Pagina 2 van 4

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 10:50
door Exmantaa
motor uit = 103 => klopt. Meet omgevingsluchtdruk ~100KPa
stationair = lager, 38 of zo => ook prima vavcuum (= -0,6 bar onderdruk)

Maar als je maar 103-104KPa meet bij volgas, dan ligt of je riem eraf (maar krijg je een dynamo lampje), of je bypassklep van de SC blijft open staan... De SC's zelf kunnen naar mijn weten niet zomaar stuk. :)

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 11:31
door robertsabee
Exmantaa schreef:motor uit = 103 => klopt. Meet omgevingsluchtdruk ~100KPa
stationair = lager, 38 of zo => ook prima vavcuum (= -0,6 bar onderdruk)

Maar als je maar 103-104KPa meet bij volgas, dan ligt of je riem eraf (maar krijg je een dynamo lampje), of je bypassklep van de SC blijft open staan... De SC's zelf kunnen naar mijn weten niet zomaar stuk. :)
Nou, even OBD-tuner aangesloten. Die meet (gelukkig) meer: 150 bij lekker gas en 160 bij echt doorhalen. Is dat OK? nog geen 180 wil ik maar zeggen...

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 14:58
door S. Gonzales
Merk je geen verschil met de 'compressor huil/ jank' tussen nu en pakweg een paar maanden geleden Robert?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 15:29
door robertsabee
Die huil is bij mij nauwelijks hoorbaar door de originele airbox, maar ik heb gewoon het gevoel dat het minder heftig is. Maar ja, dan krijg je gelijk de verhalen dat vermogen went.

het verschil tussen "mwah, niet gek"en 'djeeezusss''

Misschien een rare vraag, maar kan het zijn dat die riem doorslipt? Ik hoor geen gepiep en de dynamo doet het ook gewoon goed.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 15:35
door Smiley
Draai met odbtuner een vermogenstest.
Dan weet je zeker of er iets mis is, of dat het tussen je oren zit.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 16:00
door robertsabee
Ga ik zeker doen. Blijft de vraag of 150-160 kPa al niet te weinig is?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 19:32
door Exmantaa
Klinkt me een beetje te weinig, zeker met jouw uitlaatlijn. Rond de 180 verwacht ik eerder. Misschien slipt inddrdaad je riem wat door...

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 24 aug 2014 7:49
door robertsabee
Exmantaa schreef:Klinkt me een beetje te weinig, zeker met jouw uitlaatlijn. Rond de 180 verwacht ik eerder. Misschien slipt inddrdaad je riem wat door...
riem strakker zetten? Vervangen?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 24 aug 2014 8:39
door S. Gonzales
robertsabee schreef:riem strakker zetten? Vervangen?
Riem strakker zetten lukt niet. Er zit een automatische riemspanner op, die gaan nog wel eens stuk. Dat kan een reden zijn waarom je riem slipt en snel slijt. Controleer eens of de merktekens van de spanner nog correct staan. Aan een kant een streepje, dat moet ligeen tussen de twee streepjes aan de andere zijde. Te vinden bij het draaipunt van de spannerarm.
Zo zie je ook meteen of je de correcte riemlengte hebt! Alhoewel dat, Frank kennende, wel in orde zal zijn.

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0Check.pdf

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 24 aug 2014 13:19
door robertsabee
hoe kan je dat zien overigens? Met een spiegeltje of moet je de wielkast demonteren?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 24 aug 2014 13:30
door robertsabee
daar is dan weer niets mis mee....

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 25 aug 2014 15:27
door S. Gonzales
robertsabee schreef:hoe kan je dat zien overigens? Met een spiegeltje of moet je de wielkast demonteren?
Met een spiegeltje is dat idd het handigst, wanneer alles nog gemonteerd is.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 25 aug 2014 19:37
door Exmantaa
Je kunt ook gewoon even de veerspanning "voelen" met een 3/8 dopsleutel die in je spanner past...

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 25 aug 2014 21:36
door Exmantaa
robertsabee schreef:daar is dan weer niets mis mee....
Hmmmm. Een SC heeft een lekker lineair gedrag, maar jouw koppelkromme is wel heeeeeeeeeeeeel vlak... :wacko:

Lijkt er sterk op dat je riem toch wat doorslipt waar ie z'n max koppel zou moeten gaan opbouwen. Vergelijk maar eens met wat andere SC OBD curves hier.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 26 aug 2014 17:10
door robertsabee
Exmantaa schreef:Je kunt ook gewoon even de veerspanning "voelen" met een 3/8 dopsleutel die in je spanner past...
zeker lastig uitleggen wat je dan moet voelen? of moet het gewoon soepel en stevig aanvoelen?