Pagina 2 van 5

Geplaatst: 26 jul 2005 9:44
door jans
Marcel schreef:
jans schreef:Noordelingen :?: De wijzen komen uit het OOSTEN :!: :lol: :lol:
Ook goed........accent is accent :P

HAHAHA ik versta Martin uit Vlagtwedde nauwelijks 8) :lol:

Geplaatst: 26 jul 2005 11:09
door Martin
:shock: :yawn:

Geplaatst: 26 jul 2005 11:14
door jans
Martin schreef::shock: :yawn:
HeHe , waar bleef je nou Martin :?:

Geplaatst: 26 jul 2005 17:13
door stef666
SteV6 schreef:Zorg dat je in ieder geval een garagekrik met houtblokje en momentsleutel tot je beschikking hebt.

Ik heb de wielbouten na het plaatsen van de verbreders zo vast mogelijk aangedraaid voordat ik de auto weer liet zakken. En dan als het wiel weer op de grond staat de bouten even met de momentsleutel op 90Nm natrekken.

Laat je de auto te vroeg zakken dan kunnen de bouten nog wat speling hebben en loop je de kans dat je onbalans in de wielen krijgt omdat ze dan niet goed gecentreerd op de naaf zitten.

Maar het is niet moeilijk. Als je doorwerkt een karweitje van een half uurtje.

SteV6
Lichtmetalen wielen horen toch op 110 Nm vastgetrokken te worden? of is dat bij een Speedy anders?

Geplaatst: 26 jul 2005 17:16
door jans
stef666 schreef:
SteV6 schreef:Zorg dat je in ieder geval een garagekrik met houtblokje en momentsleutel tot je beschikking hebt.

Ik heb de wielbouten na het plaatsen van de verbreders zo vast mogelijk aangedraaid voordat ik de auto weer liet zakken. En dan als het wiel weer op de grond staat de bouten even met de momentsleutel op 90Nm natrekken.

Laat je de auto te vroeg zakken dan kunnen de bouten nog wat speling hebben en loop je de kans dat je onbalans in de wielen krijgt omdat ze dan niet goed gecentreerd op de naaf zitten.

Maar het is niet moeilijk. Als je doorwerkt een karweitje van een half uurtje.

SteV6
Lichtmetalen wielen horen toch op 110 Nm vastgetrokken te worden? of is dat bij een Speedy anders?
trek ze persoonlijk gewoon aan, tot ze niet meer bewegen.

Geplaatst: 26 jul 2005 17:20
door Marcel
stef666 schreef: Lichtmetalen wielen horen toch op 110 Nm vastgetrokken te worden? of is dat bij een Speedy anders?
Afhankelijk van het gebruik, die van Jan staan op 60Nm.......(poetsstand)
90Nm is voor de rustige toerrijders

Maar in dit topic wordt er al over gesproken :!:

Geplaatst: 26 jul 2005 17:23
door Marcel
Hendrik-Jan schreef: Thanks.
Vanavond gaan ze er onder (als het droog is). :thumbsup:
Het is droog :!:

Zitten ze er al onder :?:

Geplaatst: 26 jul 2005 17:31
door jans
De enigste bout die ik aanhaal ,zijn kippebouten :lol: die haal ik naar binnen met 12,86 nm :yes:

Geplaatst: 26 jul 2005 17:38
door Marcel
jans schreef:De enigste bout die ik aanhaal ,zijn kippebouten :lol: die haal ik naar binnen met 12,86 nm :yes:
Jan klopt niet echt.

Volgens mij zit jouw mond op laten we zeggen 1,6 mtr hoogte.
1 kg is 10 Newton
jij weegt laten we zeggen 95 kg = 950 Newton.

950 Newton x 1,6 mtr = ca 1500Nm waarmee jij je kippepootje wegwerkt ;)

Geplaatst: 26 jul 2005 17:41
door jans
Marcel schreef:
jans schreef:De enigste bout die ik aanhaal ,zijn kippebouten :lol: die haal ik naar binnen met 12,86 nm :yes:
Jan klopt niet echt.

Volgens mij zit jouw mond op laten we zeggen 1,6 mtr hoogte.
1 kg is 10 Newton
jij weegt laten we zeggen 95 kg = 950 Newton.

950 Newton x 1,6 mtr = ca 1500Nm waarmee jij je kippepootje wegwerkt ;)
Dat betekend , dat ik een auto sloperij kan beginnen :roll:

Geplaatst: 26 jul 2005 17:46
door Marcel
jans schreef: Dat betekend , dat ik een auto sloperij kan beginnen :roll:
haha wie weet..........de olifant in de porceleinkast :P

Nm wil alleen maar zeggen een bepaalde hoeveelheid gewicht die per meter wordt uitgeoefend.

dus 90 Nm wil zeggen als je momentsleutel 100 cm lang is dat je er 9 kg op uitoefend :P

HJ doet er wel erg lang over, zit vast te wachten tot het gaat regenen hoeft hij het niet te doen :P

Geplaatst: 26 jul 2005 17:54
door jans
Dat van die nm's snap ik wel. Alleen het intereseerd mij totaal niet.
Pak gewoon de sleutel van mijn astra , en draai ze gewoon strak na.

Geplaatst: 26 jul 2005 18:22
door stef666
En dan kunnen je wielen dus écht scheuren op de boutgaten, En da's echt serieus. Als jij met je gewicht je wielen maar zo vast natrekt dat er geen beweging in zit gaan ze gegarandeerd een keer scheuren :idea:

Geplaatst: 26 jul 2005 18:38
door jans
stef666 schreef:En dan kunnen je wielen dus écht scheuren op de boutgaten, En da's echt serieus. Als jij met je gewicht je wielen maar zo vast natrekt dat er geen beweging in zit gaan ze gegarandeerd een keer scheuren :idea:
Ga er niet aan hangen of erop staan of zo. gewoon vast is vast.

Geplaatst: 26 jul 2005 18:45
door SteV6
stef666 schreef:En dan kunnen je wielen dus écht scheuren op de boutgaten, En da's echt serieus. Als jij met je gewicht je wielen maar zo vast natrekt dat er geen beweging in zit gaan ze gegarandeerd een keer scheuren :idea:
Die ellende wil ik niet hebben, en daarom heb ik een relatief "goedkope" momentsleutel aangeschaft voor de grote krachten. Voor de Newtonmeters tot 60 had ik een duurdere liggen ...

Dus Jan, als je zo'n sleutel een keer nodig hebt moet je maar even bellen, dan kom ik je helpen. En nee, ik leen geen gereedschap uit :shock:

SteV6