motor uit = 103 => klopt. Meet omgevingsluchtdruk ~100KPa
stationair = lager, 38 of zo => ook prima vavcuum (= -0,6 bar onderdruk)
Maar als je maar 103-104KPa meet bij volgas, dan ligt of je riem eraf (maar krijg je een dynamo lampje), of je bypassklep van de SC blijft open staan... De SC's zelf kunnen naar mijn weten niet zomaar stuk.
Exmantaa schreef:motor uit = 103 => klopt. Meet omgevingsluchtdruk ~100KPa
stationair = lager, 38 of zo => ook prima vavcuum (= -0,6 bar onderdruk)
Maar als je maar 103-104KPa meet bij volgas, dan ligt of je riem eraf (maar krijg je een dynamo lampje), of je bypassklep van de SC blijft open staan... De SC's zelf kunnen naar mijn weten niet zomaar stuk.
Nou, even OBD-tuner aangesloten. Die meet (gelukkig) meer: 150 bij lekker gas en 160 bij echt doorhalen. Is dat OK? nog geen 180 wil ik maar zeggen...
Die huil is bij mij nauwelijks hoorbaar door de originele airbox, maar ik heb gewoon het gevoel dat het minder heftig is. Maar ja, dan krijg je gelijk de verhalen dat vermogen went.
het verschil tussen "mwah, niet gek"en 'djeeezusss''
Misschien een rare vraag, maar kan het zijn dat die riem doorslipt? Ik hoor geen gepiep en de dynamo doet het ook gewoon goed.
Laatst gewijzigd door robertsabee op 23 aug 2014 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Exmantaa schreef:Klinkt me een beetje te weinig, zeker met jouw uitlaatlijn. Rond de 180 verwacht ik eerder. Misschien slipt inddrdaad je riem wat door...
Riem strakker zetten lukt niet. Er zit een automatische riemspanner op, die gaan nog wel eens stuk. Dat kan een reden zijn waarom je riem slipt en snel slijt. Controleer eens of de merktekens van de spanner nog correct staan. Aan een kant een streepje, dat moet ligeen tussen de twee streepjes aan de andere zijde. Te vinden bij het draaipunt van de spannerarm.
Zo zie je ook meteen of je de correcte riemlengte hebt! Alhoewel dat, Frank kennende, wel in orde zal zijn.
robertsabee schreef:daar is dan weer niets mis mee....
Hmmmm. Een SC heeft een lekker lineair gedrag, maar jouw koppelkromme is wel heeeeeeeeeeeeel vlak...
Lijkt er sterk op dat je riem toch wat doorslipt waar ie z'n max koppel zou moeten gaan opbouwen. Vergelijk maar eens met wat andere SC OBD curves hier.