Geplaatst: 26 jul 2005 9:44
Marcel schreef:Ook goed........accent is accentjans schreef:NoordelingenDe wijzen komen uit het OOSTEN
![]()
![]()
HAHAHA ik versta Martin uit Vlagtwedde nauwelijks


De Nederlandse Opel Speedster Club
http://www.speedsterclub.nl/forum/
Marcel schreef:Ook goed........accent is accentjans schreef:NoordelingenDe wijzen komen uit het OOSTEN
![]()
![]()
HeHe , waar bleef je nou MartinMartin schreef:![]()
Lichtmetalen wielen horen toch op 110 Nm vastgetrokken te worden? of is dat bij een Speedy anders?SteV6 schreef:Zorg dat je in ieder geval een garagekrik met houtblokje en momentsleutel tot je beschikking hebt.
Ik heb de wielbouten na het plaatsen van de verbreders zo vast mogelijk aangedraaid voordat ik de auto weer liet zakken. En dan als het wiel weer op de grond staat de bouten even met de momentsleutel op 90Nm natrekken.
Laat je de auto te vroeg zakken dan kunnen de bouten nog wat speling hebben en loop je de kans dat je onbalans in de wielen krijgt omdat ze dan niet goed gecentreerd op de naaf zitten.
Maar het is niet moeilijk. Als je doorwerkt een karweitje van een half uurtje.
SteV6
trek ze persoonlijk gewoon aan, tot ze niet meer bewegen.stef666 schreef:Lichtmetalen wielen horen toch op 110 Nm vastgetrokken te worden? of is dat bij een Speedy anders?SteV6 schreef:Zorg dat je in ieder geval een garagekrik met houtblokje en momentsleutel tot je beschikking hebt.
Ik heb de wielbouten na het plaatsen van de verbreders zo vast mogelijk aangedraaid voordat ik de auto weer liet zakken. En dan als het wiel weer op de grond staat de bouten even met de momentsleutel op 90Nm natrekken.
Laat je de auto te vroeg zakken dan kunnen de bouten nog wat speling hebben en loop je de kans dat je onbalans in de wielen krijgt omdat ze dan niet goed gecentreerd op de naaf zitten.
Maar het is niet moeilijk. Als je doorwerkt een karweitje van een half uurtje.
SteV6
Afhankelijk van het gebruik, die van Jan staan op 60Nm.......(poetsstand)stef666 schreef: Lichtmetalen wielen horen toch op 110 Nm vastgetrokken te worden? of is dat bij een Speedy anders?
Het is droogHendrik-Jan schreef: Thanks.
Vanavond gaan ze er onder (als het droog is).
Jan klopt niet echt.jans schreef:De enigste bout die ik aanhaal ,zijn kippeboutendie haal ik naar binnen met 12,86 nm
Dat betekend , dat ik een auto sloperij kan beginnenMarcel schreef:Jan klopt niet echt.jans schreef:De enigste bout die ik aanhaal ,zijn kippeboutendie haal ik naar binnen met 12,86 nm
Volgens mij zit jouw mond op laten we zeggen 1,6 mtr hoogte.
1 kg is 10 Newton
jij weegt laten we zeggen 95 kg = 950 Newton.
950 Newton x 1,6 mtr = ca 1500Nm waarmee jij je kippepootje wegwerkt
haha wie weet..........de olifant in de porceleinkastjans schreef: Dat betekend , dat ik een auto sloperij kan beginnen
Ga er niet aan hangen of erop staan of zo. gewoon vast is vast.stef666 schreef:En dan kunnen je wielen dus écht scheuren op de boutgaten, En da's echt serieus. Als jij met je gewicht je wielen maar zo vast natrekt dat er geen beweging in zit gaan ze gegarandeerd een keer scheuren
Die ellende wil ik niet hebben, en daarom heb ik een relatief "goedkope" momentsleutel aangeschaft voor de grote krachten. Voor de Newtonmeters tot 60 had ik een duurdere liggen ...stef666 schreef:En dan kunnen je wielen dus écht scheuren op de boutgaten, En da's echt serieus. Als jij met je gewicht je wielen maar zo vast natrekt dat er geen beweging in zit gaan ze gegarandeerd een keer scheuren