Pagina 2 van 7

Geplaatst: 31 jan 2013 17:28
door Arno
Smiley schreef: De pinnetjes van de normale dagrijverlichting aansluiting zijn zo los te trekken, waardoor je een constructie kunt maken die zo weer terug te draaien is. (de led cirkel blijft dan wel zitten uiteraard, maar voor de apk is terugdraaien naar origineel 10 min werk)
Zit er nog een echt PWM LED 'driver' boardje bij die de stroomsterkte en het voltage naar de LED's regelt, of is dit de standaard 'chinese meuk' oplossing met wat weerstandjes en wellicht een condensatortje er op?

In het laatste geval ben ik beetje bang voor de levensduur... Die is dan niet de gekenmerkte 40.000 uur van een LED, maar meer iets van 500 a 1000 voordat er LEDjes beginnen te knipperen of helemaal mee stoppen.

Bij een 'insteek' LED lampje niet zo'n probleem.. Daar zet je zo een nieuwe in, maar hier moet je dan de hele koplamp weer open maken :(

Lijkt me dus nogal in het belang van het 'heel houden' van spullen om ervoor te zorgen dat de LEDjes vooral lang heel blijven..

Bye, Arno.

Geplaatst: 31 jan 2013 21:57
door Smiley
speedokus schreef:Je weet toch wel dat deze lampen uit moeten gaan wanneer je een andere lichtbron gebruikt.
Er zijn van die speciale kastjes op de markt, die zorgen dat ze automatisch dimmen tot 30% van de lichtsterkte.
Ik gebruik ook zo,n kastje zijn ongeveer 14 euro geloof ik.
Had even niet gerekend dat groot licht ook de led ring triggert :cry:
Heb je een link voor zo'n kassie voor me?

Geplaatst: 31 jan 2013 21:58
door Smiley
Arno schreef:Zit er nog een echt PWM LED 'driver' boardje bij die de stroomsterkte en het voltage naar de LED's regelt, of is dit de standaard 'chinese meuk' oplossing met wat weerstandjes en wellicht een condensatortje er op?
Chinese meuk, dus dikke kans dat het na een tijdje stuk is.
We zullen zien. Er moet altijd een eerste gek zijn natuurlijk.
Van lens los lig ik niet meer wakker :wink:

Geplaatst: 01 feb 2013 7:56
door Pascal
Maar het idee is leuk stephan, indedaad wel omslachtig als er een lampje vervangen moet worden.

Geplaatst: 01 feb 2013 8:11
door speedokus
hoi Stefan
Het kastje komt van autostyle, er zijn 2 soorten.
De eerste laat het het licht bij starten automatisch aangaan, en bij verlichting aanzetten, zet deze de dagrijlichten automatisch uit.

De tweede zorgt ervoor dat bij gebruik van andere verlichting de DRL gedimd wordt.
Het is gemakkelijk aan te sluiten.
Succes Speedokus. :D

Geplaatst: 01 feb 2013 14:32
door gertje
Toch weer leuk dat smily een deel van de weg geplaveid heeft voor de geïnteresseerden

Geplaatst: 01 feb 2013 15:23
door sooike
speedokus schreef:hoi Stefan
Het kastje komt van autostyle, er zijn 2 soorten.
De eerste laat het het licht bij starten automatisch aangaan, en bij verlichting aanzetten, zet deze de dagrijlichten automatisch uit.

De tweede zorgt ervoor dat bij gebruik van andere verlichting de DRL gedimd wordt.
Het is gemakkelijk aan te sluiten.
Succes Speedokus. :D
Automatisch aan/uit gebeurt met een gewoon relais,

Dimmen van dagrijlicht bij verlichting aan kan je met gewone weerstand,
geen speciale kastjes nodig! (Info van Hella)

Geplaatst: 01 feb 2013 16:53
door Super7
Mijn fabr orig. Drls op min Mercedes gaan automatisch uit bij inschakelen verlichting...

Zou je dat ook met een relais kunnen oplossen?
Dat ze dimmen ipv uit gaan?

Geplaatst: 01 feb 2013 17:05
door sooike
Als het originele dagrijlichten zijn, en je hebt een recente Mercedes, zou het nog eenvoudiger kunnen misschien.

Een langs je Mercedes-dealer gaan, en informeren of het met software aan te passen is, dikwijls is het effe programmeren en klaar!

Ook zo met vb. modellen van de VW-groep waar je US pinkers wil, 3min werk nu, vroeger 5/21W lampje monteren, diode, extra bedrading, solderen............

Geplaatst: 01 feb 2013 17:08
door Super7
Klopt..

Op m'n a5 heb ik heeeeel veel opties gratis gehad.. Op die manier..

De Benz dealer zegt dat het niet mogelijk is qua software.. Dus vraagt 180 voor het doorlussen.. Terwijl ik op mb fora lees dat het mogelijk zou moeten zijn als ze 'm op us code zetten...

Geplaatst: 01 feb 2013 17:34
door sooike
Wettelijk zit het zo in elkaar:

- Volgens richtlijn ECE R-48 mogen dagrijlichten blijven branden bij het inschakelen van de originele verlichting op voorwaarde dat ze gedimd worden. In deze situatie spreekt men van positielichten, en moeten ze op minstens 35cm hoogte gemeten vanop de grond gemonteerd zijn.

Gewone dagrijlichten die automatisch uitschakelen bij het inschakelen van de originele verlichting moeten op minstens 25cm van de grond gemonteerd worden. :wink:

Geplaatst: 01 feb 2013 17:59
door Smiley
speedokus schreef:hoi Stefan
Het kastje komt van autostyle, er zijn 2 soorten.
De eerste laat het het licht bij starten automatisch aangaan, en bij verlichting aanzetten, zet deze de dagrijlichten automatisch uit.
Doe eens linken speedokus.
Die autostyle website is gruwelijk groot, en ik heb al teveel tijd weggegooit om die unversele splitters van jou eens proberen te vinden.

Geplaatst: 02 feb 2013 9:44
door speedokus
hier is de link van autostyle smiley

http://www.autostyle.nl/sy-drl300b.html

Geplaatst: 02 feb 2013 12:18
door Smiley
Bedankt speedokus.
Ik ga ermee aan de slag.
Mooiste zou zijn als ik het signaal van de het groot licht zou kunnen gebruiken om de ledring te laten dimmen.
Dan hoef ik alleen bedrading binnen de lamp te houden, en het kastje een plekje te geven.

Geplaatst: 02 feb 2013 13:08
door speedokus
je moet het signaal van de stadslichtjes nemen, want hij moet gaan dimmen bij iedere vorm van ingeschakelde verlichting.