Pagina 2 van 2

Re: Turbo Hardtop stof laat los

Geplaatst: 22 jul 2021 11:53
door StefanM
Super netjes geworden!!!!! :yes:

Re: Turbo Hardtop stof laat los

Geplaatst: 19 sep 2024 18:16
door sooike
Zo, weeral 3 jaartjes verder ...

Enkele weken geleden wilde ik m'n hardtop toch nog eens monteren met het idee dit najaar en volgend voorjaar wat meer ritjes te maken ... Hing de stof helemaal los, ongeveer zoals op de foto van the-duke z'n hardtop.
De originele bekleding is 3 laags, de zwarte stof die je ziet, een foam, en een gaas die gelijmd zit aan de lak. Het is de foam die verpulvert heb ik de indruk. Het gaas is nog stevig en hangt nog goed vast aan de lak. Is dus geen lijmprobleem mijns inziens.

Vorige week op deze site 5 staaltjes aangevraagd om te vergelijken wat het best aansluit bij de originele bekleding.

https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/auto-bekleding/

Uiteindelijk vandaag een keuze gemaakt en besteld.

Re: Turbo Hardtop stof laat los

Geplaatst: 19 sep 2024 18:31
door Neetmans
Ben heel benieuwd naar je oplossing ;-)

Heb hier nog steeds een hardtop liggen waarvan het stof los is…
AfbeeldingAfbeelding

Re: Turbo Hardtop stof laat los

Geplaatst: 20 sep 2024 5:19
door Arno
sooike schreef: 19 sep 2024 18:16 Het is de foam die verpulvert heb ik de indruk. Het gaas is nog stevig en hangt nog goed vast aan de lak. Is dus geen lijmprobleem mijns inziens.
Klopt. Dit gebeurt ook bij Elise hardtops. Het schuimlaagje wat origineel op de rug van het bekledings materiaal zat wordt een poeder over de jaren en dat is wat ervoor zorgt dat het los komt. De (contact-)lijm waarmee het ooit is vastgezet is tot nu toe eigenlijk nooit het probleem.

Oplossen is op zich niet zo ingewikkeld, alleen tijdrovend als je het goed wilt doen. De oude schuim en lijm restanten kan je met wat (sticker-)oplossmiddelen en een hoop schobwerk helemaal uit de binnenkant krijgen waardoor hij weer mooi glad en schoon aan de binnenkant is.

Meest lastige deel van schoon krijgen is vaak rondom de randen en raam-rubbers en zo, afhankelijk van hoe hij ooit is bekleed, omdat dat nog wel eens wat priegelig is

Daarna is het vooral vinden van een nieuwe stof (of een kunstleer oid.) met weer een schuim-rug die niet te dik en flexibel genoeg is en dan een flinke pot hoge-temperatuur contactlijm (dak wordt wel heet in de zon en standaard contactlijm wordt zacht boven de 40 a 50C) en er weer netjes in lijmen.

Dat laatste het liefste zonder vouwen en ribbels in het eindresultaat natuurlijk :lol:

Bye, Arno.

Re: Turbo Hardtop stof laat los

Geplaatst: 24 sep 2024 15:16
door sooike
Voorbije weekend de oude stof van de hardtop gehaald.

Ging vlot, het gaas was nog stevig waardoor ik het in één geheel samen met de overblijfselen van het schuimlaagje er vanaf kon trekken. Enkel de gele contactlijm bleef over.
Een tweetal uurtjes bezig geweest met een stickerverwijderaar en alles is weer netjes om het geheel te herbekleden.

Re: Turbo Hardtop stof laat los

Geplaatst: 28 sep 2024 14:15
door sooike
Zo, die is weer klaar om gemonteerd te worden.

De losse delen zijn nog met originele bekleding, die hangt voorlopig nog vast, vandaar het lichte kleurverschil.

Gebruikte bekleding, 1 lengte meter van dit waar toch wel wat rek in zit,
https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/a ... breed.html

Gebruikte lijm, tot 110 graden hittebestendige contactlijm van Würth "KRAFTSPRÜHKLEBER PLUS", had twee spuitbussen besteld, kwam met één net toe, die tweede is dan voor later de losse delen te bekleden :lol:

De overschot van bekleding is nog voldoende om de losse delen opnieuw mee te bekleden.

Re: Turbo Hardtop stof laat los

Geplaatst: 28 sep 2024 14:24
door sooike
:D

Re: Turbo Hardtop stof laat los

Geplaatst: 29 sep 2024 8:11
door sooike
Arno schreef: 20 sep 2024 5:19 Daarna is het vooral vinden van een nieuwe stof (of een kunstleer oid.) met weer een schuim-rug die niet te dik en flexibel genoeg is en dan een flinke pot hoge-temperatuur contactlijm (dak wordt wel heet in de zon en standaard contactlijm wordt zacht boven de 40 a 50C) en er weer netjes in lijmen.

Bye, Arno.
Bedankt Arno voor de tip i.v.m. temperatuur.

Eerst had ik de 08080 van 3M in gedachten, ook geschikt om hemelbekleding te verlijmen, maar de Würth kon toch nog hogere temperaturen aan, zelfs geschikt om de binnenkant van een motorkap te bekleden.

Na 6 jaar de hardtop niet meer gebruikt te hebben, zit die er nu terug op :D .
Nog een plaatje van de gebruikte bekleding en lijm.