Pagina 2 van 3
Geplaatst: 13 aug 2005 8:57
door Piet
Ik ben het met je eens dat door een open luchtfilters je motor meer (leuke) herrie produceert, maar behalve het geluid doen ze niet zoveel.
En ja ze laten meer zooi door, zeker als ze niet goed onderhouden worden. Het is niet voor niets dat de maf sensor hierdoor vervuild raken met alle gevolgen van dien voor de motor. Nu hebben we daar geen last van met onze NA, maar toch.
Het beste afgezien van het geluid is het papieren filter wat vaker te vervangen als je het voor de pk's doet.
Maar er zijn vast wel mensen op het forum (Maarten!) die hier echt verstand van hebben.
Engines are very particular when it comes to breathing dirt. It acts like grit, scoring cylinders, valves and pistons. Turbochargers are even more particular, as the debris has to pass through the compressor that may be spinning at more than 100K rpm. Even fine dust can damage it irreparably. It looks like pitting. Larger particles will simply wreck it. Therefore the quality of filtration is very important:
K&N panel filters are very popular, because they are not filters - nope, they are "filterchargers" and they groom the air as it flows through, maybe even accelerate it. Or so the marketing blurb will let you believe.
In reality their filtering capability is far worse than a paper filter (comparing new with new) and lamentable after a couple of cleaning cycles.
They DO need cleaning after 5 -10 thousand miles, because they get black and filthy. Nowhere near the 50K miles advertised..
Using a bright light behind the freshly cleaned K&N the horror of the gaps in cotton becomes clear - and that's with K&N's own cleaning spray and oil set
Lees het hele verhaal op
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/in ... airfilters
Maar zeg je nu dat je uitlaat meer geluid produceert door het open luchtfilter of dat je de open luchtfilter hoort?
Maar ik zal het verschil wel eens een keer willen horen. Dus neem ik graag van je aanbod gebruik bij een volgende meeting.
Geplaatst: 13 aug 2005 9:13
door Ride-aholic
Hi,
Ik ben bang dat Piet gelijk heeft, open lucht filters klinken mooi, maar de prestaties willen er wel eens onder lijden. Het lijkt allemaal wel harder te gaan, maar dat komt door bij sportieve soundje.
Probleem is dat ze de lucht vanuit het motorcompartiment aanzuigen, en deze is warm. Dus daar zit minder zuurstof in, dus een minder goed mengsel. Er zit er een buis bij die lucht vanaf je happer naar het filter voert, maar het filter zuigt van alle kanten.
K&N57i gen2 heeft een soort scherm zodat bijna alleen door de buis aangevoerde lucht wordt aangezogen.
Is wel wat over te vinden als je onder 'cold air induction' zoekt.
Verder is het ene filter het andere niet, en laten sommige filters vrij grove partikels door. Maar dat is in de specs wel terug te vinden.
@Piet: ik zal eens wat sneller leren typen...
Greetingz, Peter
Geplaatst: 13 aug 2005 9:41
door Piet
@Piet: ik zal eens wat sneller leren typen...
Ik weet wat je bedoelt. Ik kan wel redelijk snel typen alleen niet foutloos dus ben ik ook altijd een tijdje bezig met een berichtje. Dus soms zit ik een antwoord te tikken en is een ander me net voor. Vooral met Marcel heb ik soms van deze wedstrijden. Tot nu toe is hij me altijd nog te snel af.

Geplaatst: 13 aug 2005 10:05
door Hendrik-Jan
Ride-aholic schreef:Hi,
Ik ben bang dat Piet gelijk heeft, open lucht filters klinken mooi, maar de prestaties willen er wel eens onder lijden. Het lijkt allemaal wel harder te gaan, maar dat komt door bij sportieve soundje.
Probleem is dat ze de lucht vanuit het motorcompartiment aanzuigen, en deze is warm. Dus daar zit minder zuurstof in, dus een minder goed mengsel. Er zit er een buis bij die lucht vanaf je happer naar het filter voert, maar het filter zuigt van alle kanten.
K&N57i gen2 heeft een soort scherm zodat bijna alleen door de buis aangevoerde lucht wordt aangezogen.
Is wel wat over te vinden als je onder 'cold air induction' zoekt.
Verder is het ene filter het andere niet, en laten sommige filters vrij grove partikels door. Maar dat is in de specs wel terug te vinden.
@Piet: ik zal eens wat sneller leren typen...
Greetingz, Peter
Dat van die warme lucht is inderdaad een bekend algemeen probleem. Bij de Speedster is dit goed opgelost door de grote buis die bij het pakket zit. Ik heb zelf nog 2 extra buisjes aangebracht voor extra koele lucht. Met name bij lage snelheden moet dit effect hebben. Ik heb het puur voor het geluid aangeschaft. De beloofde 4 pk's extra merk je toch niet (als ze er zouden zijn).
Schoonmaken is inderdaad geen overbodige luxe (een standaard luchtfilter moet je ook vervangen).
Geplaatst: 13 aug 2005 11:27
door Marcel
piet schreef:@Piet: ik zal eens wat sneller leren typen...
Ik weet wat je bedoelt. Ik kan wel redelijk snel typen alleen niet foutloos dus ben ik ook altijd een tijdje bezig met een berichtje. Dus soms zit ik een antwoord te tikken en is een ander me net voor. Vooral met Marcel heb ik soms van deze wedstrijden. Tot nu toe is hij me altijd nog te snel af.


sorry Piet

Geplaatst: 14 aug 2005 7:15
door markv
Ik heb er nu al heel wat km's een nieuw luchtfilter in zitten van BMC. Voor wat betreft de filtering geldt hetzelfde als voor het originele luchtfilter, je moet gewoon zorgen dat je een goed luchtfilter neemt en het optijd vervangt of schoonmaakt. Ik heb tot nu toe ook helemaal geen problemen gehad met mijn BMC.
Wat wel zo is, dat je bij een turbo moet oppassen. De katoenen filters hebben een olie erin zitten. Deze kan op de MAF sensor komen en dat gaat niet goed. Bij de 2.2 heb je dat probleem niet.
Qua performance is er absoluut geen verschil. Het aantal pk's bij een verder standaard motor blijft helemaal gelijk. De luchtinlaat is geen bottleneck bij deze motor in standaard uitvoering.
Mark
Milltek - Hitte - Blaren op koetswerk!
Geplaatst: 31 okt 2005 12:41
door Flaminiasupersport
Heb nu sinds een 2-tal dagen mijn nieuwe MILLTEK uitlaat zitten en wat zag ik tijdens het "POETSEN"....
Blaren op het koetswerk

en die waren er zeker niet met de originele uitlaat!
Dus, ga ik eerstdaags een aluminium plaat maken (of ergens laten maken) om het koetswerk af te dekken en tegen de hitte te beschermen.
Ik zou graag een "zwevende" plaat hebben, vastgemaakt met klemmetjes ofzo zodat er lucht tussen kan, die de hitte voor een deel zou kunnen opvangen...
Die DTM-tuners hebben voor de lol meestal ook zo'n alu plaat boven de uitlaat hangen. Zoiets zouden wij ook moeten hebben!!!
Geplaatst: 31 okt 2005 12:54
door YvoTuk
euhmm... als er blaren op de body komen is dat vaak omdat de uitlaat de body vanaf de binnenkant raakt. Ik zou eerder aan de binnenzijde gaan checken naar de plaats waar de uitlaat het bodywork raakt en dat wegstellen.. dan zou het probleem opgelost moeten zijn..
Geplaatst: 31 okt 2005 13:09
door Piet
Ik sluit me bij YvoTuk aan. De originele uitlaat wordt namelijk net zo heet alleen duurt dat wat langer.
Milltek hitteblaren...
Geplaatst: 02 nov 2005 15:31
door Flaminiasupersport
Heb er even twee foto'tjes van getrokken...
Zit ie dan niet "diep" genoeg, m.a.w. moet ie meer naar binnen komen dan?
Geplaatst: 02 nov 2005 15:41
door jans
De meeste van ons hebben helemaal geen last.
Dus als je er al een tijdje mee gereden hebt, en je hebt er nog geen blaren op. Dan komen die waarschijnlijk ook niet. Denk dat bij somigen de ondergrond niet helemaal fijn is , waardoor bij hitte die blaren komen.
Geplaatst: 02 nov 2005 15:46
door Hendrik-Jan
Je kan op mijn avatar hoe mijn Milltek uit steekt. Ik heb er een aantal gezien die iets verder naar buiten staan.
Geplaatst: 02 nov 2005 15:46
door stef666
Je bedoeld dat "bruine" ?? Dat zit er bij mij ook, Maar dat was al het geval met de originele uitlaat

Geplaatst: 02 nov 2005 22:17
door Maik
Er zijn best een aantal speedster die ook op die plek blaren hebben/krijgen. Stev6 bv ook. Ik denk dat het helemaal niet met de uitlaat te maken heeft, al zal de warmte wel ervoor zorgen dat je het eerder gaat zien. Het type uitlaat zal er ook niets mee te maken hebben. Het is gewoon een zwak punt van de speedy

blaren
Geplaatst: 03 nov 2005 7:55
door Pipo
Op mijn 2,2 kwamen er ook verfblazen van ca 1cm diameter op dezelfde plek. Ik wees de garage er op dat de uitlaat aan die kant dichter tegen het koetswerk hing. Het werd netjes onder garantie hersteld en herspoten. Maar aan de positie van de uitlaat hadden ze niets gedaan. 50km later waren dezelfde blaren er terug
Ik heb de uitlaat dan maar zelf gecentreerd. (Moest hem vanwege de mod toch demonteren

)