Pagina 2 van 9

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 5:32
door Herman
Deleted

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 6:03
door Blitz
Heb ik met mijn astra ook gehad. Stonden toen 14 kleppen krom :(
Ik heb de bestaande motor gewoon laten herstellen met 16 nieuwe kleppen. Hoeveel dat kostte weet ik niet meer precies, maar als je wil kan ik dat wel weer opzoeken.
Als je eender wat laat doen door iemand anders (herstellen of vervangen) zou ik iig de achterclam er al af halen. Dat scheelt je een paar 100 euro's aan arbeidskosten!

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 8:42
door S. Gonzales
Naast alle goed ideeën die hier al geopperd zijn, bestaat er natuurlijk ook de mogelijkheid om de cilinderkop te (laten) demonteren en de schade te beoordelen. Het is beslist niet zeker dat er veel motorschade is ontstaan. Wanneer de zuigers heel zijn gebleven en er wellicht maar enkele kleppen krom zijn (de nokkenas staat immers direct stil, dus niet alle kleppen komen aan de beurt om een tik van de zuigers te krijgen) is reparatie ook een serieuze optie.

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 8:45
door tibby
@ Timmy In Belgie is het gewoon een kwestie wie je kent om naar de keuring te gaan. Anders ben je wel degelijk de pineut! Daarom dat ik iedereen aan raad om naar VERHIEST te gaan. Dit is echt je beste optie. (indien je zelf niemand weet) Mensen van het Lotusforum.be, Stekki met z'n TVS kit heb ik er ook naartoe gestuurd en is gekeurd geraakt. Sommige 'tune garages' gaan zelf met je wagen naar de keuring indien je bij hun een turbo of sc kit plaatst. RW&S center is er zo eentje. (weet niet of ze aan speedsters al gewerkt hebben, lotus wel).
De slechtste ombouw in Belgie die je kan doen is een Eaton,Tvs ombouw. Je ziet de blower (als je er iets van kent) wel degelijk zitten. Maargoed, Hitman heeft hier al oplossingen voor.
Rotrex kit van Speerke is ideaal! Zeer makkelijk om hier terug een NA van te maken. Luchtfilter gewoon terug rechtstreeks met gasklep verbinden, oem programma laden en klaar. (dacht ik toch te herrineren, Peter kan hier een beter antwoord op geven)
Dbilas turbo kit , ben er zelf al mee naar de keuring geweest. Ziet hetzelfde eruit als de Rotrexkit. Wel even oem demper zetten. Die Dbilassen zijn luid in zo een hal :mrgreen: Probleem , indien ze het wel zien, klote ombouw terug naar oem.
Beste is een turbo speedster kopen :yes: , geen gedoe

grtz

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 11:03
door timmyboy55
@tibby Zo erg gewoon? :O

Ik denk dat je net zoals Gonzales ook zegt, je ff het blok open moet trekken en bekijken wat de schade is en misschien met een goedkoop gebruikt blok wat onderdelen moet uitwisselen.

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 13:17
door Smiley
Ik ga ook mee met Gonzales.
Kop lichten om te kijken hoe erg het is nu, en van daaruit verder kijken.

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 14:24
door Sander_
Zal eerst maar bekijken wat juist allemaal beschadigd is
Mischien valt het inderdaad nog mee
En anders kan ik kieze tusse dat gereviseerd blok of dat van tibby

Groeten
Sander

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 14:41
door Smiley
Die toko uit made heeft ook nog alleen de kop mocht het nodig zijn:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... uiger.html

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 20:22
door Sander_
Ben met mijn buurman gaan praten
En hij zegt van blok eruit halen en opsturen en het zou eerder richting 2000€ gaan om te reviseren
Maar van zelf opendoen zegt hij niets (mischien zelf niet veel ervarig mee)

Nu ga ik volgende week nog bij mijn nonkel horen of hij nog iet weet.

Mischien hier iemand die mij kan helpen met het uitbouwen van het blok en zien wat er beschadigd is?
Als ik geen oplossing vind?
Anders word het tibby's blok of dat gereviseerde

Groeten
Sander

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 20:50
door tibby
Een kop reviseren is nog steeds goedkoper dan 2000 euro :shock:
Ik zou zeggen, contacteer Hitman, bespreek wat je wil.
Wil je gewoon swappen is m'n blok idd een vlugge en goekope oplossing.
Dan kan je nog je eigen blok verkopen voor iemand die een motorombouw wil doen.
grtz

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 21:41
door speedywilmske
Ik zou ook eens horen bij Hitman of vauxhall.
Als het enkel de kop is kunnen de stukken nooit zo duur zijn en zonder te kijken weet je niks.
Meten is weten zeggen ze hier.

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 21:55
door Sander_
Heb pb naar hitman gestuurd om eens te horen.
En het is inderdaad zo, meten is weten :)
Hoop dat hitman mij kan helpen en de schade toch nog mee valt :)

Re: Motor stuk

Geplaatst: 23 aug 2014 23:14
door speedster
Het is heel simpel om te kijken wat er kapot is!
Ga eerst compressie meten op de vier cilinders om te kijken welke cilinders er geen compressie heb.
Daarna ga je met een zelf gemaakte bougie die open is en waar je een slang op kan sluiten op de eerste cilinder zetten en de kleppen gesloten.
Je zet er druk op de bougie slang met de compressor.
Als er een klep kapot is dan kan je dat horen of voelen in de uitlaat bij een kapotte uitlaatklep en als de inlaatklep kapot is dan hoor of voel je dat bij de inlaat spruitstuk.
Als de zuiger of de cilinderwand beschadigd is dan hoor of voel je dat in je carter.

Zo deden wij dat vroeger.

Re: Motor stuk

Geplaatst: 24 aug 2014 8:48
door S. Gonzales
speedster schreef:Het is heel simpel om te kijken wat er kapot is!
Ga eerst compressie meten op de vier cilinders om te kijken welke cilinders er geen compressie heb.
Daarna ga je met een zelf gemaakte bougie die open is en waar je een slang op kan sluiten op de eerste cilinder zetten en de kleppen gesloten.
Je zet er druk op de bougie slang met de compressor.
Als er een klep kapot is dan kan je dat horen of voelen in de uitlaat bij een kapotte uitlaatklep en als de inlaatklep kapot is dan hoor of voel je dat bij de inlaat spruitstuk.
Als de zuiger of de cilinderwand beschadigd is dan hoor of voel je dat in je carter.

Zo deden wij dat vroeger.
Uuhh...Peter...de distibutieketting is gebroken, weet je nog :wink: Mijn advies: kleppendeksel verwijderen, weet je iig zeker dat de ketting gebroken is. Cilinderkop demonteren, en schade opnemen. Waarom zou je daarvoor het blok uit moeten bouwen? :roll:

Re: Motor stuk

Geplaatst: 24 aug 2014 10:06
door Dominique
klopt, en kun je een blik werpen op de zuigers of daar schade is.
Je hebt dan meer feiten om een goede keuze te maken voor een vervolg traject.

Eventueel :idea:
Ik heb een Z22SE blok staan waar krukas lagers overleden zijn en een van de kruktappen.
Samen is dat wel één goed blok. Hou maar in je achterhoofd als optie.