Zo iets later als gepland aan begonnen, maar ook ik heb mijn luchtfilterbehuizing aangepast voor een iets sportiever geluid.
De "buis" tussen het filterhuis en het gasklephuis is ook behoorlijk voor verbetering vatbaar. Waarschijnlijk ga ik daar ook nog eens mee aan het knutselen. Tenzij de compressor ervaringing van Piet en Maarten op mij overslaan .... Alhoewel er in Engeland ook een zeer interresant stukje atmosferische techniek wordt ontwikkeld om de 2.2 zonder drukvulling tegen of net over de 200 pk te tillen. Thorney schijnt bezig te zijn met een inlaattraject met een gasklep per cilinder, dus in totaal 4 .... of iets in die geest in ieder geval. Maik of Stef666 help even m'n geheugen te ondersteunen hoe het precies zat.
stef666 schreef:Throttle bodies Daarmee, En uiteraard nog een aantal ander modificatie's verwachten ze op een 210 a 220 Pk uit te komen.
Tuurlijk komen daar andere nokkenassen, kopbewerking, uitlaat(spruitstuk) en aangepaste SW bij. En ik vermoed/vrees een prijskaartje van E 4.000,-
stef666 schreef:Wat heb je nu aan ja airbox gedaan Stephan? Net als Maik slangen ingekort/naar buiten gebracht + een extra gat erbij gemaakt?
Ja, bijna dezelfde manier als Maik. Ik heb alleen de 2e opening iets anders uitgefreesd, nl. tot in de inham tussen het nieuwe gat en de originele opening. En de slang in het 2e gat heb ik slechts 5 cm lang en de 1e slang 15 cm lang. Dit heb ik bewust gedaan om de opening van de 2e slang niet te dicht achter het rooster te hebben hangen i.v.m het aanzuigen van zand en regenwater.
Het regent nu dus een proefritje moet nog even wachten, maar met name het uitlaatgeluid is dieper van toon geworden. Dat was me bij Maik ook al opgevallen tijdens de rijtraining van SO op 4 september j.l. Ik zal binnenkort wel even een paar korte filmpjes uploaden.
stef666 schreef:Throttle bodies Daarmee, En uiteraard nog een aantal ander modificatie's verwachten ze op een 210 a 220 Pk uit te komen.
Tuurlijk komen daar andere nokkenassen, kopbewerking, uitlaat(spruitstuk) en aangepaste SW bij. En ik vermoed/vrees een prijskaartje van E 4.000,-
Ik denk niet dat je het daarvoor gaat redden. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe de setup gemaakt wordt, maar er komt in iedergeval een programmeerbaar motormanagement bij, wat de originele (hopelijk) zal vervangen. Dan zat volgens de website er ook een volledige miltek uitlaat lijn bij (zonder ander spruitstuk echter), throttle bodies, kop bewerking, andere klepveren, andere nokkenassen en andere luchtinlaat.
De voorspelling van 200+ PK is dan dus zelfs nog met het brakke standaard uitlaatspruitstuk...
stef666 schreef:Als het zover komt is er vast wel wat op dat spruitstuk verzonnen....
Ik hoop het?
Resultaten met andere motoren zijn veel belovend..
Mits je van plan bent om op héle korte termijn naar Thorney te gaan
Nou, dan wil ik toch eerst wel een keer weten hoeveel het gaat kosten, wat men precies gaat gebruiken (motormanagement etc), rolling road grafiekje van de resultaten aan de wielen en toch eigenlijk wel een proefritje..
Waarom knippen jullie de slang in de airbox af en verwijderen je hem niet gewoon helemaal??
Is dit inverband met aanzuigen van warme lucht uit de motorruimte of meer vanwege turbulenties voor het filter??
Ik ben hier nu ook mee begonnen, alleen vind het verwijderen van de airbox nog een hele opgaaf, dit lukt mij niet zonder het wiel en de wielkuip te verwijderen... (voorlopig alleen de dempende slang verwijderd)
Ik heb ook het wiel erafgehaald en het voorste stukje van de wielkuip los gemaakt om er makkelijk bij te komen.
Voor het verwijderen van de airbox kan je het beste ook de verbindingsbuis tussen airbox en gasklephuis loshalen door de 2 slangenklemmen los te draaien en de buis los te wrikken. Haal dan ook even het grijze stekkertje los dat vlak bij de airbox zit los. Het ongeveer 4 mm dikke slangetje met de witte sokkels kan je makkelijk losmaken bij het motorblok (zit aan het einde van de rail met injectoren). De airbox zelf zit met 2 moertjes vast. Eentje onder het waterreservoir met de gele dop en de andere is het makkelijkst los te maken via de wielkuip (maar dat had je toch al los, dus extra makkelijk). Dan het bovendeel en onderdeel van de airbox er stuk voor stuk uit wurmen.
En ja, ik heb er wat buis in laten zitten om toch nog een beetje in de koude luchtstroom te zitten met de aanzuiging. Op de inlaattemperatuur- en drukmeter van mijn boordcomputer is geen verschil in inlaattemperatuur. Die is nog steeds 6 tot 7 graden hoger dan de buitentemperatuur. Wel is de onderdruk met let wel 0,01 bar afgenomen.
Maar eindelijk hoor je het geluid dat bij de Speedster past. Geen anoniem geluidje, maar een heerlijke brul boven de 3000 rpm. Mensen kijken nu ook om voordat ze de Speedster gezien hebben, dus moeten ze 'm nu wel horen aankomen ....
@Mark en Maik, Ik ga proberen om op korte termijn in het uitlaatspruitstuk verhaal te duiken. Misschien interessant om eens een brainstorm sessie te houden met evt. ideen en wensen?
Grtn. Stefan
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...
stef666 schreef:@Mark en Maik, Ik ga proberen om op korte termijn in het uitlaatspruitstuk verhaal te duiken. Misschien interessant om eens een brainstorm sessie te houden met evt. ideen en wensen?
stef666 schreef:@Mark en Maik, Ik ga proberen om op korte termijn in het uitlaatspruitstuk verhaal te duiken. Misschien interessant om eens een brainstorm sessie te houden met evt. ideen en wensen?
Ja, prima! Even een meetinkje plannen?
Mark
Voor mijn part op HEEL korte termijn
Bij Wilbert voor de deur weer? Ons kan het niet schelen dat zijn buurt ons al zat wordt (ivm burn-outs, bonkende subwoofers en straatraces ).
Wilbert, wanneer heb je weer cola'tje klaar staan?