiley
Ruben schreef:Over het algemeen vond ik mijn auto zowel qua motor als qua sturen scherper aanvoelen. Dus mbt het motorkarakter denk ik dan dat je voelt dat het Toyota blok liever toeren draait. Al dan niet het karakter van het originele blok dan wel het verschil in supercharger? Misschien komt de M45 makkelijker in toeren dan de M62? Of jullie supercharger? Nu ja, lastig dus.
Ah, een M45. Een blauwe speedster hier heeft die ook, en dat brengt zo'n 30pk.
Dat sluit aardig aan bij het toyota blok van 192 naar 220.
Nu nog een chargecooler erin en de software van de cup255 :wink:

Ons zafira blok is niet bepaald een toeren monster.
Daarom gaat bij sommigen de balansassen eruit, en een lichter vliegwiel erop ter compensatie.
Als je er dan ook nog een electrische waterpomp opzet, kan er een aandrijf ketting compleet verwijderd worden, en loopt het allemaal een stuk soeper in de toeren.

Maar standaard dus absoluut niet nee.

Geplaatst: 10 apr 2012 19:32
door the-duke
en Maik, nog verder aan het klussen geweest ?

Ik blijf benieuwd natuurlijk :wink:

Gr,
The Duke

Geplaatst: 10 apr 2012 20:01
door Maik
Een beetje.
De Clams liggen nu helemaal los en wachten op een paar handige handjes van een zuiplap (...) om ze eraf te trekken en naar de opslag te brengen.
Ik heb nog wat gaten gezaagd voor koelluchtslangen van de mistlampgaten naar de schijven, moet nog een keer kijken hoe ik dat later ga fabrieken.
Mistlampen blijven er dus uit, moet ergens het gewicht van de SC en het koelsysteem compenseren natuurlijk :wink: Mistlampen eruit levert bijna anderhalve kg op :idea:
Verder druk bezig met nog wat onderdelen bestellen. Morgen maar even een zwaardere brandstofpomp en stijvere klepveren bestellen, dan kan ik wat veiliger de hogere toeren opzoeken, want daar zitten nog wat mooie pk's 8)