Pagina 2 van 4

Geplaatst: 01 jul 2005 8:37
door Marcel
YEP je hebt gelijk volgens mij.

Onze speedster is 1710 mm breed.
Spoorbreedte vooraan is 1450 mm.
Spoorbreedte achteraan is 1488 mm.

Vooraan + 5,5" * 25,4 = 139.7 / 2 = 70 mm
Achteraan + 7,5" * 25,4 = 190.5 / 2 = 95 mm

Vooraan : 1450 + 70 + 70 = 1590 mm
Achteraan : 1488 + 95 + 95 = 1678 mm

Dus voor verschil breedte en buitenkant wiel 1710 – 1590 = 120 mm / 2 = 6 cm per wiel.
Dus achter verschil breedte en buitenkant wiel 1710 – 1678 = 32 mm / 2 = 1,6 cm per wiel.

Dit kan wel kloppen volgens mij, de voorwielen zitten ver naar binnen :!:

Ik heb nu:
Spoorbreedte voor 1470 mm.
Spoorbreedte achter 1488 mm.

Vooraan: 8 * 25,4 = 203.2 / 2 = 101.6 mm
Achteraan: 9 * 25,4 = 228.6 / 2 = 114.3 mm

Vooraan: 1470 + 101.6 + 101.6 = 1673.2 mm.
Achteraan: 1488 + 114.3 + 114.3 = 1724.6 mm.

Dus voor verschil breedte en buitenkant wiel 1710 – 1673.2 = 1.84 cm per wiel.
Dus achter verschil breedte en buitenkant wiel 1710 – 1716.6 = - 0.33 cm per wiel. (steken dus iets uit)

Typisch of ik reken fout (iets met de ET waarde doen :?: )of wat Jans ooit eens zei, is het per speedster veschillend, mijn voorwielen staan toch ook wel vrij gelijk met de zijkant.

Geplaatst: 01 jul 2005 21:22
door SteV6
De foto's zijn klaar. Vanmiddag Jans nog even een stukje laten sturen.

Zijn idee was dat het stuur zeer rustig is in rechte lijn, en dat m'n Speedster krap of rap :roll: de hoek om gaat. Twents kan soms moeilijk te verstaan zijn. Ik noem het zelf een zeer stabiel gevoel. Vandaag dus nog steeds tevreden.

Wel liepen de bandjes heeeeeeel lichtjes aan bij het oprijden van de drempelvormige oprit van Jans.

Dus vandaag bij Moto-Concept nog wat spoorverbreders en Turbo-frontflaps besteld. Kijken hoelang de levering duurt. Iemand daar al ervaring mee?

SteV6

Geplaatst: 01 jul 2005 21:24
door SteV6
Deel II

Geplaatst: 01 jul 2005 21:37
door jans
Vanmiddag inderdaad even de speedster getest op stuurgedrag.
Op de rechte stukken zeer stabiel rijgedrag,en in de bochten lekker scherp insturen,en nog lekker licht sturend.Heb hem niet getest ,zo ik mijn
eigen zou testen,maar had er al met al een zeer goede indruk van.
Dus zover is het een goede verbetering Stephan :wink:

jans

Geplaatst: 02 jul 2005 6:43
door Martin
SteV6 schreef: Wel liepen de bandjes heeeeeeel lichtjes aan bij het oprijden van de drempelvormige oprit van Jans.

SteV6
Ik neem aan bij volle stuur uitslag.

Ik krijg er 205-40 onder dus waarschijnlijk is dan het probleem over wat jij nu hebt en ik ga ook nog verlagen dus dan komen 205-45 helemaal niet in aanmerking denk ik.

Gr, 8) Martin

Geplaatst: 02 jul 2005 6:55
door jans
Dit heeft alles met de ET waarde van de wielen te maken.

mijne is maximaal verlaagt ,en krijg er straks 215- 45-17 op.
En kunnen er zónder aanslag gewoon op.

Geplaatst: 02 jul 2005 7:21
door Maik
Ziet er goed uit Stephan, beter dan bij de speedster in Lochum.

@Martin, ga jij die 205/40 ook op de originele achtervelgen doen? Weet je zeker dat je dat wilt doen? Met een lagere wang van de band zal die band er iets meer "getrokken" uitzien op de velg, en zal wat ieliger aan gaan doen dan Stephan zijn set-up. Ik zou dat minder mooi vinden. En je rolomtrek zal ook iets gaan verschillen, of wil je naar de VXR set-up en dan ook met VXR ABS?

gr,
M.

Geplaatst: 02 jul 2005 8:55
door Marcel
Ziet er zeker goed uit !!

Goed dat je tevreden bent over het rijgevoel :lol:

De verbreders eronder zullen hem optisch wel goed doen in ieder geval(welke 30/30 of 30/10 :?:), en die turbo frontflaps eronder is ook MOOI !!

Jammer voor je dat Jans hem niet getest heeft zoals hij zijn eigen getest zou hebben..........dan had hij er weer als nieuw bij gestaan......

Geplaatst: 02 jul 2005 9:09
door Martin
Maik schreef:Ziet er goed uit Stephan, beter dan bij de speedster in Lochum.

@Martin, ga jij die 205/40 ook op de originele achtervelgen doen? Weet je zeker dat je dat wilt doen? Met een lagere wang van de band zal die band er iets meer "getrokken" uitzien op de velg, en zal wat ieliger aan gaan doen dan Stephan zijn set-up. Ik zou dat minder mooi vinden. En je rolomtrek zal ook iets gaan verschillen, of wil je naar de VXR set-up en dan ook met VXR ABS?

gr,
M.
Orginele achtervelgen :?: nee ik ga compleet voor andere velgen het is wel 7,5 J 17 inch et moment niet bekend.
Als het er getrokken uit gaat zien dan wordt het een 45 serie als dat past voor achter vindt ik het wel mooi maar niet voor aan de voor kant.

VXR ABS :?: ik heb geen problemen met het ABS unit, moet er wel bij zeggen rij ook niet op de grens van de auto. :D

Geplaatst: 02 jul 2005 9:30
door SteV6
Martin schreef:Ik neem aan bij volle stuur uitslag.

Ik krijg er 205-40 onder dus waarschijnlijk is dan het probleem over wat jij nu hebt en ik ga ook nog verlagen dus dan komen 205-45 helemaal niet in aanmerking denk ik.

Gr, 8) Martin
Dat is inderdaad bij volle stuuruitslag, drempel op en af en met strafgewicht in de auto (in dit geval ongeveer 95kg :roll: van Jans :mrgreen: ). Maar of je daar met een 205/40 band geen last van hebt betwijfel ik sinds gisteren. Het is namelijk de hoek tussen loopvlak en wang die zachtjes het straatvuil van het chassis veegt. En het loopvlak zal ongeveer even breed zijn. Maar dat ligt aan het gekozen bandenmerk en type. Ik heb bewust voor Potenza's gekozen i.p.v. voor Sportcontact 2's omdat enkele Duitse eigenaren hebben gemerkt dat die laatste, in dezelfde maat, groter uitvallen.

SteV6

Geplaatst: 02 jul 2005 9:35
door Martin
Ik ga ook voor de Potenza's banden, deze bevallen me heel goed en andere banden is maar weer afwachten.

Gr, 8) Martin

Geplaatst: 02 jul 2005 10:35
door Maik
Marcel schreef: Dus voor verschil breedte en buitenkant wiel 1710 – 1673.2 = 1.84 cm per wiel.
Dus achter verschil breedte en buitenkant wiel 1710 – 1716.6 = - 0.33 cm per wiel. (steken dus iets uit)

Typisch of ik reken fout (iets met de ET waarde doen :?: )of wat Jans ooit eens zei, is het per speedster veschillend, mijn voorwielen staan toch ook wel vrij gelijk met de zijkant.
Ik denk dat de breedte van de body aan de voorkant iets smalles is dan de achterkant Marcel. Zou zomaar 2cm kunnen schelen. Je berekening is volgens mij helemaal goed namelijk (je leert snel :wink: )

M.

Geplaatst: 02 jul 2005 10:41
door Marcel
Maik schreef:
Ik denk dat de breedte van de body aan de voorkant iets smalles is dan de achterkant Marcel. Zou zomaar 2cm kunnen schelen. Je berekening is volgens mij helemaal goed namelijk (je leert snel :wink: )

M.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben (breedte van de body) ik kan er helaas nergens iets over vinden...........dan klopt het gelukkig...

THX :D

Geplaatst: 02 jul 2005 10:48
door SteV6
jans schreef:... Heb hem niet getest, zo ik mijn
eigen zou testen, maar had er al met al een zeer goede indruk van ...
Wat is dat nou :shock: . En waarom niet? Na jouw aanpassingen moet ik toch ook altijd even een stukkie rijden met jouw Speedster. Dan ben ik inderdaad ook voorzichtig, maar wat bedoel jij met de aangehaalde opmerking precies?

SteV6

Geplaatst: 02 jul 2005 10:57
door Maik
Hij heeft je kermit niet zo op zijn lazer gegeven zoals hij z'n eigen turbo'tje geeft...

Is het bij jullie ook zo'n raar weer? Donker, maar toch geen regen.... kan ik niet even lekker open toeren :cry:

M.