Maik schreef:En waarom heeft Arno nog nooit hier een review op de site gezet over zijn SBS blokken
Arno, vertel eens, en met welke blokjes heb jij nog meer ervaring?
Op m'n eigen auto de normale blokjes, EBC greenstuff en SBS Protrack. Heb ook met een auto met RS4-2's gereden.
De normale blokjes waren op zich wel OK, maar waren in ieder geval op mijn auto dood-eng in de regen. De eerste paar seconden deden ze op natte schijven gewoon bijna helemaal niks en grepen dan plotseling wel. Niet zo lekker.
Toen overgestapt op Greenstuff. Best een aardig blokkie voor alleen straatgebruik. Probleem met nat remmen in ieder geval grotendeels over.
Na gebruik op het circuit waren ze niet groen meer, maar zwart-verbrand en brokkelden ze af
Tegen die tijd was ik door de originele schijven heen, dus toen een nieuwe set 2-delige schijven van
www.eliseparts.com er onder. Op dat moment ook op zoek gegaan naar alternatieve blokjes.
Ik probeer graag wat 'rare' dingen uit
De PAGID's zagen er goed uit, maar bij de RS14's zit het rem-materiaal met bronzen klinknagels op de stalen achterplaat. Dit zou geen probleem moeten zijn als ze slijten (brons is zacht), maar toch las ik verhalen van mensen die groeven in hun schijven kregen toen de blokjes versleten raakten.
Daar had ik niet zo'n zin in, dus ben ik verder gaan kijken en toen kwam ik de SBS blokjes tegen. Die kon ik uiteindelijk via een winkel in de UK kopen (er was geen importeur hier in NL) en daar heb ik mee rondgereden. Erg tevreden over.
Ik heb in die tijd ook nog gekeken naar blokken van Performance-Friction uit de USA. Erg interessant omdat die allerlei compounds kunnen leveren. Helaas waren vooral de achter-blokjes extreem duur, dus dat ging uiteindelijk niet door.
De voor-blokjes van de Elise/Speedster zijn gelijk aan de achter-blokken van een Nissan Skyline en de achter-blokjes komen van de achterkant van een Dodge Viper (alleen even opletten op de dikte van het frictiemateriaal. Dat is soms wel afwijkend), dus zijn er op zich wel allerlei alternatieven te vinden. (achterplaat codes zijn: FMSI D174/109 voorkant en FMSI D491 achterkant)
Nu weer even greenstuff er onder omdat de SBS'en even moeilijk leverbaar waren. Wel goed merkbaar.. "waarom remt het zo slecht!?!?"
Ik blijf nu effe met de greenstuff blokjes rijden door de winter, maar ik heb nu een oogje op nog wat blokjes die weer eens 'heel anders' zijn.. Zijn alleen nog niet voor de achterkant leverbaar, maar hopelijk begin volgend jaar wel.. Anders ga ik volgend jaar weer voor de SBS'en.
Op zich is dit lastig te vertalen naar gebruik op de Speedster. Op de Elise heb je natuurlijk (tenzij een hele recente Toyota-Elise) geen rembekrachtiging. Dat maakt vooral het aangrijp-gedrag en gevoel in de auto heel anders. Een blokje wat in de Elise 'lekker' voelt qua aangrijpen kan in de Speedster wel eens te 'grabby' zijn en vice-versa.
Remmen (als ze het maar goed doen) en gedrag is vooral ook persoonlijke voorkeur
Bye, Arno.