koelwaterverlies
Re: koelwaterverlies
Oliekoeler had'k al eens gedemonteerd een tijdje geleden toen het waterverlies nog minimaal was en afgeperst op 8 bar. Er kwan toen niets door....
Maar als die lek zou zijn moet er toch ook olie in het watercircuit komen?????
De oliedruk is tssn de 4 en 7 bar en de waterdruk gaat daar toch nooit hoger zijn in de oliekoeler??
Maar als die lek zou zijn moet er toch ook olie in het watercircuit komen?????
De oliedruk is tssn de 4 en 7 bar en de waterdruk gaat daar toch nooit hoger zijn in de oliekoeler??
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: koelwaterverlies
Inderdaad..
Koelsysteem draait op veel lagere druk dus oliekoeler lekkage gaat meestal inderdaad de 'andere kant op' lekken en olie klodders in de koelvloeistof geven.
Koppakking kan helaas nog steeds het probleem zijn als de afdichting van een water-kanaal van het blok naar de kop is doorgeslagen naar 1 van de openingen waar de olie van de kop terug vloeit naar het carter. Dat hoeft niet de dichting van de verbrandingskamer te hebben aangetast en dan blijft je compressie prima in orde.
Die stalen MLS pakkingen hebben vaak zo'n teflon achtige zwarte coating er op en tussen zitten, dus misschien heb je die terug gevonden in de olie.
Ben bang dat je eigenlijk niet er omheen gaat komen om ook als diagnose de kop er af te trekken en dan te gaan kijken of de pakking rare plekken vertoont of dat er scheurtjes te vinden zijn in de kop of onderblok tussen water en olie kanalen.
Bye, Arno.
Koelsysteem draait op veel lagere druk dus oliekoeler lekkage gaat meestal inderdaad de 'andere kant op' lekken en olie klodders in de koelvloeistof geven.
Koppakking kan helaas nog steeds het probleem zijn als de afdichting van een water-kanaal van het blok naar de kop is doorgeslagen naar 1 van de openingen waar de olie van de kop terug vloeit naar het carter. Dat hoeft niet de dichting van de verbrandingskamer te hebben aangetast en dan blijft je compressie prima in orde.
Die stalen MLS pakkingen hebben vaak zo'n teflon achtige zwarte coating er op en tussen zitten, dus misschien heb je die terug gevonden in de olie.
Ben bang dat je eigenlijk niet er omheen gaat komen om ook als diagnose de kop er af te trekken en dan te gaan kijken of de pakking rare plekken vertoont of dat er scheurtjes te vinden zijn in de kop of onderblok tussen water en olie kanalen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: koelwaterverlies
De conclusie van Arno lijkt mij het meest voor de hand liggend.
Koppakking lek tussen koel en olie poort ( dus niet tussen koelpoort en verbrandingskamer).
Bij warme motor wordt olie door de hogere druk olie in het koelsysteem geperst, bij stilstaande motor valt de oliedruk weg maar het koelsysteem houdt nog even druk en koelvloeistof dringt de olie poort (motor) binnen.
Vaak gaat het probleem vooraf door licht koelwater verlies, de hoge oliedruk perst koelwater uit de zwakste plek in het koelsysteem b.v. slangkoppelingen/aansluitingen.
Zichtbare kenmerken dus lekkage op zwakke punten, olie in de koelvloeistof en koelvloeistof in de olie.
De pakking maakt niet de meeste kosten maar de arbeidsuren dus zoek een handige sleutelaar en laat vooral de cilinderkop en blok controleren op scheurtjes want er is een zeer geringe kans dat er een scheurtje tussen een olie en koelvloeistof kanaal zit (dus niet in de koppakking).
Sterkte, Henk.
Koppakking lek tussen koel en olie poort ( dus niet tussen koelpoort en verbrandingskamer).
Bij warme motor wordt olie door de hogere druk olie in het koelsysteem geperst, bij stilstaande motor valt de oliedruk weg maar het koelsysteem houdt nog even druk en koelvloeistof dringt de olie poort (motor) binnen.
Vaak gaat het probleem vooraf door licht koelwater verlies, de hoge oliedruk perst koelwater uit de zwakste plek in het koelsysteem b.v. slangkoppelingen/aansluitingen.
Zichtbare kenmerken dus lekkage op zwakke punten, olie in de koelvloeistof en koelvloeistof in de olie.
De pakking maakt niet de meeste kosten maar de arbeidsuren dus zoek een handige sleutelaar en laat vooral de cilinderkop en blok controleren op scheurtjes want er is een zeer geringe kans dat er een scheurtje tussen een olie en koelvloeistof kanaal zit (dus niet in de koppakking).
Sterkte, Henk.
Re: koelwaterverlies
Thanks voor de nuttige reacyies
De cilynderkop is inmiddels al gedemonteerd(ben zelf"handige sleutelaar"
aan't spelen) ......aan de pakking valt niet veel meer te zien, de zwarte coating blijft gedeeltelijk op de pakking en op de kop plakken,idem voor de onderkant.

De cilynderkop is inmiddels al gedemonteerd(ben zelf"handige sleutelaar"

Re: koelwaterverlies
Kheb de nieuwe pakking en bouten vandaag opgehaald......
Als'k de nieuwe pakking bekijk en vergelijk met de oude, is er toch best wel veel van de zwarte coating van de oude verdwenen.
Na controle op scheurtjes en rechtheid van de kop lijkt mij deze in orde.....het blok zelf moet'k nog doen.
Kent er iemand de aandraaimomenten(en draaihoek) om de bouten van de cilynderkop terug vast te zetten, of waar ik deze kan vinden?
Als'k de nieuwe pakking bekijk en vergelijk met de oude, is er toch best wel veel van de zwarte coating van de oude verdwenen.
Na controle op scheurtjes en rechtheid van de kop lijkt mij deze in orde.....het blok zelf moet'k nog doen.
Kent er iemand de aandraaimomenten(en draaihoek) om de bouten van de cilynderkop terug vast te zetten, of waar ik deze kan vinden?
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: koelwaterverlies
Hele procedure hier:
http://speedsterclub.nl/bibliotheek/tec ... Z22SE).pdf
Meest relevante:
Attach the cylinder head.
• Use new cylinder head bolts (hexagon
bolts).
Note: Observe the tightening
sequence.
– Tightening torque (M10) 30 Nm +
75° + 75° + 15°
• Coat the M8 bolts with thread locking
compound (red) and insert them.
– Tightening torque 35 Nm
Bye, Arno.
http://speedsterclub.nl/bibliotheek/tec ... Z22SE).pdf
Meest relevante:
Attach the cylinder head.
• Use new cylinder head bolts (hexagon
bolts).
Note: Observe the tightening
sequence.
– Tightening torque (M10) 30 Nm +
75° + 75° + 15°
• Coat the M8 bolts with thread locking
compound (red) and insert them.
– Tightening torque 35 Nm
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: koelwaterverlies
Heb je de kop ook laten vlakken en afpersen?
Re: koelwaterverlies
Nog niet, ga'k nog wel eerst laten doen, al lijkt mij alles toch nog wel vlak.
Beetje domme vraag misschien, men spreekt altijd van kop laten vlakken.....maar het blok moet toch ook vlak zijn of is dit niet zo onderhevig aan krom worden???
Beetje domme vraag misschien, men spreekt altijd van kop laten vlakken.....maar het blok moet toch ook vlak zijn of is dit niet zo onderhevig aan krom worden???
Re: koelwaterverlies
Door de lage bouw, en mat name in geval van aluminium trekt een kop krom, en het blok (veel meer massa en hoger) in principe niet. Je hoeft dus enkel de kop te vlakken.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: koelwaterverlies
Als je een alu-blok hebt kan het zijn dat door te sterk aantrekken van de kopbouten de koppakking oppervlakkige negatieve vervormingen (indrukkingen) veroorzaakt in het blok. Door het blok te 'skimmen' (een héél dun laagje affrezen) wordt het terug mooi vlak. Als de vervormingen te diep zijn of positief (boven het vlak uitstekend) zit er niets anders op dan een nieuw blok te kopen.
A thing of beauty is a joy forever!
Re: koelwaterverlies
Hmmm nog even nen update.
kop laten reviseren en testen.......
terug alles gemonteerd en nog altijd hetzelfde probleem, door het watercircuit onder druk te zetten heb'k het probleem nu toch gevonden.....
Cylinderkop is gescheurd, ondanks de test(?)
Firma die de revisie deed gaat nu andere cylinderkop reviseren zonder kosten.
ppffffff véééél sleutelen en weinig rijden dit jaar

kop laten reviseren en testen.......
terug alles gemonteerd en nog altijd hetzelfde probleem, door het watercircuit onder druk te zetten heb'k het probleem nu toch gevonden.....
Cylinderkop is gescheurd, ondanks de test(?)
Firma die de revisie deed gaat nu andere cylinderkop reviseren zonder kosten.
ppffffff véééél sleutelen en weinig rijden dit jaar





- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: koelwaterverlies
Wat klote joh,
Had nog willen zeggen, de Warmtewisselaar wilt ook nog wel eens kapoet gaan.. maar je bent al achter je probleem gekomen!
Had nog willen zeggen, de Warmtewisselaar wilt ook nog wel eens kapoet gaan.. maar je bent al achter je probleem gekomen!
- sooike
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
- Locatie: Noorderkempen (België)
Re: koelwaterverlies
Goed dat het probleem eindelijk gevonden is, inderdaad het laatste jaar flink gesleuteld.
Ik heb hier nog het roadbook liggen van de prachtige Lotus Summers End 2016, die rit kan je dus in 2017 nog inhalen
Ik heb hier nog het roadbook liggen van de prachtige Lotus Summers End 2016, die rit kan je dus in 2017 nog inhalen

Einfach nur ein nackter Sportler
Re: koelwaterverlies
sooike schreef:Goed dat het probleem eindelijk gevonden is, inderdaad het laatste jaar flink gesleuteld.
Ik heb hier nog het roadbook liggen van de prachtige Lotus Summers End 2016, die rit kan je dus in 2017 nog inhalen




- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: koelwaterverlies
Hoi Werner,
Achteraf wijsheid claimen is altijd makkelijk maar lees toch even mijn reactie van 07-08- 2016 (22.34 uur).
Een lekke koppakking kan merk/type en/of km stand bepalend zijn of extreem gebruik, vooral bij koude motor.
Een scheurtje in het cilinderblok wijst veelal op langdurige oververhitting door b.v. gebrek aan koelvloeistof.
Hierbij mijn welgemeende compliment voor de handelingen om de Speedster weer op de weg te krijgen.
Groeten, Henk.
Achteraf wijsheid claimen is altijd makkelijk maar lees toch even mijn reactie van 07-08- 2016 (22.34 uur).
Een lekke koppakking kan merk/type en/of km stand bepalend zijn of extreem gebruik, vooral bij koude motor.
Een scheurtje in het cilinderblok wijst veelal op langdurige oververhitting door b.v. gebrek aan koelvloeistof.
Hierbij mijn welgemeende compliment voor de handelingen om de Speedster weer op de weg te krijgen.
Groeten, Henk.